Pravdepodobnejšie ako zahynúť pri leteckom nešťastí je zomrieť pri nehode ako chodec alebo pri neúmyselnom otrávení. Vyplýva to z údajov americkej Rady pre národnú bezpečnosť. Správ o leteckom nešťastí je v poslednom období viac ako dosť, štatistiky však hovoria niečo iné.
Organizácia Aviation Safety Network uvádza, že vlani došlo k 21 nehodám aeroliniek, ktorých lietadlá mali viac ako 14 pasažierov. Čo je najmenej, odkedy sleduje tieto údaje. „Bezpečnosť sa od roku 2000 výrazne zlepšila. V súčasnosti je úroveň bezpečnosti veľmi vysoká,“ uvádza prezident inštitúcie Harro Ranter.
Štatistiky sa líšia od pocitu
Napriek tomu, že čísla sa môžu od rôznych organizácií líšiť, trend je jasný. Počet leteckých nehôd v priebehu rokov klesá. A to všetko napriek tomu, že svet lieta čoraz častejšie. Dôvodom je napredujúci vývoj techniky, prísnejšie kontroly i to, že aerolinky svoje stroje častejšie obmieňajú. „Keď sa pozriete na počet letov za jeden deň, je to ohromujúce. Počet nehôd sa výrazne znížil. To, že zomriete pri autonehode počas cesty na letisko, je 20-krát pravdepodobnejšie, než že sa tak stane v lietadle,“ hovorí profesor leteckej bezpečnosti Embry-Riddle Aeronautical University v Arizone Bill Waldock. Skreslený obraz o množstve nešťastí vytvárajú prostriedky masovej komunikácie, ktoré umožňujú informácie o nešťastí zdieľať a šíriť ďalej.
Pravdepodobnosť je nízka
V septembri 2014 však bola pravdepodobnosť leteckej nehody 2,1 percenta na milión letov. „Pravdepodobne to prekvapí množstvo ľudí, ale bol to skutočne bezpečný rok,“ konštatuje Paul Hayes z leteckej konzultačnej spoločnosti Ascend. Vlani sa podľa Aviation Safety Network zrútilo najviac lietadiel počas letu, a to celkovo 13, tri spadli pri stúpaní, tri pri klesaní a dve nehody sa odohrali počas pristávania. Najviac obetí si vyžiadali medializované katastrofy. Na palube zmiznutého lietadla v Indickom oceáne sedelo 239 pasažierov a zostrelené lietadlo na Ukrajine viezlo 298 cestujúcich.