Viac ako 16 miliónov registrovaných hráčov po celom svete. Taký je výsledok online hry TrainStation, ktorá pochádza z dielne slovenskej spoločnosti Pixel Federation. Odkedy ju firma koncom roka 2010 spustila na Facebooku, tržby jej narástli zo státisícov eur na milióny. A dostala sa do dvadsiatky najlepších vývojárov tejto sociálnej siete. „Museli sme byť inovatívni, inak by sme neprežili. Vždy je výhodou, keď prídete na trh s niečím novým, čo tu doteraz nebolo.
My sme prví síce pre Facebook nezačali hry vyvíjať, ale neboli sme ani medzi poslednými,“ hovorí pre HN spoluzakladateľ firmy Šimon Šicko. Zároveň dodáva, že Facebook extrémne mení seba i pravidlá za pochodu. „A keď to nedokážete ustriehnuť, skončili ste. Sme zvyknutí na to, že musíme technologicky, dizajnérsky i vizuálne držať krok s dobou,“ pokračuje šéf firmy. Cesta na výslnie však nebola až taká priamočiara. Bratislavská spoločnosť totiž so svojimi prvými piatimi hrami neuspela. Potom však prišiel zlom s vlakmi.
Rozhodla láska k vláčikom
Firmu zakladali v roku 2007 Šimon Šicko, Filip Fischer, Marián Fridrich a Lucia Šicková. Prvé hry, určené napríklad aj pre iPhony či online, im však slávu nepriniesli. „Neboli úspešné. Svoj neúspech sme však rozanalyzovali a zistili, že potrebujeme platformu, vďaka ktorej budeme mať veci vo svojich rukách,“ hovorí Šimon Šicko. Čoskoro teda padla voľba práve na Facebook. Ten im poskytoval možnosť stať sa sám sebe vydavateľom, vďaka feedbacku od hráčov mohli hru zlepšovať a sociálna sieť im poskytla aj možnosť na zárobok.
Nápadov a konceptov hier mali spočiatku viacero. Napokon sa zhodli, že tým najlepším bude TrainStation. „V tom čase na Facebooku žiadna hra o vlakoch nebola. Naša generácia sa hrala v detstve s vláčikmi, vo svete existuje obrovská komunita, ktorá sa zaoberá modelmi vláčikov. Povedali sme si, že keď ľudia minú stovky či tisíce eur na takéto modely, mohli by aj na online hru,“ konštatoval pre HN Filip Fischer.
Šimon Šicko dodáva, že sami chceli takúto hru hrať. Na vývoj hry však nemali v tom čase dostatok peňazí, preto hľadali investora. Podarilo sa im presvedčiť Petra Lukeša z developerskej spoločnosti Immocap Invest, ktorá okrem iného stojí aj za obchodným centrom Central a ktorá má dnes v Pixeli podiel.
Úspech na seba nedal čakať
Vývoj hry spoločnosti trval viac ako pol roka. V závere na nej pracoval tím 15 ľudí. „V októbri 2010 sme mali posledných pár tisíc eur na účte, rozhodli sme sa investovať ich do marketingu a spustili sme hru,“ zaspomínal Filip Fischer. Zamerali sa na ekonomicky silné ekonomiky, čiže západnú Európu, Spojené štáty či britský Commonwealth.
A vyšlo to. Už v prvých mesiacoch od spustenia ju vyskúšalo pol milióna ľudí. A ako rástol počet hráčov, rástla aj hra. Na samom začiatku mala napríklad 30 lokomotív, vlani to bolo už 600. Úspech Slovákov si všimli aj v samotnom Facebooku. „Všimnú si vás, keď máte určitý počet používateľov, príjmov či reklamy. Potom sa s vami spoja a snažia sa vám pomáhať aj s vývojom,“ vysvetľuje Filip Fischer.
Smerom do mobilov
Pri milióne používateľov mesačne však Slováci nekončia. Biznis sa snažia diverzifikovať. Nespoliehajú sa totiž iba na Facebook a idú aj do mobilných zariadení. „Verzia TrainStation pre tablety je hotová. Čakáme na schválenie od App Storu. V prvom kvartáli budúceho roka vyjde v USA i na ďalších kľúčových trhoch v západnej Európe,“ hovorí Šimon Šicko. Verzia pre mobily príde koncom druhého alebo na začiatku tretieho kvartálu.
Obe verzie budú pritom prepojené. Pixel Federation pracuje aj na tom, aby sa aj jej ostatné hry dostali do mobilov a tabletov. „Budúci rok by sme navyše chceli predstaviť dva nové produkty. Jednou bude transportná hra a o druhej zatiaľ nemôžem hovoriť,“ dodáva Šimon Šicko s tým, že firma okrem toho buduje R&D a naďalej si podchytáva kvalitných ľudí.
Snímky: Archív HN,