StoryEditor

"Škandalóznym odhaleniam" a falošným správam má byť koniec. Facebook chystá zásadný úder

07.09.2017, 12:43
Vedenie Facebooku tvrdo zakročí proti stránkam, ktoré prostredníctvom sociálnej siete šíria nepravdivé a falošné správy, označované tiež ako "fake news".

Doteraz sa Facebooku darilo iba blokovať reklamy s odkazom na falošný obsah. Aké dôsledky bude mať táto novinka  sa ešte len uvidí, píšu Lidovky.cz.

"Na českom Facebooku takýto krok môže viesť k poklesu reklamy na rôzne škandalózne odhalenie ohľadom vplyvu chemtrails (z anglického chemical trail). Podľa konšpiračných teórií totiž známa biela čiara na oblohe za lietadlami nie je len bežná kondenzačná stopa, ale vlády tak obyvateľov "práškujú“ chemikáliami, ktoré ovplyvňujú ich vedomie (pozn. red.) na mozgy ľudí," komentoval pre server Lidovky.cz nedávno vydanú tlačovú správu vedenia spoločnosti Facebook Josef Šlerka.

Sťažená sebapropagácia

Vedenie sociálnej siete totiž čoskoro podnikne kroky, ktoré obmedzia šírenie falošných správ, anglicky označovaných ako "fake news". To by spočívalo vo sťažení podmienok pre propagáciu vlastného obsahu na Facebooku.

Doteraz fungoval boj proti tým, ktorí šíria nepotvrdené a nepravdivé informácie, na základe iného mechanizmu. Facebook len blokoval reklamu, ktorá obsahovala odkaz na stránky s obsahom, ktorý bol špecializovanými agentúrami označený ako falošný.

YouTube

​Vo vyhodnocovaní toho, čo sú "fake news", budú hrať úlohu jednak tieto organizácie, ale aj samotní používatelia Facebooku. Tí majú už teraz možnosť nepravdivé správy nahlásiť ako poškodený obsah. Vo formulári potom môžu dokonca vybrať dôvod, prečo informácie nepovažujú za relevantné.

"Falošné správy poškodzujú našu komunitu. Robia svet menej informovaným a spôsobujú eróziu dôvery," uviedlo v tlačovej správe vedenie spoločnosti Facebook. Celkovo chce s šíriteľmi falošných správ bojovať tromi spôsobmi.

  • Najskôr tým, že bez reklamy už nebude existovať finančná motivácia k vytváraniu falošných správ.
  • Vytvorí tiež nové spôsoby na zabránenie šírenia falošných správ.
  • Ako "zbraň" nasadí aj jednoduchšie informovanie od užívateľov Facebooku v momente, keď sa stretnú s falošnými správami.

Dočasné opatrenia?

Opatrenia Facebooku však môžu byť pre "potrestaných" len dočasné. V prípade, že konkrétna stránka prestane šíriť falošné správy, bude jej používanie reklám znova umožnené. Odborníci na sociálne siete však aj tak zmenu vítajú.

Považujú ju za veľmi dôležitú. Podľa vysokoškolského profesora a odborníka na analýzy dát zo sociálnych sietí Jozefa Šlerka tým Facebook sleduje dve veci. Chce vraj znížiť zásah obsahu takýchto stránok, za ktorý platí.

"Po druhé narušenie zisku stránok, ktoré svoj biznis stavajú na šírení klamlivých správ. Takéto stránky totiž často zarábajú na rozdiely ceny za klik z Facebooku na web a zisku z internetovej reklamy," uviedol pre server Lidovky.cz.

"Na českom Facebooku to môže viesť k úbytku reklamy na rôzne škandalózne odhalenie ohľadom dopadu chemtrails na mozgy ľudí a samozrejme aj menším ziskom daných mediálnych podnikateľov.  Predsa len nie sme úplne veľký trh," dodal.

Akýkoľvek krok Facebooku v boji so šírením falošných správ kvituje tiež odborníčka na sociálne médiá Eliška Vyhnánková. Zároveň ale nepredpokladá, že to bude mať výrazný vplyv na českú scénu.

"Väčšina klamlivých správ z pochybných serverov sa aj tak šíri organicky, teda neplatene. Dosť často sa aj stáva, že rôzne regulačné kroky skôr dopadnú nechtiac na tých, ktorí nič zlé nerobia - napríklad nedávna stopka úpravám obrázkov a textov u zdieľaných odkazov," myslí si.

"Ale ak by to aspoň u pár stránok spôsobilo, že si začnú strážiť, na ktoré servery odkazujú, budem veľmi rada. A teším sa na múdrejšie a ešte prepracovanejšie mechanizmy v budúcnosti," dodáva. Pred časom avizoval zastavenie príjmov z inzercie pre dezinformačné weby Seznam.cz. O pár dní neskôr však od plánu ustúpil.

01 - Modified: 2017-08-01 14:38:14 - Feat.: 0 - Title: Podvodníci útočia cez Facebook. Využívajú skopírovaný profil priateľov 02 - Modified: 2017-08-10 10:21:25 - Feat.: 0 - Title: Facebook chce prilákať divákov. Svoju ponuku rozšíri o televízne programy 03 - Modified: 2017-08-10 21:40:39 - Feat.: 0 - Title: Facebook zamieša karty v streamovacom biznise
01 - Modified: 2024-11-04 23:00:00 - Feat.: - Title: Štúdie: Ovečky sú najlepšie. Počítačové hry pomáhajú a prospievajú mozgu, mobily sú však v nemilosti 02 - Modified: 2024-11-03 23:00:00 - Feat.: - Title: Svet zajtrajška: Ako sa pripraviť na nové výzvy a príležitosti 03 - Modified: 2024-10-30 21:03:28 - Feat.: - Title: Zisk majiteľa Facebooku v treťom kvartáli vzrástol o 35 percent, umelá inteligencia však bude drahšia 04 - Modified: 2024-10-25 14:00:00 - Feat.: - Title: Tieto štyri chyby stáli firmy majland. Nevyhli sa im Microsoft, Nokia, ale ani konkurent Netflixu 05 - Modified: 2024-10-21 22:00:00 - Feat.: - Title: Analytik prezradil, kto a ako nás špehuje a aj prečo je Temu veľké riziko, ktorému vôbec nejde o tovar
menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
21. november 2024 15:00