Na obrazovke ruskej televíznej stanice sa objavila správa: „Na vašich rukách je krv tisícov Ukrajincov a stoviek ich zavraždených detí. Televízia a vláda klamú – povedzte nie vojne“.FOTO: REUTERS
StoryEditor

Putin je diktátor, musí odísť, písal prokremeľský web. Ruskú televíziu súčasne napadli hackeri

09.05.2022, 16:23
Autor:
ČTKČTKredred
Protestné heslá, ktoré sa objavili počas Dňa víťazstva nad fašizmom na ruských televíznych staniciach sa pripisujú hackerom. Na prokremeľskom webe ich však uverejnili sami zamestnanci.

Na obrazovkách smart televízorov v ruských domácnostiach sa počas osláv májového výročia konca vojny zobrazil protivojnový slogan. V zozname kanálov v niektorých prijímačoch sa na krátko zmenili názvy jednotlivých programov na heslo: „Na vašich rukách je krv tisícov Ukrajincov a stoviek ich zavraždených detí.“

Hackerský útok na kľúčového 9. mája

Protivojnový slogan si v pondelok mohli podľa portálu BBC prečítať ruskí používatelia takzvaných inteligentných televízorov, ktorí chceli sledovať prenos osláv Dňa víťazstva z Červeného námestia v Moskve.

image

Prehliadka v Moskve: Západ chystal inváziu do Ruska. Operácia na Ukrajine bola jediným správnym riešením, tvrdí Putin

V zozname kanálov na televíziách sa krátko zmenili názvy jednotlivých programov, a to aj pri veľkých staniciach ako Prvý kanál, Rossija-1 alebo NTV Plus.

Namiesto mien týchto kanálov sa na obrazovkách objavil nápis: „Na vašich rukách je krv tisícov Ukrajincov a ich stoviek zavraždených detí. Televízie a úrady klamú. Nie vojne.“

„Oznámenie sa objavilo aj v záhlaví detského vysielania,“ chcel sa operátorovi sťažovať jeden z rodičov v sibírskej Ťumeni. Čoskoro však zistil, že rovnaké posolstvo sa objavilo v celej programovej ponuke.

„Naši špecialisti sa urýchlene postarali o nápravu tohto problému, aby diváci mohli sledovať svoje obľúbené programy čo najrýchlejšie,“ ospravedlnil sa následne poskytovateľ programov.

Kritika aj na prokremeľskom webe

Na hlavnej stránke prokremeľského média Lenta.ru sa v pondelok tiež objavilo viac ako desať príspevkov kritizujúcich prezidenta Putina. Zatiaľ čo útok na televíziu sa pripisuje hackerom, protest Lenty zorganizovali jej zamestnanci.

Príspevky proruského portálu Lenta.ru. popisovali Putina ako paranoidného diktátora, ktorý rozpútal vojnu proti Ukrajine. Na rýchlo zmazané príspevky upozornil portál Mediazona, ktorý je v Rusku zakázaný.

Príspevky zachytené v archíve mali titulky: „Putin rozpútal jednu z najkrvavejších vojen 21. storočia“, „Vladimir Putin sa premenil na úbohého diktátora a paranoika“, „Ruská elita trpí nepotizmom a pätolízactvom“, „Putin a jeho poradca: „Vojnou sa ľahšie zamaskujú fiaska v ekonomike,“ „Putin musí odísť. Rozpútal nezmyselnú vojnu a vedie Rusko do priepasti“.

image

Demonštranti poliali ruského veľvyslanca v Poľsku červenou farbou

Príspevky začínali upozornením, že daný materiál nebol schválený vedením. K ich zverejneniu sa neskôr prihlásili sami zamestnanci, vedúci ekonomickej rubriky Jegor Poljakov a redaktorka Alexandra Mirošnikovová.

Lenta.ru bývala súčasťou holdingu Afiša-Rambler, ktorého majiteľ Alexander Mamut v marci 2014 prepustil šéfredaktorku Galinu Timčenkovú.

Stalo sa tak niekoľko hodín po tom, keď cenzúrny úrad Roskomnadzor dal denníku varovanie po rozhovore s jedným z vodcov ukrajinskej organizácie Pravý sektor označovanej v Rusku za neonacistickú. Časť redakcie na čele s Timčenkovou potom založila portál Meduza so sídlom v lotyšskej Rige.

01 - Modified: 2022-05-09 17:12:28 - Feat.: 0 - Title: Všetci proti Putinovi? Nie je to celkom tak. V Ázii má dostatok fanúšikov 02 - Modified: 2022-05-09 12:51:32 - Feat.: 1 - Title: Kyjev reaguje na Putina: Tento starý a vystrašený mužíček chce len nasýtiť svoje imperiálne ambície 03 - Modified: 2022-05-09 10:38:36 - Feat.: 1 - Title: Putin je diktátor, za vojnu ho čaká kriminál. Prokremeľský server kritizoval konanie Ruska, príspevky neskôr zmazal
01 - Modified: 2022-08-13 09:54:46 - Feat.: - Title: HN24: Ukrajinské prístavy opustili ďalšie dve lode vezúce obilniny, uviedla Ankara 02 - Modified: 2022-08-13 09:51:28 - Feat.: - Title: Kyjev okliešťuje ruské zásobovanie. Dva hlavné mosty pri Chersone sú zrejme mimo prevádzky, všíma si Londýn 03 - Modified: 2022-08-13 08:27:51 - Feat.: - Title: HN24: Hraničnými priechodmi prešlo na vstupe do Slovenskej republiky z Ukrajiny 3 216 osôb 04 - Modified: 2022-08-13 06:56:24 - Feat.: - Title: Rusko vystríha USA: Ak ho označia za štát podporujúci terorizmus, diplomatické styky by sa mohli skončiť 05 - Modified: 2022-08-13 06:39:14 - Feat.: - Title: HN24: Mýty o hospodárskom rozkvete Moskvy - pripomienka na článok
menuLevel = 1, menuRoute = svet, menuAlias = svet, menuRouteLevel0 = svet, homepage = false
13. august 2022 12:12