Tento bicykel nie je pretekársky špeciál, ale bicykel budúcnosti. Zároveň je veľmi priateľský k jazdcovi a poskytuje aj obyčajnému človeku na bicykli dobrý jazdný komfort.
Na trhu cestných bicyklov je to ojedinelý model nazvaný Specialized Roubaix SL4 Expert Ultegra DI2 Disc. Má nielen kvalitný karbónový rám konštruovaný pre jazdu na nerovnom povrchu, ale aj špeciálne tlmiace segmenty, k tomu elektrické radenie a predovšetkým hydraulické diskové brzdy. Táto kombinácia umožňuje pohodlnú a efektívnu jazdu i amatérskym cyklistom.
Zvládne aj najťažšie podmienky
Nový model je odvodený od pretekárskeho špeciálu, ktorý bol pred pár rokmi vyvinutý najmä pre slávne klasické preteky
Paríž – Roubaix (a tiež ju vyhral), teda pre tie najťažšie podmienky, vrátane jazdy po dlažobných kockách. Mimochodom, jazdí na ňom aj český špičkový profesionálny cyklista Zdeněk Štybar. Najmä rám, ale aj niektoré komponenty umožňujú dobrú ovládateľnosť, vertikálnu pružnosť, nízku hmotnosť a torznú tuhosť.
Konštrukcia rámu je optimalizovaná pre jednotlivé veľkosti. Priemer trubiek, uhly zadnej vidlice a vrstvenie karbónového vlákna sa u jednotlivých veľkostí rámu menia. Zadné vidlice a najnovšie navrhnutá CG-R sedlovka spoločne spresňujú riadenie a pohlcujú vibrácie od cesty. Tvar zadnej vidlice s tlmiacimi prvkami Zertz zvyšuje pružnosť zadnej osi a pohlcuje vibrácie, zatiaľ čo sedlovka ďalej zlepšuje pružnosť na hrboľoch, a mala by tak pomôcť znížiť únavu jazdca.
Za pozornosť stoja už spomínané viskoelastické tlmiče Zertz, integrované do zadnej a prednej vidlice. Ako pomáhajú? Vibrácie z povrchu cesty sa cez kolesá dostávajú do rámu a vidlice. Tlmiče vložené do strednej sekcie zadnej vidlice a oboch ramien prednej vidlice pomáhajú minimalizovať vibrácie skôr, než doputujú k rukám a telu cyklistov.
S elektrickým radením je všetko jednoduchšie, pokojnejšie a príjemnejšie. Na prehodenie stačí oveľa menej energie a sústredenia. Stačí ťuknúť do páčky hore/dole a je prehodená, systém beží ako po masle. Nečakanú výdrž má baterka k elektrostrojčeku radenia. Spoľahlivo drží aj po niekoľkých mesiacoch.
Spása z nebies. Pre cyklistov
A to najlepšie na záver: brzdy. Tie boli u cestných bicyklov vždy trochu problémové. Najmä potom s nástupom karbónových zapletených kolies, ktoré musia byť doplnené výhradne brzdovými klátikmi na báze korku. Avšak aj tak sa najmä pri daždi brzdná účinnosť dosť znižovala.
Hydraulické kotúčové brzdy sú pre cyklistu spásou z nebies. Pri cestných bicykloch je to horúca novinka, ktorá zatiaľ nebola povolená na preteky, teda ani na najprestížnejšie cyklistické preteky Tour de France. Vyššia hmotnosť je vykúpená výborným brzdným efektom.
Na začiatku je dokonca nutné dávať si pozor a naučiť sa zaobchádzať s brzdami jemne. Cyklisti ich však čoskoro ocenia predovšetkým pri dlhých a prudkých zjazdoch a pri horšom počasí. Výsledok? Prakticky už žiadne kŕče v prstoch a väčší pocit bezpečia.
Pre koho tento bicykel je teda určený? Pre tých, ktorí vyžadujú komfort jazdy a ľahkosť ovládania na nerovných cestách. Pre tých, ktorí na ceste začínajú. A pre starších cyklistov alebo pre jazdcov po úraze.
zdroj: idnes.cz