Sledujte nás na Instagrame

@hospodarske_novinyFacebook
29.03.2015, 13:18

Prepis záznamu z kabíny: Preboha, otvor tie dvere, kričal zúfalý kapitán

Posledné minúty pred utorkovou haváriou Germanwings prosil kapitán kopilota, aby otvoril dvere, zatiaľ čo sa lietadlo rútilo k zemi.

Vyplýva to z prepisu zvukového záznamu z pilotnej kabíny, ktorý v nedeľu zverejnil nemecký denník Bild. "Preboha, otvor tie dvere! Otvor tie prekliate dvere! "Kričal kapitán letu z Barcelony do Düsseldorfu Patrick Sondheimer na druhého pilota, keď sa pokúšal dostať do kokpitu. Andreas Lubitz ale na jeho výzvy nereagoval. Všetko pritom až do odchodu kapitána na toaletu prebiehalo úplne rutinne.

Podľa denníka Bild je na zázname najskôr počuť, ako sa Sondheimer cestujúcim ospravedlňuje za to, že lietadlo odštartovalo s 26 minutovým oneskorením, a sľubuje im, že sa ho počas letu bude snažiť dohnať. Potom dvadsať minút pokojne konverzuje s Lubitzem, ktorý mu ponúka, že si môže kedykoľvek odskočiť, keď to nestihol v Barcelone.


O 10:27 lietadlo vystúpilo do cestovnej výšky 38 000 stôp (11 600 metrov) a kapitán Lubitza vyzval, aby sa začal pripravovať na pristátie v Düsseldorfe. Keď druhý pilot absolvoval kontrolné procedúry, uistil kapitána, že môže kokpit opustiť. Po dvoch minútach je potom počuť Sondheimera, ako odovzdáva Lubitzovi velenie sa slovami "Môžeš to prevziať".

O 10:29 letové radary zaznamenali, že lietadlo začalo klesať. Počas prvej minúty zostúpilo o 316 stôp (100 metrov), počas ďalšej minúty už stratilo 1 800 stôp (550 metrov) z pôvodnej výšky.

O 10:32 sa lietadlo snažili kontaktovať letoví dispečéri, ale nedostali žiadnu odpoveď. V tú chvíľu sa v kokpite rozoznel aj automatický alarm, upozorňujúci na náhle klesanie.
Vzápätí je počuť hlasné rany, pravdepodobne dôsledok toho, ako sa kapitán snaží dostať do kabíny. "Preboha, otvor tie dvere!" Kričí kapitán a v zázname možno rozoznať aj prvé výkriky cestujúcich.
Lietadlo za kriku cestujúcich narazilo krídlom do horského úbočia

O 10:35, kedy je lietadlo vo výške 7 000 stôp (2 100 metrov), je na zázname podľa nemeckého denníka počuť sériu hlasných, kovovo znejúcich zvukov. Francúzski vyšetrovatelia už skôr uviedli, že kapitán sa pokúšal zablokované pancierové dvere otvoriť aj pomocou sekery. Po minúte a pol sa v kokpite rozohralo ďalšie automatické varovanie vyzývajúca pilotov, aby začali stúpať.

O 10:38 je okrem motorov na zázname rozpoznateľný dych druhého pilota, ktorý je inak úplne potichu.

O 10:40 lietadlo za kriku cestujúcich naráža krídlom do horského úbočia. Nezostáva z neho prakticky nič.

Vyšetrovanie pádu lietadla, pri ktorom zahynulo všetkých 150 ľudí na palube, sa v posledných dňoch sústredilo najmä na osobu 27-ročného druhého pilota Lubitza. Nemecká prokuratúra v piatok uviedla, že mladý muž trpel nešpecifikovanými zdravotnými ťažkosťami, bol v trvalej starostlivosti lekárov, ale svojou chorobu pred zamestnávateľom skrýval. Nemecké médiá tvrdia, že sa liečil u psychiatrov a neurológov, údajne mal tiež problémy so zrakom.
Hoci panuje podozrenie, že druhý pilot naviedol airbus k zemi úmyselne, vyšetrovatelia stále nevylúčili ako príčinu pádu technickú závadu.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.