Biznis sa už dávno nerobí len v sterilných zasadačkách či kanceláriách. Ale hoci aj na dobrom obede či večeri. V HN magazíne sme sa rozhodli, že zistíme, kde sú tie najlepšie podniky tohto rangu.
Dobrá reštaurácia nemusí byť nutne ideálnym miestom na stretnutie s biznis partnermi. Ale, ako sa zdá, istá úmera tam predsa len jestvuje. Ale poďme pekne po poriadku. Čo Slovák očakáva od podniku, kam je ochotný pozvať svojich obchodných partnerov? Súkromie? Diskrétnu obsluhu? Alebo niečo celkom iné?
Keďže všeobecne nastavené kritériá pre biznis reštauráciu nie sú, opýtali sme priamo ľudí z fachu. Oslovili sme stovku manažérov a podnikateľov z celého Slovenska od šéfov najväčších holdingov až po majiteľov malých podnikov. Pomer bratislavských a mimobratislavských bol zhruba 60 : 40. Zaujímalo nás, ako často riešia obchody v takomto prostredí, ako aj to, čo na danej reštaurácii či kaviarni oceňujú. A, samozrejme, aká je tá správna adresa na dobrý biznis.
Dunaj a parkovanie
Ukázalo sa, že hlavné mesto hrá v tomto ohľade jasný prím. Aj mnohí Mimobratislavčania odporúčali bratislavské podniky. Tie tvorili drvivú väčšinu v top dvadsiatke. Desať najlepších reštaurácií nájdete v našom rebríčku v galérii. A v tabuľke pod textom uvádzame tipy na dobré biznis podniky naprieč celým Slovenskom podľa odporúčaní samotných podnikateľov.
Z výsledkov vyplynulo viacero zaujímavých tendencií. Napríklad potvrdili, že biznis sa formuje okolo trojuholníka – Staré Mesto – Eurovea – River Park. Sedem z top desiatky sa nachádza práve na tejto osi. Ukázalo sa tiež, že dobrá biznis reštaurácia nemusí mať storočnú tradíciu.
„Sme na trhu päť rokov a počas nich sme si vybudovali dobré meno. Je pravda, že od začiatku sme boli viac-menej zameraní na biznis klientelu, ktorá tvorí väčšinu našich zákazníkov. No aj tak nás takýto ohlas nesmierne teší,“ reagovala na prvenstvo Silvia Halecká, manažérka reštaurácie Al Faro. Podnik so zameraním na taliansku kuchyňu zvíťazil jednoznačným spôsobom. „Máme hostí, ktorí k nám chodia denne, veľa ľudí si zvyklo najmä na čerstvé ryby, ktoré ponúkame. Myslím si, že práve kvalitná kuchyňa a rýchlosť, s ktorou sme schopní ich obslúžiť, sú našimi prednosťami.“
Priplatia si za kvalitu
Kuchyňu a strategickú polohu vidí za úspechom Primi River Lounge aj Michal Buberník, marketingový manažér siete Medusa Group, do ktorej reštaurácia patrí. „Krásny výhľad na Dunaj, skvelé umiestnenie hneď v tesnej blízkosti centra mesta a možnosť parkovania robí z Eurovey obľúbenú adresu. Aj preto a, samozrejme, aj vďaka dobrému menu je práve táto Primi taká obľúbená,“ uvažuje. Benefitom je podľa neho aj vernostná karta, ktorú reštaurácia ponúka.
Práve dobrá dostupnosť je popri kvalite jedla, obsluhy a prostredia podľa oslovených biznismenov tým kľúčom, podľa ktorého sa pri výbere podniku na pracovných obed či večeru rozhodujú. „Čašníci ma už poznajú a správajú sa perfektne nenútene,“ píše jeden z nich v dotazníku. Možno paradoxne, nehrá možnosť súkromia dôležitú rolu. Takmer polovica oslovených však priznala, že biznis stretnutia rieši často práve v reštaurácii či kaviarni.
Výsledky tiež jasne naznačili, že slovenskí biznismeni si potrpia na kvalitu – všetkých desať top reštaurácií totiž ponúkajú jedlo iba a la carte, teda žiadne obedové menu, a z hľadiska ceny patria k tým nákladnejším. Za to však očakávajú špičkový servis. „Zákazníci nechcú počas biznis obedov či večerí žiadne negatívne prekvapenia. Hovoria nám, že u nás majú istotu kvality jedla a servisu, a to aj po desiatich rokoch od otvorenia,“ hovorí Zuzana Gergeľová, ktorá spolu s manželom Daliborom vlastní reštauráciu Kogo v samom centre Bratislavy.
„A aj preto, lebo vidia, že sme tam dennodenne prítomní,“ uvažuje. „Výhodou tiež môže byť naša poloha a presklené terasy s výhľadom na Hviezdoslavovo námestie, čo oceňujú hlavne klienti, ktorí hostia svojich zahraničných partnerov.“