Podvodníci neustále skúšajú nové a nové cesty, ako z ľudí vymámiť peniaze či osobné informácie. O tom, čo nám hrozí a aké všetky možnosti na to zákerní ľudia využívajú, sme sa v štúdiu HNtelevízie porozprávali s technologickým odborníkom Ondrejom Mackom, šéfredaktorom magazínu TouchIT.
Aktuálnou témou sú na Slovensku podvodné telefonáty, ktoré niektorých ľudí vyslovene zaplavili. O čo presnejšie v nich útočníkom ide?
Zákerní ľudia vždy vymýšľajú nejaké novinky a my na to musíme nejakým spôsobom reagovať. Momentálne nás teda zahlcujú telefonáty z čísla, ktoré sa tvári ako slovenské, ale nemá dostatočný počet znakov. Keď na takéto číslo zavoláte späť, tak sa dostanete na nejakú úplne inú linku. Tá sa však tvári, že ste napríklad v niektorej slovenskej banke.
Začne tam s vami hovoriť najskôr automat, ale veľmi rýchlo sa dostanete aj k živému človeku, ktorý od vás chce rôzne informácie. Nebýva však v prípade bánk zvykom, aby od vás napríklad žiadali odpoveď na to, ako sa voláte. Alebo aby vám volali z toho dôvodu, že treba aktualizovať prístupové údaje a podobne.
Tu sa treba zamyslieť nad tým, že ak by banka chcela odo mňa prihlasovacie meno a prihlasovacie heslo, tak to je to isté, ako keby sa moja mama opýtala: Ty, Ondrejko, aké máš krstné meno? Banka musí jednoducho poznať všetky prístupové údaje, ona sa na to nemôže spýtať.
Áno, ja si ich môžem aktualizovať. Ale vtedy, keď som na skutočnej webovej stránke danej banky. A až vtedy, keď som si naozaj overil, že je to moja banka a prostredie je chránené. Tam si informácie či heslo ja sám aktualizujem. Tam je to okej, ale povedať prístupové údaje človeku, ktorý sa tvári ako operátor, to nemôžeme.
Ja som mal počas dňa asi 18 takýchto telefonátov. Bol som zvedavý, kde nastane takpovediac to odovzdanie peňazí. Išlo o to, že ten človek sa snažil odo mňa vymámiť moje prístupové údaje do konkrétnej banky. A oni naozaj majú informácie o tom, v ktorej banke mám svoj hlavný účet, ale v mojom prípade neuspeli.
Čo sa stane po zdvihnutí telefónu?
Je tam len taký šum a potom sa hovor ukončí. Chcú vyvolať pocit, že niečo sa asi deje, treba zavolať naspäť, v podstate hádžu udičku a niekto sa chytí. Ono stačí, keď z tisíc pokusov vyjde jeden tučný klient. Samozrejme, že sa to vyplatí, je to d...
Zostáva vám 85% na dočítanie.