StoryEditor

Obavy o spoľahlivosť VoIP

18.12.2006, 23:00

Nezávislý prieskum zadaný spoločnosťou Compuware ukázal, že 73 % európskych IT riaditeľov sa stále obáva nedostatočnej kvality a spoľahlivosti prenosu hlasu po sieťach IP (VoIP). V budúcom roku sa pritom cez VoIP bude realizovať zhruba 75 % všetkých hlasových prenosov, a tak je znepokojujúce, že firmy stále tejto technológii neveria a sledujú len nižšie náklady a väčšiu funkčnosť. Jednou z príčin týchto obáv je podľa prieskumu skutočnosť, že viac než tretina firiem (39 %) nemapuje výkon aplikácií vrátane prenosu hlasu pred ich zavedením, takže nedokážu stanoviť ich vplyv na podnikovú sieť a následne nemajú prehľad o ich kvalite a spoľahlivosti.
Problematická kvalita
"Veľa ľudí asi prekvapí, že v čase, keď sa systém komunikácie cez IP zavádza vo väčšine spoločností, jej kvalita a spoľahlivosť pre mnohé firmy sú problematické. Po bližšom preskúmaní to však nie je až také prekvapivé, pretože mnoho firiem nerobí to, čo je pred vlastným zavedením VoIP nutné," uvádza Michael Allen, globálny riaditeľ Performance Solution spoločnosti Compuware. "Podobá sa to jazde novým automobilom ešte pred výstupnou kontrolou v továrni, keď nie je isté, či obsahuje všetky súčiastky. Firmy musia zmapovať výkon systémov ešte pred zavedením VoIP, inak nemajú šancu zistiť, či nedôjde k negatívnym vedľajším efektom plynúcim zo štruktúry siete alebo z konfliktu aplikácií."
Správne stratégie
Okrem toho sa firmám nedarí zavádzať správne stratégie monitorovania kvality VoIP hovorov po zavedení systému. Prieskum odhalil, že len 8 % firiem riadi a monitoruje alebo je pripravených riadiť a monitorovať systém na úrovni jednotlivých hovorov. Pritom len monitorovanie jednotlivých hovorov zaistí potrebný prehľad o sieti a prebiehajúcich VoIP hovoroch, a následne aj požadovanú úroveň kvality a spoľahlivosti. 37 % IT manažérov reaguje len na názory používateľov, a preto rieši problémy až po ich vzniku, 29 % spoločností potom príležitostne využíva syntetické testovanie, ktoré však jednak zvyšuje záťaž siete a zároveň nezachytí problémy, ktoré sa vyskytnú v nečakanom čase či v noci, keď tieto testy nebežia.
Prieskum ďalej odhalil, že 72 % IT oddelení rieši monitorovanie siete metódou, pri ktorej sledujú iba celkové zaťaženie siete a nevenujú sa hodnoteniu jednotlivých činností a využitiu aplikácií. To znamená, že kvalita služieb VoIP môže byť nižšia aj v situácii, keď firma používa klasifikáciu služieb (Class of Service) a sieť MPLS, pretože IT oddelenie nemá potrebný prehľad o výkone tejto aplikácie. Ak napríklad pre problémy v jednom uzle siete dochádza k oneskoreniu paketov VoIP, nemusí si to nikto všimnúť, pretože VoIP nevytvára veľké dátové toky -- ale aj tak bude kvalita hovorov klesať. Uvedený prístup sa odráža aj v riešení tohto problému. 46 % opýtaných IT manažérov priznáva, že namiesto analýzy problémov a ich príčin len vyhradia na tento typ prenosov väčšie prenosové pásmo.
Zmena riadenia
"S príchodom aplikácií bežiacich v reálnom čase, ako je VoIP, by mali firmy zmeniť aj spôsob monitorovania a riadenia výkonu siete a aplikácií. Nemôžu si dovoliť reaktívny prístup a spoľahnúť sa len na sledovanie využitia systému. Problémom je to, že mnohé firmy stále používajú tie najjednoduchšie techniky, a preto sa aj právom obávajú o kvalitu a spoľahlivosť," pokračuje Michael Allen. "Pokiaľ by používali zodpovedajúce, precíznejšie monitorovacie techniky, nemusia sa báť nižšej kvality hovorov a s tým spojenej nespokojnosti používateľov."
Prieskum prebiehal medzi 300 IT riaditeľmi z veľkých podnikov v rôznych častiach Európy. Vykonávala ho agentúra Omniboss, divízia spoločnosti Vanson Bourne zameranej na prieskumy trhu.

menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
22. december 2024 06:36