Posledný model Lada Kalina pochádza ešte z roku 2014. Vtedy prešlo auto faceliftom, ktorý v prvom rade zlepšil techniku v aute. Kalina má navyše cenníkovú sumu 6 390 eur. Teda rekordne málo. Nič lacnejšie na Slovensku nekúpite.
Okrem toho však Kalinu v najbližších mesiacoch rozšíri aj nový model, ktorý bude mať obdobnú cenu. Dostal meno Vesta a za jeho vývojom stoja najmä Rusi. Pri vytvorení platformy (podvozkovej časti) museli však spolupracovať aj technici z automobilky Nissan a Renault.
Navyše toto auto má byť najmä „ruské“, a tak až 71 percent všetkých súčiastok bude vznikať doma, v Rusku. Nie však napríklad motor. Novú Ladu bude vyrábať AvtoVAZ, ktorý jej cenu nastavil v prepočte na 6 300 eur. Automobil sa bude predávať už budúci mesiac v Rusku a po pár mesiacoch má doraziť aj do Európy.
Auto dostalo na pomery Lady atraktívny dizajn a výrobca sa chváli extrémnym testovaním. S tristo vozidlami mal najazdiť dva milióny kilometrov, čo má podľa AvtoVAZu viac než bežný štandard. Testované malo byť aj v typických ruských podmienkach, teda na nespevnených cestách.
Na výber bude postupne z troch verzií motorov, a to s výkonom 63 kW, 78 kW a 84 kW. Všetky majú objem 1,6 litra a štyri valce. Dodávané sú od Renaultu a Nissanu. Navyše budú zatiaľ spriahnuté len s manuálnou prevodovkou rovnako od Renaultu.
Pri spracovaní interiéru netreba zatiaľ čakať zázraky. Prednosťou maximálnej výbavy bude dotyková obrazovka či automatická klimatizácia. Vesta môže svojou veľkosťou robiť konkurenta napríklad Škode Rapid. AvtoVAZ chce následne predstaviť aj verzie combi či do ľahkého terénu.
Vesta však má pre Rusov väčší význam. Štartuje prakticky novú generáciu tejto automobilky, ktorá musí na domácom trhu bojovať najmä s lacnými autami z Ázie. V Európe to bude mať omnoho ťažšie.