Francúzsky módny dom Givenchy a jeho kreatívny riaditeľ Matthew Williams čelia kritike kvôli náhrdelníku, ktorý pripomína slučku obesenca. Kontroverzný šperk predstavili počas nedeľnej prehliadky na parížskom týždni módy. Informoval o tom denník The Guardian.
Kontroverzný doplnok
Paris Fashion Week: Givenchy accused of ‘glamourising suicide’ with necklace that looks like a noose - The Independent https://t.co/MqWQRii70o
— Mary Ema (@Maryemame) October 5, 2021
Predstavenie kolekcie jarnej a letnej módy na rok 2022 zahŕňalo aj doplnok, ktorý vyzerá ako pretrhnutá slučka na povraze. Mnoho užívateľov sociálnych sietí na šperk reagovalo negatívne a poznamenalo, že nápadne pripomína mikinu luxusnej značky Burberry z roku 2019, ktorá mala v kapucni namiesto sťahovacej šnúrky slučku.
Vlna kritiky aj z vlastných radov
Za "necitlivý" odev sa ospravedlnil kreatívny riaditeľ Burberry Riccardo Tisci aj vtedajší riaditeľ módneho domu Marco Gobetti. "Samovražda nie je móda. Ako by to niekto mohol prehliadnuť a myslieť si, že bude v poriadku to urobiť najmä v kolekcii venovanej mladým dievčatám a mladým všeobecne," napísala vtedy na svoj Instagram modelka Liz Kennedyová, ktorá mikinu na prehliadke predvádzala.
"Nehovoriac o rastúcej miere samovrážd po celom svete. Nezabúdajme ani na desivú históriu lynčovania," dodala Kennedyová.
Burberry apologized for sending a hoodie with an attached noose down the runway at London Fashion Week, after model Liz Kennedy called the brand out for glamorizing suicide and ignoring the "horrifying history of lynching." pic.twitter.com/JTiOhtdUvE
— AJ+ (@ajplus) February 19, 2019
"Nie som si istá, čo k tomu povedať vzhľadom k únavnej a obnosenej túžbe šokovať či absolútnej bezmyšlienkovitosti," povedala k doplnku značky Givenchy Angela McRobbieová, ktorá sa na Londýnskej univerzite venuje mediálnej, komunikačnej a kultúrnej výučbe.
"Otázky, ktoré sú pre mňa relevantné, ale nikdy na ne nedostanem odpoveď, sú: Kto o tom rozhoduje? Kto sa podpíše pod zjavne urážlivý predmet, ako je tento? Keď príde reakcia, dostane výpoveď?" uviedla McRobbieová.
"Pre tých, ktorí majú k samovražde osobný vzťah, či už ide o ich vlastné zážitky alebo o stratu milovaného človeka, môžu byť také zábery spúšťačom a značky majú zodpovednosť zabezpečiť, aby nepoškodili svoje publikum," povedala denníku Lisa Roxbyová z charitatívnej organizácie Papyrus, ktorá sa zaoberá prevenciou samovrážd.
Módny dom Givenchy uviedol, že nebude oficiálne reagovať.