Jednou z vašich najčerstvejších prác sú tri písma, ktoré ste navrhli pre knihu Čierne diery 2. Laikovi možno ako prvé napadne, načo je vlastne potrebné vymýšľať nové písma, keď ich je toľko?
Nuž nie je to potrebné, skôr je o tom, že mám možnosť navrhnúť ich (úsmev). Aby som to spresnil, pre túto konkrétnu knihu vzniklo jedno. Ďalšie dve v nej použité písma boli už predtým navrhnuté pre Čierne diery alebo boli iniciované inými projektami a ja som ich ešte doladil pre potreby knihy. No a dôvod je, že sa zaoberám tvorbou písma už od vysokoškolských čias a bola to skvelá príležitosť, že som mal pod kontrolou celý proces dizajnu knihy, a teda aj príležitosť nadizajnovať si písmo na mieru.
Písmo ľudia obvykle vnímajú podprahovo. Ako vlastne prebieha proces návrhu a vytvárania nového?
To, že ľudia vnímajú písmo podprahovo, je fajn, lebo tak to má byť. V zásade sa hovorí, že najčitateľnejšie písmo je také, ktoré človek „nevidí“, lebo nerieši, ako to písmo vyzerá, ale vníma iba text, obsah. Toto sa týka predovšetkým písem v knihách. Vo vizuálnej identite napríklad v reklame, tam sú, naopak, často využité písma, ktoré majú nejaký výraz, človek si v prvom rade všimne ich vizuálnu stránku a potom si to prečíta. Takže je veľká škála spôsobov, ako sa dá písmo výtvarne stvárniť. Stále sa však pohybujeme v latinskej abecede, teda že Áčko vyzerá stále ako A, takže pri návrhu je dôležité vymyslieť vizuálny charakter daného písma. Nemôžeme príliš meniť tvary znakov, inak prestávajú byť čitateľné. Čiže máme akoby imaginárnu kostru toho znaku, ktorú si však každý v hlave predstaví inak.
A s týmto sa pracuje – existujú abstraktné tvary latinskej abecedy a tie sa akoby obliekajú do nejakého štýlu. Plus je pri návrhu veľmi dôležité zachovať jednotnosť vyjadrenia vo všetkých znakoch abecedy, teda v písmenách a číslach, v interpunkcii aj diakritike.
Čiže abstraktnú kostru musíte obliecť do konkrétneho kabáta alebo šiat. Podľa čoho ich potom vyberáte?
Pri tom obliekaní do toho kabáta sa dá čerpať z rôznych zdrojov. Poznáme historické formy, písmo sa vyvíja niekoľko tisícročí a sú obdobia, počas ktorých bol dominantný konkrétny štýl, často to vychádzalo aj z technologických obmedzení alebo vývoja technológií písania a tlače. Takže keď niekto robí písmo do knihy, ktorá sa zaoberá nejakým historickým obdobím, môže zvoliť také, ktoré má konštrukciu z danej doby. Potom sú aj funkčné kritériá, ktoré sa môžu brať do úvahy, trebárs písmo, ktoré má byť v knihe alebo v dlhých textoch, má určité atribúty, ktoré ho robia čitateľnejším. A písmo, ktoré je na plagáte alebo na bilborde, má zase iné kritériá. Takže je dobré vedieť, na čo sa ktoré písmo používa. To je aj dôvod, prečo si robievam väčšinou písma na mieru. Pretože viem, v akom kontexte budú využité, akou tec...
Zostáva vám 85% na dočítanie.