StoryEditor

Nízka kvalita softvéru

16.05.2006, 00:00

Prieskum spoločnosti Compuware ukázal, že európske firmy zanedbávajú kvalitu pri vývoji aplikácií. Podľa výsledkov sa celkovo 78,3 % spoločností nedarí zaviesť konzistentnú formalizovanú metodológiu riadenia kvality (QA). Preto nie je prekvapujúce, že takmer polovica (49 %) týchto firiem nepoužíva v rámci vývoja programy umožňujúce priebežné zvyšovanie kvality, ako je napríklad CMM alebo Six Sigma. Dôsledkom nedostatočnej implementácie riadenia kvality je nekonzistentné prostredie a skutočnosť, že podľa 44,5 % respondentov sa kvalita riadi na úrovni oddelení a že sa pri tom využívajú rôzne metodológie.
"Neúspech projektov stojí firmy veľké prostriedky. Odborní analytici odhadujú, že až pri 50 % IT projektov sa nepodarí dosiahnuť stanovené ciele a že nedostatočne kvalitný základ projektu je častou príčinou budúcich problémov. Firmy si túto skutočnosť uvedomujú, a preto je prekvapujúce, že podľa najnovšieho prieskumu stojí zabezpečenie kvality na okraji ich záujmov," komentuje výsledky Sarah Saltzman, solutions manager spoločnosti Compuware.
"Efektívne riadenie kvality spočíva v správnom porozumení a vyhodnotení rizík a na to sú potrebné vstupy zo strany IT, obchodníkov a používateľov. Ak vývojové tímy pracujú oddelene, nemajú dostatok informácií na správne vyhodnotenie rizík a výsledkom sú milióny zbytočne vynaložených eur na projekty, ktoré sú vopred odsúdené na neúspech."
Prieskum tiež ukázal, že spoločnosti sa otázke riadenia kvality všeobecne nevenujú s takou pozornosťou, akú si zaslúži. Znepokojujúce je zistenie, že takmer vo štvrtine (23,9 %) firiem nemajú pracovníci zabezpečujúci kvalitu zodpovedajúce skúsenosti ani absolvované školenia. Ďalších 30,5 % spoločností disponuje skúsenosťami a zodpovedajúcim školením, ale nemá manažéra na plný úväzok. Znepokojujúca je aj skutočnosť, že až 42,4 % tímov nemá žiadny konzistentný postup a nezaznamenáva históriu merania kvality, ktorá by umožňovala zvyšovanie kvality softvéru. Ďalších 12 % respondentov pripúšťa, že údaje síce archivuje, ale už sa k nim nevracia. Len 14,1 % firiem uviedlo, že má a používa formálny plán zvyšovania kvality aplikácií a po ukončení vývoja uskutočňuje analýzy, ktorých výsledky využíva pri rozhodovaní o ďalších krokoch.
"Spoločnosti si musia uvedomiť, že vývoj nie je čierna diera, ktorá pohlcuje prostriedky, ale oblasť, ktorá sa usiluje o skvalitnenie postupov a zaistenie hmatateľných výstupov a zisku. Ten sa však dá dosiahnuť len zmenou prístupu ku kvalite," pokračuje Sarah Saltzman. "Kvalita je základom úspechu akejkoľvek firmy a kým si spoločnosti túto skutočnosť neuvedomia, budú na sebe neustále pliesť bič."
Prieskum uskutočnila spoločnosť Compuware vo významných podnikoch v celej Európe a zúčastnilo sa na ňom 184 IT riaditeľov.

menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
08. máj 2024 02:03