Predaj liehovín v českých obchodoch je stále nižší ako pred prohibíciou, trh s tvrdým alkoholom sa zo zákazu spamätáva len pomaly. Vyplýva to z ankety medzi likérkami a obchodníkmi. Zákazníci dávajú prednosť značkovému alkoholu.
Predaj liehovín v obchodnom reťazci Tesco je teraz o 15 percent nižší ako pred prohibíciou. Reťazec tento víkend predaj liehovín podporí zľavovou akciou. "Zákazníci sú zatiaľ opatrnejší a uprednostňujú nákup značkového alkoholu," dodal mediálny zástupca INTERSPAR Aleš Langr.
Prohibícia už v Česku neplatí, ľudia však stále dávajú prednosť vínu či slabším likérom.
Na pulty obchodov sa už vrátilo 99 percent liehovín, ktoré v nich boli pred prohibíciou. "Do regálov sa vrátilo 702 položiek a čakáme už len na posledných 19. Väčšina sú importované položky, kde čakáme dlhšie na príslušné laboratórne protokoly," uviedol hovorca Tesca Jan Dvořák. Billa má späť v obchodoch už drvivú väčšinu alkoholu, ktorý kvôli zákazu stiahla.
Niektorí obchodníci predaj liehovín podporia marketingovými akciami. "V sobotu prebehne v pražskom hypermarkete Carrefour Zličín testovanie liehovín pomocou Ramanovho Spektrometra. To realizuje Stock Plzeň v spolupráci s odborníkmi z VŠCHT a cieľom je obnoviť dôveru zákazníkov v bezpečnosť ponúkaných liehovín," uviedol Langr.
"V porovnaní so situáciou pred prohibíciou to vyzerá na veľmi mierny nárast predajov," povedal hovorca Stocku Jiří Janoušek, s tým, že rastie predovšetkým predaj značkových liehovín.
Obchodný a výkonný riaditeľ českej pobočky najväčšej slovenskej likérky St.Nicolaus Jiří Štesl odhaduje, že októbrové predaje budú zhruba na 60 percentách predchádzajúcich mesiacov. "Viacero veľkoobchodov, maloobchodov aj reštaurácií sa len veľmi ťažko vyrovnáva s novými legislatívnymi nariadeniami, chýba informovanosť a jasné inštrukcie," upozornil.
Produkcia menších likérok zo Združenia výrobcov liehovín je podľa jej predsedu Pavla Kučeru teraz nižšia o štvrtinu. Naopak líder českého trhu Stock Plzeň hlási veľmi mierny rast predajov.
Z vyšetrovania, ktorého výsledky vo štvrtok zverejnila spoločnosť Nielsen vyplýva, že zákaz predaja tvrdého alkoholu v Česku počas prohibície zvýšil predaj vína, sektov či likérov až o desiatky percent. Spotrebitelia naopak neprejavili zvýšený záujem o nákup piva. Zákaz predaja a distribúcie nápojov s viac ako 20 percentami alkoholu vyhlásilo ministerstvo zdravotníctva 14. septembra, obmedzenie trvalo takmer dva týždne.
