Naivná mladá študentka stretne atraktívneho miliardára a láska je na svete. Aby to však nebola len obyčajná rozprávka o popoluške, akú sme tu už mali, autorka ju preniesla viac do sveta dospelých a pridala hodnú dávku erotiky. Povedali by ste, že z tohto príbehu môžu vzniknúť tri knihy, ktoré sa stanú svetovými bestsellermi a následne film, na ktorý sa budú fanúšikovia tešiť tak, že sa desaťtisíce lístkov predajú ešte pred samotnou premiérou? A aj na Slovensku? Áno, stalo sa.
Prečítajte si prvé dojmy z filmu:
Prvé dojmy: 50 odtieňov sivej je vtipná hra na popolušku
Nedočkavé Slovensko
Nenávidený aj milovaný hit 50 odtieňov sivej má dnes premiéru, spolu s väčšinou krajín sveta, aj v našich kinách. Fanúšikovia trilógie britskej autorky E. L. Jamesj sa teda dočkali. Pred premiérou si v predpredaji podľa Nade Móricovej z Barracuda movie kúpili už viac 40-tisíc lístkov, čo je nevídané a už v tomto momente by sa film radil medzi tie viac úspešné. Toto číslo však stále rastie a bezpochyby ešte aj rásť bude. V Česku podľa Petra Slavíka z distribučnej spoločnosti Cinemart už v priebehu týždňa predpredaj prekročil 100-tisíc predaných vstupeniek. Vo väčšine krajín bude film prístupný od pätnástich rokov, u nás a v Británii dokonca až od 18 a v Malajzii napríklad film nepôjde vôbec.
Prečítajte si aj:
Erotická kniha šokovala Američanov
Erotika zarába. E.L.James je najbohatšou spisovateľkou
Recenzia: Erotická kniha, ktorá rozdelila svet
Slováci sú prudérnejší. V čítaní
Fanúšikovia na celom svete sa dočkali. Trailer k 50 Shades of Grey je vonku
Film, ktorý už v Amerike mali možnosť vidieť niektorí diváci, si odbil svoju svetovú premiéru veľkolepo včera večer na filmovom festivale v Berlíne. A hoci bola prítomná aj režisérka Sam Taylorová-Johnson, aj samotní herci Jamie Dornan a Dakota Johnson, nebola ani tlačová konferencia a do poslednej chvíle sa nevedelo, čo od filmu očakávať. „Berlín sa blíži k svojmu erotickému vyvrcholeniu. Film podľa naivného románu bude lámať rekordy,“ napísal ešte pred včerajším uvedením priamo z Berlína filmový publicista a programový spolupracovník MFF Bratislava Radovan Holub.
Od začiatku totiž tvorcovia stavili na netradičný marketingový ťah. Vytvorili okolo filmu tajomno. Zrušili sa novinárske projekcie a rozhovory, trailery sa predstavovali po jednom s malými obmenami, odkrývali sa zábery z onej červenej izby, či piesne, a všetko spolu to spôsobovalo u fanúšikov ešte väčšiu nedočkavosť. „Nestáva sa bežne, že sa pri filme zvolí tento druh marketingu, skôr naopak. Je to skôr výnimočné, ale v tomto prípade sa asi báli, že by toho mohlo byť veľa a rozhodli sa, že tento film si vyžaduje iný prístup,“ povedal pre HN Robert Slovák, prezident Klubu reklamných agentúr Slovenska.
Prečo?
Prečo sa však film, ktorý rozdelil ľudí na dve časti, stal takým úspešným? Na začiatku bol jednoducho, podľa kritikov až príliš jednoducho napísaný príbeh študentky Anastasie Steele, ktorá stretne Christiana Greya, mladého milionára s netradičnými erotickými chúťkami. Úspešný internetový „experiment“ spisovateľky E. L. James si všimlo vydavateľstvo Random House a vydalo hneď tri knihy. Aj vďaka elektronickým čítačkám, kde toto „porno pre mamičky“ ženy na celom svete začali čítať, sa z neho za posledné štyri roky do dnešného dňa predalo viac ako 100 miliónov výtlačkov a E. L. James sa stala jednou z najlepšie zarábajúcich spisovateliek sveta.
Premiéra filmu v Berlíne:
Len na Slovensku sa ich predalo už viac ako 170-tisíc. „Trilógia patrí medzi naše najlepšie predávané knihy a určite sa radí medzi nadpriemer z hľadiska predajnosti u nás. Popularita vďaka médiám k nám dorazila ešte pred vydaním v slovenčine. Ďalším podstatným faktorom úspechu je postava Christiana Greya, ktorý predstavuje niečo ako prototyp vysnívaného muža. A, samozrejme, nesmieme zabudnúť na erotický náboj knihy, ktorý v takomto podaní v literatúre chýbal,“ povedala pre HN Lucia Hlubeňová z vydavateľstva Albatros Media Slovakia. Celosvetový ošiaľ sa však neskončil len pri knihách. Trh s erotickými pomôckami a inými vecami, ako je spodná bielizeň, parfumy či hudba, vzrástol a cena za jednotlivé kúsky sa pohybuje aj vo výške niekoľko stoviek eur.
Potláčané pudy v nás
Odporcovia filmu a tí, ktorí očakávajú, že film sa nezaradí medzi najoceňovanejšiu kinematografiu, však chápu, prečo to celé vypuklo. A zhodujú sa aj so psychológmi. „Téma je silná hlavne tým, že v hlavom hrdinovi kombinuje v extrémnej podobe dva protikladné mužské ideály – tzv. good boy a bad boy. Grey je starostlivý, zodpovedný, inteligentný, bohatý a bezhlavo milujúci – ideál princa. Na druhej strane dominujúci, ovládajúci, latentne agresívny, chladný, sexuálne hyperaktívny a „zvrhlý“ – ideál barbara. Hlavná hrdinka sa chvíľami cíti ako princezná a chvíľami ako prostitútka. Vzniká niečo ako rozprávkový „superideál“, ktorý je nesmierne príťažlivý. Keď k tomu pridáte mnoho netradičného BDSM sexu, s ktorým väčšina nemá skúsenosti, máte bestseller – teda minimálne pre ženskú časť populácie. Freud hovoril o dvoch základných pudových silách. Erotickom pude a pude smrti, ktorý spájal s agresivitou. V 50 odtieňoch sivej ich nájdeme v zriedkavej symbióze. Tento príbeh tak môže útočiť na našu inštinktívnu – pudovú potláčanú podstatu, čím ešte viac získava na sile,“ vysvetlil psychológ Richard Gróf. Film však musia podržať fanúšikovia, aby rekordy lámal aj po prvom „ošiaľovom“ víkende. Je to buď alebo. Kocky sú hodené.