StoryEditor

Začínal ako podomový predajca, dnes má vlastnú značku a obrat vyše sedem miliónov eur

21.04.2020, 11:00
Svoju prvú topánku Dominik Sprunk predal ešte ako študent.

Študoval na ČVUT a ak by školu vtedy dokončil, mohol byť z neho stavbár. Nie je vyučený obuvník a ani v rodine nemal od koho remeslo odpozorovať. Odmalička ho to však ťahalo ku koži a k ​​topánkam.

"Keď som hrával s chlapcami vonku v roztrhaných topánkach futbal, bavilo ma opravovať ich alebo napríklad vylepšovať kožou," spomína Dominik Sprunk pre portál iDnes.cz.

Hoci sám celú topánku nikdy neušil, toto remeslo ho živí už skoro tridsať rokov. "Páči sa mi, keď pod rukami vzniká niečo hmatateľné, ale nikdy som si nenašiel čas stráviť deň vo výrobe," hovorí.

Denne však pracuje na návrhoch. Od úprav existujúcich vzorov cez doplňovanie špecifických požiadaviek do bežnej obuvi až po návrh úplne novej topánky.

"Topánky ma bavia stále: keď niekto nosí naše topánky, keď o nich hovorím so zákazníkmi, aj keď mi napríklad vytknú nejaký nedostatok, práca ma napĺňa stále," dodáva.

Ako vás to napadlo predávať topánky? A prečo práve zdravotné?

K tomu ma vlastne priviedla moja mama. Vždy kládla veľký dôraz aj na zdravotné vlastnosti topánky, takže už ako malého chlapca ma nútila nosiť korkové papuče.

Lenže výber na trhu bol pred 30 rokmi dosť obmedzený, dali sa kúpiť len nepohodlné "korkáče" zo Slovenska, preto sme začali dovážať a predávať masážne papuče.

Pri papučiach však nezostalo.

Dodával som obchodom a konečným zákazníkom aj ďalšie výrobky a všimol som si nedostatok zdravotnej obuvi v zdravotníckych potrebách, takže sme sortiment rozšírili.

Najprv sme topánky dovážali, ale krátko na to sme začali zadávať vlastnú výrobu do českých fabrík a potom sme založili firmu Santé - zdravotná obuv.

Boli začiatky ťažké?

Každý začiatok je ťažký. Pre predstavu, náš prvý sklad bol v chodbičke rodinného domu, potom sme sklad rozšírili (smiech) a topánky skladovali na záhrade v stavebnej bunke. Podobne to bolo s výrobou, začínali sme v garáži.

Archív Santé

​Málokto si dnes dokáže predstaviť, aké ťažké bolo v tej dobe získať len lízing na pickup, nie ešte úver na nehnuteľnosť. Banky totiž v tom čase chceli ručiť nehnuteľnosťou a tú sme nemali.

Bol to začarovaný kruh. Až v roku 2001 sa nám podarilo kúpiť si polorozpadnutú poľnohospodársku usadlosť v Dřetoviciach, ktorú sme postupne opravovali a mohli na ňu nadviazať ďalšie úvery. A v meste Proseč u Skutče (pôvodný názov, teraz už len Proseč, pozn. red.) sme kúpili objekt bývalej školy, ktorý sme zrekonštruovali a tu vyrábame dodnes.

Dodávate do lekární a predajní zdravotníckych potrieb, ale máte aj vlastné obchody. Ak dobre počítam, je ich jedenásť.

Máme ich dvanásť v Česku a jeden na Slovensku. Preferujeme, aby si ľudia obuv poriadne vyskúšali, preto prevádzkujeme Ateliéry zdravého obúvania. Priestory si prenajímame a platíme svojich predavačov.

Od začiatku bolo naším mottom: Malá marža - veľká starostlivosť o klienta. A to sa nám vyplatilo. Nielen preto, že môžeme ukázať celú škálu ponúkanej obuvi, ale sme hlavne schopní načúvať zákazníkovi a môžeme sa uistiť, že ideme správnou cestou.

Zdravotná obuv už dávno nie je len pre invalidov, dnes je pekná aj módna. Aké parametre musí topánka spĺňať, aby sa o nej dalo povedať, že je naozaj zdravotná?

To je celkom zložitá otázka, ani ortopédi sa nezhodnú na tom, čo to je "zdravotná obuv." Napriek tomu s lekármi intenzívne spolupracujeme a pri vývoji našej obuvi využívame ich odborné poznatky .

Zdravotná obuv by určite mala byť pohodlná, flexibilná v prednej časti, vyrobená z prírodných či priedušných materiálov a samozrejme by mala mať ortopedickú podporu pozdĺžnej a priečnej klenby.

Archív Santé

​Certifikovaná detská pätka by mala mať naopak rovno stielku, pevný opätok a mala by byť ohybná len v prednej časti. Certifikát rodičom zároveň zaručuje, že topánky neobsahujú zdravotne závadné materiály.

A my sa snažíme, aby zdravotná obuv bola navyše aj vzhľadná, čo vôbec nie je ľahké. Už len preto, že ako sa hovorí, čo je malé, to je pekné, ale ak má byť topánka pohodlná, tak býva obvykle trochu objemnejšia.

Ako sa líši Santé z roku 1997 od Santé z roku 2020?

Základ je rovnaký, stále je v popredí starostlivosť o zákazníka. Samozrejme, že sme sa od tej doby rozrástli, v súčasnej dobe máme 67 ľudí v kanceláriách, distribúciu a 77 zamestnancov vo výrobe.

Celkovo v Česku vyrábame vyše 320-tisíc párov topánok ročne a každý rok ponúkame k stálym a úspešným modelom ešte zhruba 330 úplne nových artiklov, obrat sa pohybuje okolo 200 miliónov korún ročne (v prepočte takmer 7,5 milióna eur).

O chvíľu oslávite štvrťstoročie firmy Santé na trhu, to je podľa mňa obrovský úspech. Na čo ste najviac pyšný?

Úspech to určite je a ja si to s pokorou vážim. Musím však zdôrazniť, že som mal od začiatku šťastie na schopných a šikovných ľudí, bez ktorých by som to nikam nedotiahol. A čo je našou najväčšou pýchou? Určite zákazník, ktorý sa vracia.

Aký je český zákazník?

Podľa našich dlhoročných skúseností je zvláštny v tom, že keď si jednu topánku obľúbi, bude si ju kupovať stále a nebude hľadať zmenu. Aj keď máme v každom katalógu mnoho noviniek, máme aj rokmi preverené kusy.

Archív Santé

​Niektoré modely, samozrejme s drobnými zmenami, vyrábame dvadsať rokov, zákazníci si ich chvália a niektorí hovoria, že si ich kupujú už po niekoľkýkrát. Takže kým o ne bude záujem, budeme ich vyrábať.

Ako sa firmy dotkla koronavírusová epidémia? Máte prázdniny?

To v žiadnom prípade, výroba dlho išla, ale teraz sme ju museli na 14 dní tiež zastaviť. Ja teraz musím paradoxne pracovať dvakrát viac. Vždy som chcel mať firmu ako lietadlo s autopilotom a len tak dohliadať, kontrolovať (smiech).

To však nie je možné a v dnešnej turbulentnej dobe už vôbec nie. Teraz musíme dosť improvizovať, zefektívňovať a hľadať rezervy.

Koronavírus a COVID - 19

01 - Modified: 2024-11-19 08:43:58 - Feat.: - Title: Európske historické hotely získali významné ocenenie, bodovali aj tie zo Slovenska 02 - Modified: 2024-11-18 13:38:52 - Feat.: - Title: Vo Wu-chane rozbehli nový výskum koronavírusov. U odborníkov vzbudzuje obavy 03 - Modified: 2024-11-11 10:00:00 - Feat.: - Title: Honda vylepšila svoj najpredávanejší model v Európe. Zmenami reaguje na zákazníkov 04 - Modified: 2024-11-08 23:00:00 - Feat.: - Title: Kia Sportage po veľkom facelifte. Upravený vzhľad dopĺňa nový automat i lepší interiér 05 - Modified: 2024-11-08 23:00:00 - Feat.: - Title: Robte si so mnou, čo chcete. Psychologický experiment odhalil v ľuďoch to najhoršie. A zapísal sa do dejín
menuLevel = 2, menuRoute = style/dizajn, menuAlias = dizajn, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
21. november 2024 21:09