StoryEditor

Legendárny Concorde sa vracia. Oživiť ho chce fanklub s vyše dvesto miliónmi

19.09.2015, 14:21

Bolo to jediné nadzvukové komerčné lietadlo. Concordy však prestali lietať v roku 2003 po sérii nehôd. Teraz by to ale chcela zmeniť skupinka nadšencov združená v Club Concorde. 

A to, že to myslia vážne, dokazuje 180 miliónov libier (vyše 240 miliónov eur), ktoré majú na projekt pripravené, píše britský portál Independent. Za tieto peniaze chcú kúpiť odstavené lietadlá a vrátiť ich do akcie. 

Dve lietadlá, ktoré by chcel klub kúpiť, by mali prinášať aj zisky. Jedno bude podľa plánov vystavené v Londýne a druhé po opravách bude lietať na leteckých predstaveniach či firemných alebo iných udalostiach. 

Do vzduchu by sa mali Concordy vrátiť do roku 2019, zatiaľ však ich pôvodní výrobcovia British Airways a Air France odmietajú, že by ich plánovali predať. 

Ak by sa to ale podarilo, Concordy by už neboli jediné nadzvukové lietadlá. Podobné projekty plánuje aj Airbus, ktorý chce cestu medzi Londýnom a New Yorkom zvládať za hodinu aj bostonská spoločnosť Aerospace. 

Chronológia vzniku prvého nadzvukového lietadla Concorde 
2. marec 1969 - debutový let francúzskeho prototypu 001 z Toulouse.
9. apríl 1969 - debutový let britského prototypu 002 z Filtonu.
25. máj 1971 - Concorde 001 sa prezentuje v Paríži.
2. jún 1972 - 002 odlieta na turné Blízky a Ďaleký východ a do Austrálie, počas ktorého preletel 74 tis. km a navštívil 14 letísk v 12 krajinách.
3. jún 1973 - sovietske nadzvukové lietadlo Tu-144 havarovalo počas exhibície na parížskej prehliadke. Zomrelo 14 ľudí -- 6 na palube a 8 na zemi.
20. september 1973 - Concorde prvýkrát v USA.
19. október 1973 - Concorde 001 je vyradený z prevádzky po 397 letoch a 812 letových hodinách, z ktorých 255 preletel nadzvukovou rýchlosťou. Lietadlo je umiestnené v leteckom múzeu na letisku Le Bourget.
6. december 1973 - prvý sériový Concorde 201 vykonáva debutový let z Toulouse. Lietadlo dosiahlo rýchlosť Mach 1,57.
21. január 1976 - British Airways otvárajú prvú pravidelnú linku z Lodýna do Bahrajnu. Air France začína lietať z Paríža do Ria de Janeiro.
4. marec 1976 - Concorde 002 odchádza do dôchodku do Fleet Air Arm Museum v Yeoviltone.
15. november 1977 - po dvoch rokoch sporov začína Concorde pravidelne lietať z Londýna a Paríža do New Yorku.
1. november 1980 - British Airways pre nedostatok záujmu rušia lety do Bahrajnu a Singapuru.
14. apríl 1989 - Britské úrady nariadili kontroly všetkých Concordov British Airways, keď jeden z nich nad Tasmánskym jazerom stratil časť smerového kormidla, no bezpečne pristál. Ide o prvý vážny incident po 20 rokoch prevádzky.
6. jún 1990 - pri príležitosti osláv vojny o Britániu letí Concord skupinovú formáciu so stíhacím lietadlom Spitfire.
21. marec 1992 - Concord britskej spoločnosti stratil časť horného smerového kormidla počas letu z Lodnýna do New Yorku.
26. marec 1993 - Barbara Harmerová sa stáva prvým ženským pilotom Concordu.
29. máj 1995 - britský konštruktér Concordu A. E. Russel zomiera vo veku 90 rokov.
2. jún 1996 - Concorde letí vo formácii s akrobatickou skupinou britského Kráľovského letectva Red Arrows pri príležitosti 50. výročia londýnskeho letiska Heathrow.
24. júl 2000 - technici British Airways objavili trhliny v krídlach na siedmich Concordoch. Jedno lietadlo je odstavené, bezpečnosť cestujúcich však nie je ohrozená.
25. júl 2000 - Concorde spoločnosti Air France sa zrútilo po vzlete z parížskeho letiska Charles de Gaulle, zahynulo 113 osôb. Vyšetrovatelia prišli k záveru, že kovový úlomok na vzletovej dráhe z iného lietadla prerazil pneumatiku, ktorá praskla a narušila palivovú nádrž.
15. august 2000 - British Airways odstavujú Concordy a úrady zvažujú odobratie osvedčenia o letovej spôsobilosti.
23. august 2001 - Air France vykonáva prvý skúšobný let po katastrofe.
22. október 2001 - britský Concorde od katastrofy Air France vykonáva prvý okružný transatlantický skúšobný let z Londýna do New Yorku.
7. november 2001 - Concorde obnovuje pravidelné transatlantické lety z Londýna a Paríža.
15. júl 2002 - Concorde British Airways prerušil let do New Yorku, keď v motore nastali silné vibrácie.
27. november 2002 - časť smerového kormidla odpadla počas letu British Airways z Londýna do New Yorku. Lietadlo bezpečne pristálo, nikto nebol zranený.
19. február 2003 - Concorde Air France s 56 ľuďmi na palube na linke Paríž -- New York je nútený núdzovo pristáť v Halifaxe pre poruchu motora.
26. február 2003 - British Airways zvažujú úplné vyradenie Concordov.
27. február 2003 - francúzsky Concorde na linke Paríž -- New York stráca časť smerového kormidla, pristáva však bezpečne.
10. apríl 2003 - British Airways a Air France oznamujú, že všetky Concordy vyradia v októbri tohto roka.

01 - Modified: 2007-09-20 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Výhovorky našej doby
01 - Modified: 2022-11-01 16:00:00 - Feat.: - Title: Rusi vo vzduchu zlyhávajú, ich letectvo neplní svoju funkciu. Prečo sa uchýlili k bojazlivej taktike? 02 - Modified: 2022-10-18 18:48:05 - Feat.: - Title: AeroMobil by mohol ísť do predvýroby. V pláne je aj štvormiestny typ 03 - Modified: 2022-10-18 19:10:21 - Feat.: - Title: Žijeme revolúciu letectva a evolúciu automobilového biznisu, hovorí CEO AeroMobilu Patrick Hessel 04 - Modified: 2022-10-07 11:31:38 - Feat.: - Title: Na zriadenie leteckých liniek do Ameriky chýba certifikácia, tvrdí Doležal. Snažíme sa prejsť auditom 05 - Modified: 2022-10-02 05:54:34 - Feat.: - Title: Rusko nezískalo dosť hlasov na členstvo v Rade Medzinárodnej organizácie pre civilné letectvo
menuLevel = 2, menuRoute = style/tech, menuAlias = tech, menuRouteLevel0 = style, homepage = false
26. november 2022 10:38