StoryEditor

Revolúcia na cestách. Zabudnite na Hyundai, toto je Genesis

31.10.2014, 23:00
Má to byť najlepšie auto, ktoré kedy táto automobilka postavila.

 Dokáže šoférovať samo, vie, ako sa vyhnúť nehode a aj na zadných sedadlách rozmaznáva luxusom. Zabudnite na všetko, čo ste doteraz vedeli o obyčajnom Hyundai. Vážení, toto je Genesis. 

Svoje recenzie beriem často úprimne, a pri zmienke, že do nášho exkluzívneho časopisu Prečo nie?! chcem otestovať Hyundai, som sa ihneď nestretol s pochopením. A presne Genesis je auto a nástroj v jednom, ktorý má za úlohu zmeniť reakciu ľudí z „čože, Hyundai? To nemyslíš vážne“, na „wau, to musíte mať na recenziu“. Áno, každý nevie, čo presne Genesis je. A veď prečo by aj mal. Hyundai ho tu (našťastie) nikdy nepredával a ten jeden bilbord v Bratislave, ktorý ho ukazuje, mnohým veľa nenapovie. 

A prečo našťastie? Minulá generácia nesiaha tej súčasnej ani po päty, teda koncovky výfukových zvodov. Tie sme, mimochodom, párkrát rozpálili až do biela. Genesis, správne čítajte dženesis, tu môže štartovať od nuly. 

Musím podotknúť, že sa mi páči snaha a energia, ktorú do tohto diela Hyundai vložil. Ak sedím v aute, ktoré testujem, už do desiatich minút viem, či je niečím výnimočné (v hlave máte presný postup, čo si treba všímať), alebo to je len ďalší kus do „stáda“, čo každý deň stretávate na cestách. Tu mi ich, mimochodom, stačilo len päť. 

Navyše som nebol sám, ktorý bol takpovediac trochu mimo z toho, čo tento, pre mnohých „obyčajný“ Hyundai, dokáže. Na potvrdenie mi stačili všetky pohľady okoloidúcich. A áno, často, veľmi často sa pozerali aj tí z Mercedesu či z Audi. Svojím brutálnym vzhľadom to nie je najnenápadnejšie auto na ceste. 

Zahadzujte predsudky

Pozitívne body si Genesis získava hneď. Prichádzate k nemu a ešte pred tým, než čokoľvek spravíte, odklopia sa zrkadlá a rozsvieti sa napríklad svetlo za kľučkou vodičových dverí. Tu okamžite viete, že ste pánom vy. Zapôsobilo to aj na mňa, a to som už videl kadečo. 

A ak by vám aj auto na obrázku náhodou pripomínalo BMW, vôbec nie ste blázon. To len dizajnér „prebehol“ a zmenil krajinu. Z nemeckého Mníchova, domova BMW, na juhokórejský Soul. A teraz dáva menu Hyundai úplne inú váhu ako v minulosti. Ale začnem od toho najhoršieho. 

Úplne najväčšiu chybu urobil samotný Hyundai na zadnej strane auta. Nechal tam totiž svoje logo. Zato symbol Genesis vyzerá ako niečo odkopírované medzi Aston Martin a Bentley, je úplne všade. Na volante, prednej maske, na obrazovke či prahoch dverí. Myslím si, že 99 percent ľudí by ocenilo túto značku tiež na kufri. Keď prémiovka, tak na sto percent. 

A to myslím úplne vážne. Genesis si na Slovensku kúpite len s jedným motorom a v plnej výbave. Šialenstvo? Automobilka vás aspoň oslobodila od zdĺhavého výberu, čo vlastne potrebujete a čo nie. Tu skrátka potrebujete všetko, či chcete alebo nie. A navyše „full výbava“ má na Slovensku zvláštny status. 

Keďže sa chce toto auto porovnávať s BMW 5 či Mercedesom E, s ktorými mám už čo-to odjazdené, môžem povedať, že toto je niečo úplne iné. V prvom rade je väčšie, no nie je športovejšie ako BMW a ani pohodlnejšie ako Mercedes. Juhokórejčania však vedia niečo iné ako v Nemecku.

Potešia vašu manželku. Prečo? Lebo Hyundai si pýta asi o polovicu menej ako konkurencia, a tak zostane aj na dôležitejšie veci (kabelky, topánky) ako auto. So všetkým, úplne so všetkým, ho dostanete za 60-tisíc. 

Za volant tohto auta môžete posadiť aj psa a aj tak by nenabúral. Protikolízny systém zastaví pred prekážkou, drží vás automaticky v pruhu a sám udržuje odstup od vozidla. Okrem toho, ak by sa „dunčo“ rozhodol vyparkovať, nemusí vidieť ani do spätných zrkadiel. K dispozícii je 360-stupňový rozhľad na obrazovke a sledovanie premávky za Genesisom. Aj ak nevidíte za auto, Hyundai vás upozorní, že sa niečo k vášmu zadku blíži. Výborné. 

Postarané je aj o vzduch, ktorý dýchate. Ak systém zistí zvýšenú hladinu CO2, ktorý, mimochodom, spôsobuje aj ospalosť, Genesis vám automaticky „vyvetrá“. Technické veci sú vyšperkované do dokonalosti. Všetko podčiarkuje vynikajúci head-up displej, ktorý sa pokojne môže porovnávať s BMW. 

To nemyslia vážne

A ako jazdí limuzína z Ázie? Síce sa 316-koňový šesťvalec schuti zahryzával do ciest a nechával za sebou (takmer) všetko, viac hučal ako ťahal. Tlačíte podlahu, rýchlosť narastá tak, že by vám Kaliňák zobral aj rodný list, no radosť žiadna. Škoda. Genesis nie je žiadny buran, ale precízne vychovaný na pokojnú mestskú či diaľničnú jazdu.

Reprezentatívnosť mu určite nechýba a Genesis by sa nestratil ani vo flotile s prezidentom. „O. K., no tak si vyskúšame, ako by sa Kiskovi sedelo na zadných sedadlách,“ povedal som si a sadol som si na čestné pravé miesto. Teraz som však inžinierov z Južnej Kórey nepochopil. Máte síce k dispozícii ovládací panel ako v NASA, kde si pomyslíte, že to auto môžete šoférovať aj zo zadného sedadla, ale klimatizáciu si nenastavíte? Preboha, prečo? 

Plný otázok si presadám na miesto spolujazdca, a tu zrazu vŕzgajú dvere. „No to ma po…držte.“ Moja prémiová duša prežila dve ťažké rany za sebou. Otrasiem sa a musím argumentovať, že je to len novinárske auto a občas sa také veci stávajú. A to aj drahším autám.

Ako vodič som sa mal v tomto prípade najlepšie. Posed vynikajúci, komfort s osemstupňovou prevodovkou o to lepší a možnosti neobmedzené. Vlastne áno. Nádrž nie je bezodná a auto si dokáže pri agresívnejšej jazde vypýtať svoje. 

Ale aj tu sa ukazuje jeden rozdiel medzi prémiovými autami. Zatiaľ čo pri iných značkách si nejaký ten liter-dva musíte k normovanej spotrebe prihodiť, aby ste sa „z krajiny zázrakov“, kde dokáže aj osemvalec ísť za sedem litrov, dostali do reality, pri Genesise nemusíte. Po Porsche Cayenne je toto zatiaľ len druhé auto, ktoré som testoval a jazdí za rovnaké hodnoty, ktoré si môžete pozrieť v tabuľke. V automobilom svete niečo takmer ako zázrak. 

Po odovzdaní kľúčov a s posledným pohľadom na auto musím s odstupom času povedať, že Hyundai začínam brať ako značku, ktorá raz určite bude konkurovať „svätej“ nemeckej trojici (BMW, Mercedes a Audi). Som šťastný za konkurenciu, lebo to je to najlepšie, čo si zákazník môže priať. Ukázalo sa, že Genesis je neuveriteľne vydarené auto, ktoré si cenovku 60-tisíc určite zaslúži. Áno, má svoje chyby, ale ak sa pozriete, kde bol Hyundai pre 10 rokmi a kde je dnes... no to sa mi ani nesnívalo. Tlieskam. 

Čo sa nám páčilo a čo nie?

Auto má vynikajúci dizajn, do ktorého sa zamilujete. Navyše ho ovláda skvelá prevodovka, výborne fungujú aj bezpečnostné systémy a veľmi sa mi páčil aj posed za volantom. Len ten veniec mohol byť trošku hrubší. Podvozok neurazí, ale ani vás nedostane do kolien. Riadenie je rovnako typicky „limuzínové“. Perfektný dizajn kazia maličkosti ako obyčajné (nie LED) smerovky, prekážala mi aj absencia ovládania klimatizácie na zadných sedadlách. A v neposlednom rade hudba, teda 17 reproduktorov plus subwoofer. Hyundai by mal vymeniť dodávateľa a značku. 

Hyundai Genesis

Motor: šesťvalec, 3,8 l

Výkon: 232 kW (315 koní) pri 6 000 otáčkach/293 Nm

Rýchlosť: 250 kilometrov za hodinu

Prevodovka: 8-stupňová, Shifttronic

Náhon: všetky kolesá, HTRAC

Spotreba: v meste 12,4 litra

Hmotnosť: 2 069 kilogramov

Akcelerácia: 6,5 sekundy 0 až 100 kilometrov za hodinu

Cena: 59-tisíc eur s DPH

Snímky: Pavol Funtál / HN

01 - Modified: 2006-12-06 14:30:00 - Feat.: 0 - Title: Kocian privítal všetkých nominovaných, o motiváciu sa nebojí
01 - Modified: 2022-01-21 12:39:17 - Feat.: - Title: Víťazi aj porazení. Pandémia zmenila poradie značiek áut na Slovensku (infografika) 02 - Modified: 2021-12-17 09:29:43 - Feat.: - Title: Predaj osobných áut v Európskej únii minulý mesiac klesol. Ide o najhorší november v histórii 03 - Modified: 2021-11-19 10:55:56 - Feat.: - Title: Jedinečné riešenia v kabíne. Hyundai predstavil koncept sedemmiestneho elektro-SUV 04 - Modified: 2021-09-09 11:20:16 - Feat.: - Title: Hyundai vo veľkom verí vodíku. Predstavil športové kupé i autonómny záchranný koncept 05 - Modified: 2021-08-28 20:35:39 - Feat.: - Title: Futuristické retro z Kórey. Hyundai svojim revolučným modelom predbieha súperov
menuLevel = 2, menuRoute = style/preco-nie, menuAlias = preco-nie, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
27. apríl 2024 16:21