Príliš sladké sú čokolády aj ovocné drinky. Napríklad jeden z nápojov siete Starbucks obsahoval 25 čajových lyžičiek cukru. To je trikrát viac, než by mal dospelý skonzumovať za celý deň.
Niektoré nápoje v kaviarenských reťazcoch by sa mali predávať len s červeným varovaním, upozornil denník The Guardian, ktorý priniesol výsledky testu teplých nápojov v Británii, realizovaného iniciatívou Action on Sugar.
Medzi kaviarňami ponúkajúcimi presladené nápoje sa na popredných miestach umiestnil aj americký Starbucks alebo britská Costa Coffee.
Príliš sladkých bolo v teste 98 percent zo 131 nápojov. Odstrašujúcim príkladom bol teplý nápoj s obsahom hrozna, pomaranča a škorice, ktorý predáva Starbucks. Jeho vypitím do seba dotyčný dostane 25 čajových lyžičiek cukru (99 gramov), čo je trojnásobok odporúčanej dennej dávky a výrazne viac, ako sa nachádza v rovnakom množstve Coca-Coly. Podľa informácií denníka The Mirror obsahuje plechovka Coly v Británii 35 gramov cukru, čo zodpovedá deviatich čajovým lyžičkám. List však zároveň upozornil, že obsah cukru sa v nápojoch líši podľa danej krajiny a práve Briti na tom nie sú najlepšie, píše portál idnes.cz
Podľa testu jedna tretina nápojov obsahovala rovnaké alebo väčšie množstvo cukru ako Coca-Cola. Najsladší nápoj zvaný "chai" (čaj s mliekom, popr. Bylinkami a prímesou ovocia) konkurenčného britského reťazca Costa Coffee obsahoval 20 lyžičiek cukru, extra veľká čokoláda zo Starbucks potom 15 lyžičiek. Na popredných miestach sa umiestnil tiež fast food KFC - ten "bodoval" s čokoládou, ktorá obsahovala 14 lyžičiek cukru.
The Guradian uviedol, že pätina Britov navštevuje kaviareň každý deň, príliš sa však nestarajú o to, koľko skrytého cukru ponúkané nápoje obsahujú. Iniciatíva Action on Sugar tiež vyzvala kaviarenské reťazce, aby prestali ponúkať extra veľké hrnčeky nápojov na báze cukru. Veľké kýbliky s drinky sú typické najmä pre americký Starbucks.
Starbucks v konfrontácii s výsledkami testu uviedol, že sa zaviazal do konca roka 2020 znížiť obsah cukru v niektorých svojich nápojoch o 25 percent. "Všetky nutričné informácie sú dostupné na predajniach aj na internete," reagoval reťazec.
V podobnom duchu sa vyjadrila spoločnosť Costa Coffee, ktorá uviedla, že už podnikla významné kroky, ktoré vedú k zníženiu obsahu cukru v nápojoch.
Podľa nutričnej špecialistky organizácia Action on Sugar Kawther Hashemové sú ochutené nápoje skôr príležitostnou hrozbou, ľudia si ich totiž nekupujú denne. "Obsahujú neuveriteľné množstvo cukru a kalórií a navyše sú často konzumované spolu s tučným občerstvením. Niet divu, že máme najvyššiu mieru obezity v Európe, "uviedla.