Recenzia: Nový Jason Bourne zostarol a opäť vystrája. Tentoraz ale nemá prečo

02.08.2016, 15:00

Keby takto vyzerali všetky akčné snímky, mali by rešpekt. Jason Bourne však nie je len radový prírastok žánru, ale oživenie kultu, ktorý Matt Damon a Paul Greengrass v dielach Bournov mýtus a Bourneovo ultimátum dotiahli na vrchol. Vyššie už to asi nejde. Novinku recenzuje Mirka Spáčilová pre idnes.cz.

V čistom úvode s rýchlym zostrihom minulých súvislostí vyhlási niekdajší agent bez pamäti, že už si spomenul: "Na všetko." Ale ešte existujú veci, ktoré nevie. A kvôli nim je opäť na odstrel. Základ nového sprisahania sa trochu lacno vezie na snowdenovskej vlne alebo "kto, ako a prečo nás sleduje". Našťastie Bourne nie je romantik v službe ideám, zdôrazňuje, že jeho misia je tentoraz "rýdzo osobná".

Z podstaty zápletky tiež vyplýva, že sa vojna zhusta odohráva on-line; pritom aj blikajúce monitory sú tak napínavé a počítače tak neskutočne rýchle, že by divák svoj vlastný lenivý stroj najradšej rozšliapal. Súbežne zúri ženská vojna blondíny s brunetkou: bývalá agentka čiže Julia Stiles hrdinu varuje, ctižiadostivá novicka Alicia Vikander ho lanári. Temnú stranu zastupuje šéf špionáže Tommy Lee Jones a jeho osobný "čistič" Vincent Cassel, obaja typovo i herecky presní. Karty sú rozdané, trasa jazdy vytýčená: Atény, Berlín, Londýn, Las Vegas, centrála CIA v Langley.

Bezmála desaťročie, ktoré od jeho posledného bourneovského natáčania uplynulo, Damonovi sedí, starnutie sa premietlo do výrazu horkej dekadencie. Tak prečo sa nedostaví závrat ako naposledy? Dôvod tkvie hlavne v scenári, ktorý pre vzkriesenie legendy našiel len chabú, dosť otrepanú zámienku. A čo sa akcia týka, tvorcovia sami si takpovediac nabehli na smeč.

Hneď prvá akčná scéna, zasadená do nočnej gréckej demonštrácie, totiž berie dych. Má náladu, tempo a ráz, v nekonečnej slučke strieda strach zviditeľneného diania aj z jeho neviditeľných režisérov pri klávesniciach na druhom konci sveta.

Greengrassovo reportážne vyprávačstvo akoby v priamom prenose a reálnom čase dokonale pracuje s detailným druhým plánom pouličných výtržností, vodných diel, ohňov, policajných vozov a štítov, ktoré pre hlavných aktérov v ich súkromnom ohrození tvoria navýsosť nervózne, ale účelné krycie pozadie. Napriek jej dĺžke sleduje človek celú sekvekciu v najvyššej pohotovosti všetkých zmyslov, až si nakoniec hovorí, že tak parádny nástup už snáď tvorcovia ani nemôžu prekonať.

A bohužiaľ naozaj neprekonajú. Čo je zásadná stavebná chyba, ak má akčný film silnejší štart ako finále, ktoré rafinovanosť vymení za rachot automobilových naháňačiek. Stále platí, že Jason Bourne, akokoľvek ho obaja predošlé snímky tandemu prevyšujú, je výrazne lepší ako odvodenina Bourne bez Bournea čiže snímka Bourneov odkaz, ktorého pokračovanie sa tiež chystá. Kým však Greengrass skôr udržiaval krivku diváckej pozornosti v nemennej výške takmer na jeden záťah, teraz miestami poľavuje. Znovu sa vracia do rytmu tam, kde sa môže uchýliť k svojej špecialite, k chaotickým výjavom masovej paniky, ktoré Damonova postava tak zručne využíva. Potom znova film bije vzrušením, nech sa kamera pohybuje medzi potenciálnymi guľkami v uliciach triezvej európskej metropoly alebo v honosnom kongresovom hoteli medzi hračkami budúcnosti vo vypätej atmosfére očakávania historického okamihu, kedy tu nový Steve Jobs ohlási ďalšiu technologickú revolúciu.

Avšak premiérový Jason Bourne je stále veľmi slušný špionážny triler, hoci jeho príbeh preberá rôzne klišé a jeho akčná bravúra sa obmedzuje na tri výdatné "filmy vo filme". Pretože vyústi vo veľmi otvorenú situáciu, ktorej chýba už len titulok "pokračovanie nabudúce", ​​dá sa len dúfať, že k svojmu budúcemu vyčíňaniu dostane agent zmysluplnejší dôvod než čisto kasový "návrat na návrat".

01 - Modified: 2024-04-26 12:00:00 - Feat.: - Title: Prvá jazda s novou Daciou Duster. Odolný klasik zdražel a dostal miesto dieselu hybrid 02 - Modified: 2024-04-26 11:30:00 - Feat.: - Title: RECENZIA: Konečne poriadny historický seriál. Šógun je plný intríg, krvavých katán a kurtizán 03 - Modified: 2024-04-26 22:00:00 - Feat.: - Title: Množstvo zmien, ktoré ho robia výnimočným. Tento herný smartfón od ROG zaujme aj bežných používateľov 04 - Modified: 2024-04-23 13:32:33 - Feat.: - Title: V recenziách sa mu vysmiali. Toto zariadenie malo nahradiť mobily 05 - Modified: 2024-04-24 07:12:44 - Feat.: - Title: Vysoký výkon, skvelé objektívy a zaujímavé príslušenstvo. Takto to vyzerá, keď sa z mobilu stane fotoaparát
27. apríl 2024 03:17