Reťazec s rýchlym občerstvením McDonald' s testuje koncept "zostav si vlastný burger". Zatiaľ v štyroch reštauráciách v južnej Kalifornii. Vzhľadom k tomu, že spoločnosť čelí najväčšiemu prepadu tržieb v poslednom desaťročí, by sa tento experiment mohol rozšíriť do viacerých miest, napísala agentúra Bloomberg.
Zákazníci si môžu na dotykovej obrazovke vybrať, ktorou z dvadsiatich dvoch prísad svoj burger doplnia. V ponuke sú papričky jalapenos, omáčka guacamole, grilovaná cibuľa, pikantná majonéza, slanina alebo kúsky tortilly. Navyše si môžu zvoliť medzi dvoma typmi žemle a tromi druhmi syra. "Podľa toho, ako sa bude konceptu dariť, ho predstavíme aj na ďalších trhoch," oznámila hovorkyňa amerického McDonald´s Lisa McComb. Program bol spustený koncom minulého roka v okrese Orange County a tento rok v auguste sa rozšíril do ďalších troch reštaurácií.
Osem plátkov hovädzieho vnútri sendvičovej žemle - to je Monster Mac od McDonald's. archív fast foodu
Najväčší reťazec s burgermi na svete sa roky prispôsobovaniu požiadavkám zákazníkov vyhýbal kvôli zachovaniu rýchlosti a efektivity. Teraz sa však o stravníkov preťahuje s takzvanými fast casual reštauráciami. Nie je v nich plnohodnotná obsluha, ale jedlo sa pripravuje z čerstvejších ingrediencií ako v klasických fast foodoch.
Kým tržby McDonalds v USA vlani klesli o 0,2 percenta, vo fast casual reťazcoch Chipotle či Potbelly sandwich, sa zdvihli o 5,6, respektíve 1,5 percenta. A ani na burze sa spoločnosti McDonald's úplne nedarí. Akciový výkon trhu vyjadrený indexom Standard & Poor's 500 Restaurants tento rok klesol o 2,2 percenta, akcie McDonald's však spadli o 3,7 percenta. "Nový koncept burger na mieru by mohol firme priniesť úspech. Pokiaľ však bude príprava pokrmov trvať príliš dlho, reťazec môže prísť o časť verných zákazníkov," upozorňuje odborník na marketing v reštauračnom priemysle Joel Cohen.
Myšlienka McDonalds prevracia to, vďaka čomu sa fast foody stali úspešnými: rýchle jedlo ako cez kopirák. Predchádzajúce pokusy ponúknuť väčší výber sa veľmi nevydarili. Prípadne sa McDonald's a konkurencia, ako napríklad Burger King, doslova zahrabali v príliš mnohých ponúkaných položkách a ich servis sa spomalil. Burger King má preto jasno: menej noviniek urýchľuje prácu v kuchyni. Šéf McDonald's Don Thompson riziko tiež priznáva. Firma kvôli tomu zostavuje ponuku tak, aby nespomalila servis. Nový koncept je skrátka pre reťazec obrovskou výzvou.