Cena za architektúru má za sebou už 16. ročník. Tentokrát sa udeľovali ceny v piatich kategóriách. Čitatelia Hospodárskych novín opäť hlasovali o tom, ktoré z nominovaných diel získa Cenu verejnosti. Pozrite si víťazov aj komentáre tvorcov najúspešnejších diel.
Patrón architektúry
Nová synagóga v Žiline
Slovenská komora architektov ocenila výnimočné dielo. Skupina nadšencov, dobrovoľníkov, odborníkov aj fanúšikov šesť rokov pracovala na obnove Novej synagógy v Žiline. Domáci poznali objekt ako kino, teraz v ňom vzniklo miesto na kultúrne akcie, vernisáže, koncerty.
"Na začiatku sme o synagóge vedeli akurát to, že je významná vďaka svojmu architektovi Petrovi Behrensovi. Nevedeli sme nič o samotnej stavbe, neexistovali takmer žiadne dokumenty, výkresy, fotografie. Napriek tomu, že je z roku 1931, dodnes sme nenašli poriadnu fotku pôvodného interiéru. Bola to teda od začiatku detektívna práca a pomohli nám najmä historici architektúry a reštaurátori - samozrejme zadarmo ako dobrovoľníci, rovnako ako väčšina zúčastnených architektov či projektantov.," hovorí o projekte Marek Adamov, z občianskeho združenia Truc sphérique.
Projekt obnovy a revitalizácie Novej synagógy na kultúrne účely realizuje občianske združenie Truc sphérique (kultúrne centrum Stanica Žilina-Záriečie) v spolupráci a s podporou Židovskej náboženskej obce Žilina ako vlastníka pamiatky.
Cena verejnosti
OBNOVA ČASTI NÁMESTIA SLOBODY V Prievidzi
autori: Marian Trcka, Branislav Lackovič, Jaroslav Tarajčák
fotografie: Branislav Lackovič, Marian Trcka
Aj tento rok mohli hlasovať čitatelia Hospodárskych novín o tom, ktoré dielo z nominovaných sa im najviac páči. V online hlasovaní dostal najviac hlasov projekt obnovy námestia v Prievidzi. Mesto chcelo oživiť takzvanú hornú časť námestia a prilákať ľudí späť do centra.
Samospráva si dala medzi podmienky aj vybudovanie fontány. Architekt Marián Trcka a jeho spolupracovníci uspeli so svojim projektom v anonymnej súťaži: „Naše riešenie bolo veľmi jednoduché. Snažili sme sa reflektovať históriu približne do 70. rokov. Chceli sme zachovať pôvodnú stopu ale neísť príliš hlboko do histórie.“
Víťaz v kategórii RODINNÉ DOMY
Dom v dome, Bernolákovo
autor: Martin Jančok
spolupráca: Michal Janák, Ivana Čobejová, Ľubica Segečová, Michal Marcinov, Samuel Šimonovič
foto: Daniela Dostálková
Program rodinného domu je rozdelený do dvoch sústredných častí. Vnútorná pozostáva z nevyhnutných obytných miestností, z obývacej časti a izby v pôdoryse Palladiánskej mriežky 3x3 polia s vertikálne akcentovanou jedálňou v jej centre. Vonkajšia časť obsahuje doplnkové funkcie, ktoré si nevyžadujú celoročné využitie (garáž, bazén, patiá a skladové priestory). Je to akýsi medzipriestor, mediátor medzi domom a záhradou.
„Dom v dome je atypický, ponúka neštandardné riešenia, je to prototyp s istým rizikom možných omylov. Nie je to však úplný solitér, aj keď tak môže na prvý pohľad pôsobiť. Rešpektuje charakter okolitého prostredia, pracuje s témou izolácie a súkromia vo vzťahu so spoločnými priestormi a okolím. Plot sa posúva k domu a je možné interpretovať ho aj ako kritiku budovania múrov, ktorými sa ľudia v satelitných mestečkách často obkolesujú,“ vysvetľuje architekt Martin Jančok.
Víťaz v kategórii OBČIANSKE A PRIEMYSELNÉ BUDOVY
Poľovnícky dom, Kuchyňa
autori: Tomáš Auxt, Peter Kožuško, Miro Hrušovský, Peter Hudač
spolupráca: Michal Zábranský
foto: Lívia Štokingerová
Architektom bolo od začiatku jasné, že nemá význam rekonštruovať pôvodný poľovnícky dom. Vymysleli, že uprostred lesa vybudujú niečo netradičné, výnimočné, preto postavili dom v tvare hviezdice: „Keď chodíte okolo domu, nikdy ho nevidíte celý. Vidíte vždy iba fragment a máte pocit, že dom je menši ako v skutočnosti,“ hovorí architekt Peter Kožuško.
Dom je čierny, drevený a pri pohľade zvonku akoby splýval s okolitým lesom. Jedna časť, ktorá svojou jednoduchosťou pripomína stodolu, slúži na spoločenský oddych poľovníkov. Druhá časť je určená pre menšiu partiu, prípadne pre rodiny. Sú tam dva komfortné apartmány. Najobľúbenejším miestom domu sa stalo otvorené átrium: „Poľovníci chcú byť vonku, nechcú sedieť v prekúrených miestnostiach. Tomuto priestoru dominuje otvorené ohnisko.“
Víťaz v kategórii OBNOVA A PRESTAVBA
Stará synagóga, Bardejov
autori: Peter Gomboš, Ján Krcho, Tomáš Lupták
foto: Ján Krcho, Tomáš Lupták
Po vyvraždení židovskej komunity slúžila synagóga ako sklad chemických hnojív, neskôr v nej bol železiarsky obchod. Objekt bol navlhnutý, statika narušená a synagóga sa rozpadávala. Ján Krcho hovorí: „Teraz objekt vstal z popola.“
Pri obnove riešili architekti celý komplex areálu, hľadali mu vhodné využitie: „Najdôležitejšie bolo práve zadefinovanie rozsahu retuše a rekonštrukcie výtvarnej výzdoby do miery, aby nebola zavádzajúca, ale aby sprístupnila pôvodný výraz a celkovú atmosféru objektu.“ Hlavná časť prác na obnove synagógy spočívala v reštaurovaní jej vnútornej výzdoby vonkajších architektonických článkov, z architektonického hľadiska bolo potrebné v úzkej spolupráci s reštaurátormi riešiť niektoré funkčné záležitosti a nutnú technickú vybavenosť.
Víťaz v kategórii INTERIÉR
Rekonštrukcia bytu v bývalom kláštore, Trnava
autor: Peter Jurkovič
foto: Peter Jurkovič
Prestavba originálneho starého bytu bola náročná, no byt postupne odhaľoval svoje skryté tajomstvá, vysoké stropy a veľkorysé priestory na takmer 100 štvorcových metroch. „V dennej časti sme otvorili strop, obnažili trámy, na komíne sa ukázali pôvodné tehly.“
Ďalšie prvky v byte sú aktuálne a moderné: „Vznikol súčasný, moderný byt s náznakom pôvodných konštrukcií. Zariadenie rešpektuje súčasné trendy a estetiku. Spolu to vytvára zaujímavý kontrast.“ Podľa architekta Petra Jurkoviča byt v historickom centre Trnavy je ukážkou, ako citlivo a s vkusom rekonštruovať starý historický byt. Výsledkom je svetlý, otvorený priestor s minimalistickým zariadením.
Víťaz v kategórii EXTERIÉR
Castellum Cafe, Nitra
autori: Martin Dulík, Marek Šumichrast, Lívia Dulíková
foto: Dano Veselský, Martin Dulík, František Rišiaň
Návrh objektu bol súčasťou širšieho zámeru rekonštrukcie a oživenia dovtedy skrytého a zabudnutého priestoru vonkajšieho areálu Nitrianskeho hradu. Architekti sa pokúsili o moderný, no zároveň ohľaduplný až pokorný vstup do vzácneho historického areálu.
Reštaurácia je zapustená do východného svahu hradného kopca a viditeľnými fasádami sa tak stávajú iba jej transparentná fasáda a strešná drevená terasa. „V kontexte historických konštrukcií sme chceli použiť prírodné a prirodzené materiály v exteriéri aj interiéri, aby objekt mohol prirodzene starnúť,“ vysvetľujú architekti.