Lásku voči členom svojich rodín prejavujeme aj tak, že pre nich chystáme priveľa jedla. A ničíme tak planétu, píše huffingtonpost.com.
Ak je niečo, čo robia Američania lepšie ako ktokoľvek iný, je to vyhadzovanie bezchybného jedla do odpadkového koša. A krajiny Európskej únie v trende za Spojenými štátmi nijako nezaostávajú.
Tridsať až štyridsať percent jedla, ktoré sa v USA dostane do predajní potravín a odtiaľ do domácností, sa napokon vôbec neskonzumuje. Všetky tieto nespotrebované potraviny musia napokon niekde skončiť. Väčšina z nich, čo je zhruba tridsať miliónov ton jedla ročne, zakotví v skládkach. Tam produkuje metán, plyn, ktorý napomáha vzniku skleníkového efektu a negatívnym klimatickým zmenám.
Dôkaz lásky
Výskumníci z Cornell Food a Brand Lab spolu s Brazílskou poľnohospodárskou výskumnou korporáciou a nadáciou Getulia Vargasa zo Sao Paula tvrdia, že kľúčovým problémom v celej téme je skutočnosť, že mnoho rodín to myslí so svojimi členmi až tak dobre, že ich zahŕňa obrovskými dávkami jedla. A tie nie sú zužitkovateľné.
Výskumníci analyzovali nakupovanie, skladovanie, pripravovanie a zbavovanie sa jedla v dvadsiatich domácnostiach nižšej strednej vrstvy v severnej časti amerického štátu New Yorku. A zistili, že mamy a staré mamy identifikovali prípravu veľkých porcií a mnohých druhov pokrmov pre rodinných príslušníkov ako dôkaz lásky, záujmu a starostlivosti.
Servírovanie jedla v obrovských množstvách je podľa vedcov snahou ubezpečiť seba i členov rodiny, že všetkého je dostatok. Prehýbajúce sa stoly sú symbolom bohatstva. Zároveň sú spôsobom dištancovania sa od reality, v ktorej treba zápasiť s finančným a materiálnym nedostatkom.
Pozitívna zmena
Tieto tendencie podľa hlavného autora výskumnej štúdie doktora Gustava Porpina prispievajú k plytvaniu jedlom i finančnými prostriedkami v rodine. A takisto vedú k zbytočnému prejedaniu sa a zdravotným problémom ako nadváhe a obezite. Najviac sa podľa výskumu plytvá tepelne pripravenými pokrmami a surovou zeleninou.
Vedci veria, že pozitívne vedené kampane naučia ľudí, ako prestať plytvať jedlom. A takisto ich presmerujú od kvantity ku kvalite. To znamená, od nákupov kvánt lacných, mnohokrát spracovaných polotovarov k zdravým celistvým potravinám.