Z prevádzania utečencov, ktorí sa snažia dostať z Francúzska do Veľkej Británie, sa stal výnosný biznis. V okolí veľkých francúzskych i belgických prístavov pribúdajú prevádzačské gangy, ktoré sa snažia migrantov prepašovať cez kanál La Manche. Francúzski predstavitelia v tejto súvislosti hovoria o "anglickej mafii", píše iDnes.cz.
Jedným z miest, kde prevádzači ponúkajú svoje služby, je prístav Dunkerque na severe Francúzska. V tábore na okraji mesta v poslednej dobe pribúdajú autá s anglickými poznávacími značkami. To potvrdzuje aj starosta neďalekého mestečka Tetenghem Franck Dhersin, podľa ktorého sa na miestach, kde prisťahovalci táboria, často pohybujú britské vozidlá.
Taktika utečencov v Dunkerque je iná ako v Calais. Kým tam utečenci naskakujú na kamióny a preliezajú ploty, aby sa dostali do Eurotunelu, gangy v susednom prístave odvážajú migrantov do miest, kde zastavujú nákladné autá, a radia im, nech sa v nich ukryjú.
Jeden z migrantov prezradil reportérom BBC, že za cestu zo Sýrie do Francúzska zaplatil už 12 000 libier. Ďalšie tri tisícky libier po ňom chcú prevádzači za to, že ho dostanú do Británie. Keď neposlúchne ich rozkazy, vyhrážajú sa mu. "Som tak vystrašený. Majú zbrane. Priložia ich niekomu k hlave a povedia: Ešte raz sa pohneš, a zabijem ťa," opísal.
Podľa starostu Dhersina v oblasti britskí prevádzači operujú už niekoľko rokov. Teraz sú ale oveľa organizovanejší.
Gangy zarábajú aj v Belgicku
Nedeľník The Sunday Times odhalil aj ďalšie trasy, ktorými do Spojeného kráľovstva ilegálne mieri čoraz väčšie množstvo ľudí. Jedna z najfrekventovanejších začína v belgickom prístave Zeebrugge.
Prevádzačské gangy vraj svojich "klientov" ubytujú v niektorom z prímorských letovísk, ako je napríklad Ostende, a vďaka svojej znalosti colných procedúr potom utečencov dokážu dostať do nákladných áut či kontajnerov, ktoré na lodiach mieria do anglických prístavov Dover, Tilbury, Hull či Teesport.
Aj v Belgicku podľa pracovníkov humanitárnych organizácií v prevádzačských skupinách často figurujú britskí občania.
Belgické úrady o zvýšenej aktivite prevádzačov vedia, nie vždy sa im vraj ale podarí ich aktivity prekaziť. "Vieme, že v prímorských regiónoch operujú prevádzači. Pobrežie je ale šesťdesiatpäť kilometrov dlhé. Nemôžete sledovať všetko a umiestniť všade kamery," povedal k tomu hovorca belgického ministerstva vnútra Olivier van Raemdonck.
Utečencov v Eurotuneli ubúda
Kým prevádzačských gangov v prístave Dunkerque pribúda, pri meste Calais sa znížil počet utečencov, ktorí sa do Británie snažia preniknúť cez Lamanšský tunel. Teraz sa do tunela každú noc snaží dostať v priemere 150 ľudí, koncom minulého mesiaca to pritom bolo až dvetisíc ľudí denne. Uviedol to prevádzkovateľ tunela, ktorého citoval britský server BBC.
Za značný pokles pokusov o preniknutie do tunela podľa prevádzkovateľa môže sprísnenie bezpečnostných opatrení. Britská vláda tvrdí, že za zlepšenie bezpečnosti minula sedem miliónov libier. Peniaze dala napríklad na dodatočné oplotenie, ktoré má migrantom sťažiť prístup na nástupište a do vlakov.
Spoločnosť Eurotunnel, ktorá podmorské spojenie medzi Francúzskom a Britániou spravuje, uviedla, že niektoré utečencov drží vo väčšej vzdialenosti aj zvýšený počet policajtov. Väčšinu pokusov o prienik do terminálu sa vraj podarilo zmariť. Celkovo je vraj ale týchto pokusov naďalej "neprijateľne" veľa.
Utečenci začali podmorský tunel k ilegálnym cestám do Británie hromadne využívať po tom, čo prístav v Calais, odkiaľ vyplávajú trajekty, v júni a v júli blokovalo niekoľko štrajkov. Vysídlenci sa pokúšali dostať do vlakových súprav, ktoré tunelom prevážajú kamióny.