S Jurajom Strakom som skúšala urobiť rozhovor už pred štyrmi rokmi. Odmietol ma. „Prepáčte, aj by som chcel, ale nemôžem, môj zamestnávateľ s tým nesúhlasí,“ písalo sa v maile, ktorý prišiel z Belgicka.
Po čase som Jurajovi napísala opäť a tentoraz bola odpoveď priaznivejšia: „Jasné, kedy?“ Okamžite. A tak vznikol tento rozhovor.
Konečne, trvalo nám to štyri roky. Prečo sme sa nemohli rozprávať už v roku 2017?
Vždy som pracoval pre nejakú značku alebo firmu a celé zákulisie textilu a módy je udržiavané v tajnosti. Kreatívne tímy nesmú vypúšťať žiadne informácie a všetko o firme musí ísť cez PR oddelenie. Módny biznis sa jednoducho snaží predísť nedorozumeniam a poškodeniu imidžu ich značky.
Ak tomu dobre rozumiem, módne značky sa na jednej strane snažia byť v centre pozornosti, no všetky zákulisné informácie poctivo kontrolujú a udržiavajú pod závojom tajomna?
Základom našej práce je udržiavať profesijné tajomstvo.
Vidím to aj teraz, keď mám vlastnú firmu a pracujem pre rôznych klientov. Každého sa pýtam, čo vôbec môžem použiť na svojich sociálnych sieťach alebo webovej stránke. 95 percent mojich klientov povie, že sú hrdí, že môžu so mnou spolupracovať, no nechcú žiadnu prezentáciu. Dôvod je vraj ten, že nechcú, aby ich konkurencia tak isto využila moje služby a aby radšej nik nevedel, kto stojí za ich tvorbou. Nakoniec, aj keď to vyznieva paradoxne, toto je pre mňa ten najväčší kompliment, ktorý môžem od klientov dostať. Bežnou súčasťou našich zmlúv je, že nesmieme hovoriť o konkrétnej spolupráci ani ju následne propagovať na sociálnych sieťach.
Ako s týmto nastavením pracuje vaše ego? Odvádzate špičkovú prácu, no vaše meno sa nakoniec nikde neobjaví.
S egom som nikdy nemal problém. Stačí mi, keď som spokojný so svojou prácou a netrápi ma, že niekde nie je môj podpis. Pokiaľ môžem ukázať fotku mojej mame, tak som šťastný. Po štrnástich rokoch som odišiel z veľkého biznisu a postavil som sa na vlastné nohy, teraz sa trošku prebúdza moje ego a veľmi oceňujem, keď urobím projekt, a dokonca sa môžem k nemu priznať, podpísať ho. Je to však z čisto praktického hľadiska, mám vlastnú firmu a potrebujem si budovať portfólio, ktoré budem ukazovať klientom. Priznám sa, že do niektorých projektov idem cielene s tým, že dokážu mojej firme priniesť publicitu a pomôcť biznisu.
Možno keby ste mali príliš veľké ego, tak by ste si nikdy nevybrali profesiu textilného dizajnéra a chceli by ste navrhovať šaty.
Presne tak, od začiatku mi bolo jasné, že ak sa vydám na túto dráhu, moja práca bude prebiehať v zákulisí a bude založená na spolupráci s ďalšími profesiami a značkami. Látka síce veľmi výrazne ovplyvňuje výslednú podobu odevu, no nakoniec nesie značku firmy, ktorá odev navrhla.
Netrápi vás, že kon...
Zostáva vám 85% na dočítanie.