Recenzia: 50 odtieňov sivej. Erotika vie byť aj vtipná

12.02.2015, 23:00

Recenzovať film 50 odtieňov sivej nie je ľahká úloha. Dva roky sa čakalo na to, ako to dopadne, tajomno podporované minimom uniknutých informácií spôsobilo, že ľudia boli nedočkaví viac ako pri akomkoľvek inom filme. Netešili sa len fanúšikovia, ale aj novinári, ktorí sa predbiehali, kto skôr a ako inovatívne svoju recenziu pojme. A tešili sa aj odporcovia filmu, aby sa mohli zapojiť do debát, aké nehodnotné dielo opäť vzniklo. Zhrnuté a podčiarknuté, máme tu film, ktorý už veľmi dlho nespôsobil taký ošiaľ. Sfilmovaný prvý diel z trilógie britskej spisovateľky E. L. James. Poďme na to.

Verne podľa knihy
Hoci má kritik svoj vlastný „rozum“, vždy je zaujímavé pozorovať dojmy ľudí po posledných titulkoch, veď film sa tvorí pre diváka. Vždy som tvrdila, že práve jeho názor určí to, čo bude s filmom ďalej. A teraz to nebolo inak. Po dvoch hodinách a piatich minútach romanticko-erotického filmu vychádzali z kina usmiate ženy zabrané do debaty a opisujúce, čo sa im páčilo a čo nie, nechápaví muži, rozpačité ženy a i muži, ktorí sa len zabavili. Tí, ktorí knihu čítali, a tí, ktorí len jemne vedeli, o čo ide a išli na film ako na dobrodružstvo. V tomto prípade, viac ako pri iných filmoch, teda bude platiť, že každý ho bude vnímať úplne inak. A že film 50 odtieňov sivej nie je pre každého. Na dlhý čas však bude témou v mnohých diskusiách. Prvý bod splnený – film zanechá emóciu. Akúkoľvek.

Hneď v úvode možno diváka trocha vydesí, že to, čo bolo v knihe opisované na niekoľkých desiatkach strán, sa zmestilo do úvodných troch minút a študentka Anastasia bola zamilovaná švihom prútika. Začalo sa naozaj zhurta a už tu bolo jasné, že režisérka sa rozhodla obsiahnuť celú šesťstostranovú knihu. A verne. Ambícia naozaj obdivuhodná, ale na druhej strane to spôsobilo fakt, že verný fanúšik presne vedel, ktorá scéna a s akými replikami nasleduje. Neinformovaní boli možno vo väčšom napätí, ale film bez backgroundu má úplne inú silu.

Prečítajte si aj:
Erotická kniha šokovala Američanov
Recenzia: Erotická kniha, ktorá rozdelila svet
Fanúšikovia na celom svete sa dočkali. Trailer k 50 Shades of Grey je vonku
Keď popoluška stretla princa. Ako vznikal film 50 odtieňov sivej
Erotika opantala už i Slovensko. 50 odtieňov sivej je v kinách
Prvé dojmy: 50 odtieňov sivej je vtipná hra na popolušku
50 odtieňov má za sebou premiéru v Berlíne. Takto to dopadlo
Pustite nás do kina, kričali novinári pred premiérou filmu 50 odtieňov sivej

Vtip v erotike
To, čo prekvapí oveľa pozitívnejšie, je humor, ktorý sa nesie celým filmom a v niektorých momentoch máte pocit, že i hlavní protagonisti sa viac ako bavia. Neprejde však veľa času a z úsmevu vás vytrhne vážny dialóg alebo seriózna sexuálna scéna. Je to určite pozitívum, že sa divák baví. Hoci, samozrejme, je už na pováženie, keď je to aj pri scénach, kde by sa mal skôr červenať, nie usmievať. Nie že by neboli odohrané s vášňou a trocha aj kreatívne, ale ich nasadenie a časté opakovanie vedie práve k tomu úsmevu. Sexuálne scény, ktoré sme (väčšinou) so zatajeným dychom čítali na niekoľkých stranách, prešli príliš rýchlo. Aj keď sa dopredu avizovalo, že ich bude dosť a budú ostré, režisérka Sam Taylor-Johnson sa neschýlila k žiadnemu pornu a stála v medziach silného erotického filmu. Dakota Johnson ukázala všetko, Jamie Dornan ako Christian Grey šteklivé náznaky.

V DNEŠNÝCH HN NÁJDETE AJ EXKLUZÍVNY ROZHOVOR S JAMIEM DORNANOM

Tým najpozitívnejším prvkom celého filmu je však výkon hlavnej predstaviteľky Dakoty Johnson. Bola šarmantná a vtipná, prvky naivity zahrala naozaj očarujúco a s noblesou, až chvíľami máte pocit, že nie miliardár Christian Grey, ale ona je tá dominantná. Radosť pozerať sa na ňu, škoda, že Christianovi sa „ušlo“ viac replík á la telenovela. Až tak, že mu to nesvedčalo.

Pochváliť sa dá tiež kamera, strih a hudba. Krásne zábery z vrtuľníka na Seattle a v pozadí hudba Ellie Goulding – tá žena, ktorá tvrdí, že to s ňou nič nerobí, je pokrytec. Každá z nás chce zažiť aspoň časť toho, čo prežívala Anastasia vo filme. Tie odvážnejšie potom aj ten zvyšok. Netreba teda odsudzovať film, ktorý sa síce nezapíše do dejín kvalitnej kinematografie, ale ktorý trocha odzbrojí a dovolí snívať. Veď aj preto ľudia chodia do kina.

Hodnotenie HN: 3 z 5 hviezdičiek
Réžia: Sam Taylor-Johnson
Hrajú: Dakota Johnson, Jamie Dornan

01 - Modified: 2007-03-13 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: V skratke
01 - Modified: 2024-10-03 10:34:18 - Feat.: - Title: RECENZIA Joker: Folie à Deux je dokonalou ukážkou toho, že nie každý film potrebuje pokračovanie 02 - Modified: 2024-10-02 01:41:29 - Feat.: - Title: Zásadných zmien sme sa nedočkali. Plus model pridal pár nenápadných vylepšení, ktoré bežný používateľ nespozná 03 - Modified: 2024-10-04 19:50:59 - Feat.: - Title: Škoda predstavila svoje úplne nové SUV. Bude to naozaj cenovo dostupná voľba? 04 - Modified: 2024-09-30 22:00:00 - Feat.: - Title: Štýlovka s krásnym displejom a vysokým výkonom. Asus opäť ukázal, že vie vytvoriť špičkový notebook 05 - Modified: 2024-09-28 22:00:00 - Feat.: - Title: Sú nabité funkciami, ale k dokonalosti im niečo chýba. Otestovali sme nové hodinky Pixel od Googlu
05. október 2024 09:30