Bratislavské divadlo Teatro Colorato minulý týždeň odohralo svoju prvú premiéru v nových priestoroch zrekonštruovanej vinárne na Františkánskom námestí v historickom centre Bratislavy. Interiér aj exteriér si ponechal pôvodné prvky staromestskej architektúry a pečať „starej Bratislavy“.
Privítal nás exteriér, v ktorom vyniklo neopracované murivo a zeleň v malom priestore vnútorného dvora. Interiér zrekonštruovanej vínnej pivnice v bývalej budove Františkánskeho kostola zas bezpečne izoloval od vonkajšieho sveta a na hodinu nás uzavrel v inom svete.
Znovuzrodenie
Po dlhej odmlke už umelci odohrali niekoľko predstavení, v prípade Sunset Boulevard však išlo o vôbec prvú premiéru v nových priestoroch. Inscenácia vznikla podľa rovnomenného filmu Billyho Wildera, ktorý film nakrútil v roku 1950. Film v tom čase získal 11 nominácií na Oscara a štyri z nich premenil na sošky.
„Išlo pôvodne o starší čiernobiely film, ktorý sa v rámci svojho obdobia stal kultovým, lebo ako prvý sa dotýkal pozadia Hollywoodu a jeho vzťahov, je však veľmi nadčasový. Inšpiroval nás kvôli témam, ktoré prináša. Jednou z nich je život v bubline, do ktorej sa ľudia veľakrát uzavrú. Žijú v minulosti, zo spomienok, akoby sa báli žiť v prítomnosti. Vidím to aj na sociálnych sieťach mojich známych, ktorí často zdieľajú spomienky z minulosti a dnes zabudli žiť,“ vysvetľuje pre HN Peter Weinciller herec, režisér a riaditeľ divadla Teatro Colorato.
V galérii si pozrite ukážku predstavenia v obrazoch:
Dojem z hry povrdzuje aj predsatviteľ hlavnej postavy Joea Gillisa, Peter Pavlík: „Už film bol kultový. Inscenácia ukrýva v sebe veľa manipulácie, egoizmu, až psychopatického myslenia a uzavretosti do seba. Začína tým, že zadĺžený mladý scenárista spozná hviezdu nemého filmu."
Film v divadle
„Každý niekoho potrebuje a každý niekým manipuluje. Hlavná postava Norma Desmondová zmanipulovala Maxa, teraz mladého scenáristu Gillisa a on zas mladú scenáristku Beth. Našou ambíciou bolo experimentovať, pohrať sa s tým, ako by mohol vyzerať film v divadle. Využívame princípy detailu, celku, polocelku, strihu, ale snažíme sa to robiť divadelným spôsobom,“ vysvetľuje riaditeľ divadla.
Hlavnej úlohy Normy Desmondovej sa zhostila uznávaná slovenská herečka Jana Valocká. „Keďže mám v predstavení množstvo prevlekov, pre mňa je asi najťažšou úlohou, pamätať si, v ktorom kostýme hrám ktorý obraz. A nezabudnúť pritom rukavice, náhrdelník či správnu rekvizitu,“ hovorí s úsmevom Jana Valocká.
Dramaturgiu predstavenia má na konte Paulína Belická, scénu a kostýmy Dáša Veselovská. Postavy Maxa a Betty stvárňujú Peter Butkovský a Adela Dukátová. „Viac ako samotné hranie sú pre nás najnáročnejšie prestavby a zmeny scény. Hoci na prvý pohľad všetko vyzerá jednoducho, je to technicky nesmierne ťažká inscenácia. Stačí, aby sa v tomto rýchlom mechanizme zaseklo čo i len jedno koliesko a celý stroj sa pokazí,“ dodáva Adela Dukátová.
Menej slov, viac dojmov
V snahe minimalizovať dialógy sa tvorcovia rozhodli vypovedať aj obrazom, hudbou, pohybmi a slovo teda v rámci deja nebolo až také dôležité. Na pohybovej stránke nového diela s divadlom spolupracoval Michal Dudáš a o svetelný dizajn sa postaral Jakub Ťapucha a autorom hudby je Igor Baar.
„Našli sme v deji perly a z nich sme poskladali tento náhrdelník (úsmev) - z minima kulís a zážitkov a myslím, že sa to podarilo. Využili sme hru svetla a kostýmu a napriek tomu, že dej má dramatické pasáže, ktoré sú na zamyslenie, prináša to aj humor. V divadle som ako dieťa - keď je niečo dlhé, tak sa nudím, preto sa to snažíme všetko ´vtesnať´ do kratšieho časového rámca. Teším ma odozva publika, že sa na to „chytajú“, stáva sa, že pri jednotlivých predstaveniach reagujú na hru v odlišných miestach, to ma vždy prekvapí,“ priznáva Peter Weinciller.
"Veľa ľudí sa nás pýtalo, prečo sme sa pustili práve do tejto hry. Odpoveď je, že sme chceli vyskúšať nový žáner. Jedným z odkazov však bola zahľadenosť do seba, čo je dnešný Facebook, Instagram, fejkové profily. Doma žijeme inak ako sa prezentujeme a u nej to bolo podobné. Stále bola hviezda ale vo vnútri dobitá, o ktorú nikto nestál. Žijeme pod tlakom. Je to tak aj teraz. Ako bola ona obklopená svojimi fotografiami, aj my žijeme kultom osobnosti,“ vysvetľuje a uzatvára Peter Pavlík.
Najbližšie si nový titul môžete pozrieť vo štvrtok 16. júna 2022 v Teatro Colorato.