Japonské úrady rozmýšľajú, ako prinútiť mladých Japoncov k väčšej konzumácii alkoholu v snahe zvýšiť klesajúce daňové príjmy. Nová kampaň by sa dala parafrázovať heslom "Pite viac alkoholu, nech podporíte ekonomiku", napísal spravodajský server BBC News.
Mladá japonská generácia pije menej alkoholu ako jej rodičia, čo má nepriaznivý vplyv na dane z takých nápojov, ako je ryžové víno saké. Národná daňová agentúra preto vyhlásila celoštátnu súťaž, ktorej cieľom je prísť s nápadmi, ako tento trend zvrátiť.
Alkohol chcú predať mladým
Kampaň "Viva saké! " dúfa, že mladí navrhnú nové plány, ako zatraktívniť pitie alkoholu a podporiť tento priemysel. Súťaž vyzýva mladých ľudí vo veku 20 až 39 rokov, aby sa podelili o svoje podnikateľské nápady, ktoré by medzi ich rovesníkmi naštartovali dopyt po japonskom saká, pálenke šóčú, whisky, pive alebo víne.
Skupina, ktorá súťaž pre daňový úrad organizuje, tvrdí, že k poklesu predaja alkoholu vedú nové návyky - čiastočne vzniknuté počas pandémie covidu-19, ako aj starnutie populácie.
Chce, aby súťažiaci prišli s propagačnými akciami, novými značkami či s najmodernejšími marketingovými plánmi zahŕňajúcimi umelú inteligenciu. Japonské médiá uvádzajú, že reakcie sú zmiešané, pričom niektorí kritizujú snahu o podporu nezdravého návyku.
Medzitým už sa na internete objavili svojrázne nápady - napríklad slávne herečky "vystupujúce" v digitálnych kluboch ako hostesky; avšak nie osobne, ale prostredníctvom virtuálnej reality šou.
Príjmy dramaticky klesli
Súťažiaci majú na predloženie svojich nápadov čas do konca septembra. Najlepšie plány potom budú s pomocou odborníkov rozpracované, kým budú v novembri predstavené finálne návrhy.
Na internetovej stránke kampane sa uvádza, že japonský trh s alkoholom sa zmenšuje. Vinníkom je okrem klesajúcej pôrodnosti aj starnutie obyvateľov.
Nedávne údaje daňovej agentúry ukazujú, že v roku 2020 ľudia pili menej ako v roku 1995, pričom priemerné množstvo spotrebovaného alkoholu kleslo zo 100 litrov na 75 litrov ročne na osobu. Pre porovnanie - podľa údajov Českého štatistického úradu v Česku v rokoch 1995-2020 kolísala priemerná spotreba alkoholu na jedného obyvateľa medzi 165-190 litrami.
Úmerne klesajúcej spotrebe sa v priebehu rokov tiež znížili príjmy z daní z alkoholu. Podľa denníka The Japan Times tvorili v roku 1980 päť percent celkových príjmov, no v roku 2020 iba 1,7 percenta.