Vyšehradská štvorka (V4) zažíva aj vďaka končiacemu ročnému predsedníctvu Maďarska v tomto zoskupení najproduktívnejšie obdobie svojej histórie. Na dnešnej tlačovej konferencii to vyhlásil premiér Robert Fico. Ten sa v Budapešti zúčastnil summitu predsedov vlád V4, na ktorom bol aj predseda Európskej komisie José Manuel Barosso a eurokomisár pre regionálnu politiku Johannes Hahn.
Premiéri formálne odobrili program ročného predsedníctva Slovenska vo V4, ktorý sa začne napĺňať od 1. júla. "Je to pre nás jedna z hlavných zahraničnopolitických priorít a považujeme to za istú predprípravu na predsedníctvo Slovenska v EÚ v druhom polroku 2016," povedal Fico.
Prioritou bude posilňovanie dynamiky a konkurencieschopnosti V4, energetická bezpečnosť, dopravné prepojenia, spolupráca v obrane a zahraničnopolitická oblasť. "Chceme posilniť koordinačné mechanizmy V4 na pôde Európskej únie, ktoré sa ukazujú čím ďalej tým dôležitejšie. Nesmieme opomenúť ani úzku koordináciu aktivít našich krajín vo vzťahu k Ukrajine," konštatoval Fico.
Slovensko chce tiež propagovať značku V4 nielen do vnútra zoskupenia, ale aj mimo jeho hraníc. Využívať bude aj osvedčený formát V4 plus. Na konci tohto roka by sa malo v Bratislave uskutočniť stretnutie s prezidentom Švajčiarka a na jar budúceho roka summit skupiny za účasti Francúzska a Nemecka.
Predseda maďarskej vlády Viktor Orbán, ktorý odovzdal štafetu vedenia V4 Ficovi, zdôraznil, že kľúčovou otázkou maďarského predsedníctva bola energetická bezpečnosť. Ako príklad uviedol nedávny poľský návrh na vytvorenie energetickej únie, ako aj prepojenie maďarského a slovenského plynovodu.
"Vďaka tomuto prepojeniu môže do Maďarska po prvý raz prúdiť zemný plyn pochádzajúci zo zdroja mimo Ruska. Je to fantastický úspech geopolitického významu," dodal maďarský premiér.
Orbán podotkol, že cieľom predsedníctva jeho krajiny vo V4 bolo dosiahnuť politické dohody o vytvorení severo-južných dopravných koridorov, čo sa aj splnilo. "Nie je ilúziou, že do niekoľkých rokov sa bude dať cestovať po najkvalitnejších cestách a železničných tratiach od Jadranského po Baltické more," zdôraznil.