Recenzia: Polanski odšťavil divadelnú hru na filmovom plátne (video + foto)

30.01.2012, 23:00
Nový film Romana Polanského, ktorý je už v našich kinách, zaujme hercami, no chýba mu režisérsky vklad.

V parku udrie palicou jeden chlapec druhého. Pravdepodobne len šarvátka detí, ktorá k detstvu niekedy patrí. Tento incident však spúšťa lavínu emócií a výčitiek.

Penelope (Jodie Foster) a Michael (John C. Reilly) Longstreetovci si zavolajú na návštevu Nancy (Kate Winslet) a Alen (Christoph Waltz) Cowanovcov. Dôvod pozvania je jasný – podpísať poistnú zmluvu a zároveň si toto napadnutie ich detí vysvetliť.

Padanie hraníc
V jednej miestnosti newyorského bytu sa tak stretáva pracovne vyťažený a upätý pár Cowanovcov a o poznanie ľudskejší a starostlivejší rodičia Longstreetovci. Zdvorilostné frázy sa menia na výmenu názorov o správaní ich ratolestí. Na povrch sa však dostávajú osobné vzťahy obidvoch manželstiev, rovnako ako aj pod pretvárkou schované stránky jednotlivých osôb.

Dej v jednej uzatvorenej miestnosti sa mení na hru, v ktorej vďaka umne napísaným dialógom, ale aj správaniu sa, dochádza k viacerým posunom. Hranice konverzácie sa posúvajú, za čo môže do istej miery aj pár pohárikov škótskej. Spoločenský status stráca význam medzi štyrmi stenami a spočiatku žartovné doberanie sa vrcholí v odhaľovaní vnútra a problémov, jednoducho v masaker.

Polanského risk
Poľský režisér Roman Polanski nakrútil Carnage vo Francúzsku v čase, keď na neho bol vydaný americký zatykač. Minimalistická scéna mu umožnila mať dosah na takmer všetky scény, výnimkou sú len úvodné a záverečné zábery.

Carnage je film s prekvapivo krátkou metrážou – len 79 minút. Dôvodom je to, že vychádzal z divadelnej hry Boh masakru. Nakrútiť film v jednom interiéri vždy znamená risk – risk, či to zvládnu herci a či je scenár napísaný tak, aby nenudil diváka a dokázal ho celý čas zaujať. Polanskému tento risk vyšiel len z polovice. Všetci jeho štyria protagonisti sa vžili do svojich úloh frustrovaných ľudí výborne, no ani ich snaženie nepremenilo túto snímku v niečo viac ako len obyčajné sfilmovanie inscenácie.

Jednoznačná voľba
Pre diváka, ktorý je v prípade Polanského zvyknutý na vysokú latku, bude Carnage len ako džús, ktorý sa síce navonok tvári ako 100-percentný, ale z väčšej časti ho tvorí len voda. Dej by však možno dostal inú príchuť, keby jeho gro nestálo na Penelope. Tá musí totiž najviac odrážať útok zvyšných postáv, ktoré až taký veľký priestor nedostali. Nejde tak o rovnocennú šachovú partiu.

Film Carnage určite je počin, ktorý zaujme (do veľkej miery za to môže Polanského meno), ale v prípade voľby: ísť do kina alebo do divadla, jednoznačne vyhráva druhá možnosť. Na divadelných doskách je totiž väčší priestor na satiru, zveličenie a oklieštenosť priestorom nie je jeho nevýhodou. Ak chcel Polanski ponúknuť niečo hodné jeho mena a kinematografie, mal na to myslieť.

Hodnotenie HN: 3 z 5 hviezdičiek
Réžia: Roman Polanski
Krajina: Francúzsko, Nemecko, Poľsko
Hrajú: Kate Winslet, Jodie Foster, Christoph Waltz, John C. Reilly

01 - Modified: 2004-07-14 21:47:31 - Feat.: 0 - Title: Heineken viní z poklesu spotreby piva štát 02 - Modified: 2004-07-14 21:55:54 - Feat.: 0 - Title: Ministerstvo obvinenia odmieta 03 - Modified: 2004-07-14 21:50:52 - Feat.: 0 - Title: Podnikom SAD konkurujú menší dopravcovia
28. apríl 2024 17:12