Elon Musk, spoluzakladateľ a duchovný otec Tesly, pred nedávnom šokoval svet, keď uvoľnil patenty automobilky, pre konkurenciu. Čo spočiatku vyzeralo ako „šialenstvo“, nakoniec dávalo veľký zmysel.
Dokonca taký, že tento krok zopakuje aj oveľa väčšia automobilka, konkrétne Toyota. Japonci na to majú presne rovnaký dôvod ako malá, vizionárska automobilka Tesla. Aj Toyota chce čo najrýchlejšie rozšíriť novú technológiu do sveta. V ich prípade však ide v prvom rade o to, aby presvedčili ostatných veľkých výrobcov automobilov, že palivové články sú to pravé.
Chcú vodíkové stanice a konkurenciu
Predstavitelia Toyoty totiž už prezentovali svoj negatívny postoj k elektromobilom s batériami a vieru práve v palivové články. Automobilka tiež dúfa, že v tom, ako priekopník, nebude, so svojim typom Mirai, sama. Japonci sa poučili z vývoja hybridov, ktorý si vyžiadal obrovské investície. Tentoraz veria, že sa o finančnú náročnosť počiatočného vývoja a rozšírenia novej technológie podelia aj s ďaľšími výrobcami.
Sprístupnenie patentov, by tiež mohlo urýchliť budovanie infraštruktúry čerpacích staníc na vodík. Bob Carter, viceprezident predaja Toyoty, o uvoľnení patentov povedal: "V Toyote veríme, že keď sa zdieľajú dobré nápady, môžu sa stať veľké veci. Prvá generácia vozidiel s palivovými článkami, uvedená medzi 2015 a 2020 bude kritická a bude vyžadovať spoločné úsilie a netradičné spolupráce medzi automobilkami, vládami, akademickou obcou a poskytovateľmi energie.”
Zadarmo do roku 2020
Zatiaľ, čo Tesla uvoľnila vyše 200 svojich patentov, v prípade Toyoty ich je viac ako 5 000. Konkrétne 5 680 patentov. Z nich 1 970 sa týka samotných palivových článkov, 290 súvisí s vysokotlakovými nádržami na vodík, 3 350 je spojených so softvérom pre ovládanie palivových článkov a 70 patentov sa týka produkcie a distribúcie vodíka.
Patenty budú prístupné pre automobilky a spoločnosti zaoberajúce sa výrobou a dodávkou vodíka. Toyota by túto technológiu rada rozšírila aj u výrobcov autobusov, či priemyselných strojov, ako napríklad vysokozdvižné vozíky. Ako už bolo spomenuté Japoncom ide najmä o počiatočné rozšírenie technológie medzi automobilkami a vybudovanie siete čerpacích staníc.
Preto budú patenty týkajúce sa vozidiel na palivové články zadarmo prístupné iba do roku 2020. Patenty súvisiace z výrobou a dodávkou vodíka, však zostanú otvorené aj po tomto termíne.
Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk
Snímky: Toyota, blog.toyotaonthetrail.ca