StoryEditor

Režisér Michal Kollár: Ohŕňame nad tým nos, ale je čas brať komédiu na Slovensku vážne

12.10.2018, 14:00
Autor:
redred
Režisér Michal Kollár prehovoril o slovenskom filme aj o svojom novom filmovom projekte s názvom Villa Lucia.

Slovenský filmový režisér, producent a scenárista Michal Kollár má za sebou mnoho vydarených titulov. V roku 2016 priniesol do slovenských kín úspešný akčný krimi triler Červený kapitán.

Ide o prvú sfilmovanú knihu od Dominika Dána, ktorý v danom roku vytvoril až tretinu návštevnosti všetkých slovenských filmov. Po dvoch rokoch od premiéry pracuje na novom filmovom projekte s názvom Villa Lucia.

Pôjde opäť o žánrový film, tentokrát však o spojenie dvoch najpopulárnejších žánrov, a to komédie a kriminálky. Nakrúcanie je naplánované na leto 2019 a fanúšikovia slovenského filmu sa môžu tešiť na herecké výkony Michala Kubovčíka, Milana Ondríka, Martina Meľa a mnohých ďalších.

Sitcomy a jednoduchý humor vytvárajú základ

Slováci sú stále viac naklonení pôvodnej slovenskej seriálovej aj filmovej tvorbe s dávkou humoru. Dôkazom je aj vysoká sledovanosť seriálov ako Horná Dolná či Oteckovia, situačným humorom nasýtený film Cuky Luky či romantická evitovka Všetko alebo nič, ktoré lámali v kinách rekordy.

“Oba tieto filmy boli extrémne populárne, pretože sa im podarilo preniesť televízny jednoduchý humor na plátna kín. Ako filmári nad tým síce často ohŕňame nosom, ale miliónteho diváka by sme pravdepodobne bez týchto filmov neoslávili. Podľa môjho názoru to nie je zlý stav, naopak, považujem to za skvelý začiatok, úvod, na ktorý vieme nadviazať a posunúť hranice komédie vo filme opäť ďalej,” konštatuje Kollár.

“Situačnú komédiu považujem za veľmi ťažký, ale o to vďačnejší odrazový mostík.”  Michal Kollár sa komédii nevenuje po prvýkrát. V apríli tohto roku na TV JOJ premiéroval komediálny seriál Hotel.

Michal Kollár

“Hotel bol realizovaný s úmyslom nadčasovosti, možnosti repríz. Myslím, že sa tu stretlo niekoľko štastných elementov, vďaka ktorým som dostal priestor a podmienky na naozaj kvalitnú filmovú prácu."

"Bol to aj seriál pre skeptikov, odolných voči slovenskému ponímaniu televíznej komédie. Pristupoval som k nemu ako k ôsmim hodinovým filmom do kina. Herci podali skvelý výkon, napríklad Zuzana Konečná, Martin Meľo či Zuzana Krónerová a ďalší boli jednoducho výborní.”

Slovensku filmové komédie ešte svoj zlatý vek nezažili

“Pri Hoteli som sa dostal k práci s hercom v komediálnej polohe, mali sme priestor napríklad aj na plnohodnotné herecké skúšky, počas ktorých vzniklo mnoho vtipných dialógov. Umenie spočíva v schopnosti nájsť si správnu polohu a udržať ju."

"Väčšina slovenských hercov sú pritom výborní komici - mnohí zvládajú brilantné situačné scény, na javisku v divadle. Tu je ich umenie vysoko oceňované divákmi aj kritikmi. Vo filme je zatiaľ situácia iná. Je však načase začať pracovať s týmto potenciálom a vytvoriť slovenským hercom komediálne prostredie vo filme, kde budú môcť vyniknúť.”

Slovensku filmové komédie ešte svoj zlatý vek nezažili. A to aj napriek tomu, že dobré komédie sa nakrúcali už v 70.rokoch. "Väčšina spoločnosti má komédiu zafixovanú len ako akýsi ľahký žáner, ako doplnok k „vážnej“ kinematografii, ako niečo nedôležité, niečo, na čo sa pozeráme, keď chceme zabiť čas."

Michal Kollár

"Takýto pohľad má svoje rácio, o čom svedčia aj posledné slovenské komediálne tituly. Lenže potom tu máme klasiky ako Pacho, hybský zbojník, Pásla kone na betóne, Sedím na konári a je mi dobre či Nevera po slovensky. Prečo sa do našich pamätí zapísali ako komédie? Pracujú s prostriedkami, ktorých cieľom nie je nikoho obviňovať ani súdiť, a predsa vedia vysloviť pravdu," vraví Kollár.

V susedných Čechách je situácia iná. “V roku 2005 som zažil obrovskú vlnu teenage komédií. Prišli Snowborďáci, odrazu všetci chceli točiť len teenage komédie. A išlo do toho veľmi veľa peňazí. Výsledok? Dnes si tie filmy už nikto nepamätá. A to ich vzniklo za veľmi krátku dobu asi desať. Tomuto sa chcem vyhnúť. Nechcem nasledovať slepo trend, chcem vytvoriť autorské dielo, ktoré si divák rád vyhľadá aj o 10-20 rokov.”

Nesmieme to prehnať

Príbeh pripravovaného filmu Villa Lucia vychádza z dnešného bežného javu, kedy muži tridsiatnici majú problém dospieť a čeliť zodpovednosti. Pripravovaná komédia bude ladená akčne a dynamicky, s prvkami kriminálky.

Film Villa Lucia pripravuje Kollár v spolupráci s producentskou spoločnosťou KFS production, Audiovizuálnym fondom a Bratislavským samosprávnym krajom. V hlavných úlohách sa môžete tešiť na skvelých mladých hercov Michala Kubovčíka, Milana Ondríka a Martina Meľa, ktorí stvárnia trojicu mladých mužov po tridsiatke, ktorých spája humor a bývalá spolužiačka Lucia.

Do spoločného večera sa im pripletú dvaja skorumpovaní policajti a beznádejne poverčivý taxikár - a kriminálna komédia sa môže začať. “Námet na film sme pripravovali ako fikciu, ale po konzultáciách s psychiatrom aj psychológom Antonom Heretikom vysvitlo, že problém dospieť sprevádza čoraz viac dnešných tridsiatnikov, popísali sme tak vlastne reálnu generačnú výpoveď,” konštatuje režisér.

Michal Kollár

“Nakrútiť dobrú komédiu, ešte k tomu s prvkami kriminálky je výzva. Veľmi ľahko sa to preženie. Môže sa to podariť, ale aj nemusí. Pristupujem k tomu s rešpektom, ale s odhodlaním. Do svojich projektov vkladám maximum, a to sa odráža na ich vysokých ambíciách, určite sa neurazím, ak príde na moju komédiu toľko ľudí, ako na Cuky Luky,” uzatvára s úsmevom Michal Kollár, ktorý filmovú novinku Villa Lucia plánuje začať nakrúcať už v budúcom roku.

Profil Michala Kollára

  • Jeho celovečerný režijný debut - film Červený kapitán (2016) zaznamenal množstvo pozitívnych ohlasov, divácke rekordy, ale aj kritiku, ktorá ho posúva ďalej. Film sa nakrúcal na motívy detektívneho bestselleru Dominika Dána a ide o jeden z míľnikov v jeho kariére.
  • Doteraz koprodukoval 14 celovečerných filmov, v novembri 2018 prichádza do kín pätnásty film s názvom Chvíľky, na ktorom sa tiež podieľal ako koproducent.
  • 2007 produkoval svoj prvý celovečerný film Poslední plavky. O rok neskôr sa stal minoritným koproducentom filmu Sněženky a machři po 25 letech.
  • 2011 produkoval debutový film mladej slovenskej režisérky Zuzany Liovej Dom, ktorý sa stal prvým slovenským filmom na Berlinale po 10 rokoch.
  • Vyhral šesť národných cien Slnko v sieti, z toho jedna bola práve za najlepšiu produkciu. V roku 2013 produkoval úspešný film Klauni v hlavných úlohách s Oldřichom Kaiserom, Jiří Lábusom a Didierom Flamandom.
  • V Bratislave vyštudoval manažment a filmový strih. Bol aktívny aj v televíznej produkcii a reklamách - v rokoch 2000 / 2010 strihal a režíroval desiatky reklám pre komerčných klientov ako VÚB, Renault, Nestlé, Wustenrot, Kooperativa, Prvá Stavebná, Mitsubishi Auto, Suzuki Auto a ďalšie.
  • Je zakladateľom producentskej spoločnosti KFS production a je spoluzakladateľom spoločnosti Fog’n’Desire Films, je členom kolégia Asociácie nezávislých producentov a členom členom APA - Asociace producentů v audiovizi v Českej republike.

01 - Modified: 2024-12-20 23:00:00 - Feat.: - Title: Dokumentaristka: To, ako pristupujeme k deťom so znevýhodnením, je dedičstvo komunizmu 02 - Modified: 2024-12-16 09:25:00 - Feat.: - Title: A Pieseň práce poznáš, súdruh? Ako sa v ére komunizmu u nás kontrolovala populárna hudba 03 - Modified: 2024-12-13 18:28:37 - Feat.: - Title: Chce sa stretnúť s Druckerom a na Slovensko pritiahnuť lekárov. Šéfka Slovákov v zahraničí ukázala plány 04 - Modified: 2024-12-13 15:00:00 - Feat.: - Title: Ďakujeme, že ste nás prijali: Ženy z iných končín sveta o tom ako sa im u nás žije 05 - Modified: 2024-12-13 08:41:54 - Feat.: - Title: Čarovná zima v Turci: Radosť v každom okamihu
menuLevel = 2, menuRoute = style/kultura, menuAlias = kultura, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
22. december 2024 03:33