Západné sankcie uvalené na Rusko kvôli jeho invázii na Ukrajinu síce neviedli k dramatickému ekonomickému kolapsu, ako niektorí predpovedali - ale aj tak majú ďalekosiahle následky. Rusko je teraz krajinou, proti ktorej je uvalené najväčšie množstvo sankcií na svete, a nedostatok tovaru, obmedzený prístup k službám a ďalšie reštrikcie menia každodenný život často prekvapivými spôsobmi - od zmenených receptov na sladkosti a pomalší internet, až po uzavreté krematória a nižší počet autobusov, napísal spravodajský portál The Moscow Times.
ZMENENÉ RECEPTY NA SLADKOSTI
Riaditeľ továrne na sladkosti v meste Perm na Urale v októbri povedal, že podnik - jeden z najväčších v oblasti - musel zmeniť recepty na niektoré zo svojich produktov po tom, čo západné sankcie zastavili dovoz kľúčových ingrediencií.
"Existujú prísady, ktoré v Rusku jednoducho nemôžeme vypestovať. Nerastú tu napríklad kakaové bôby," povedal Boris Švajcer v rozhovore s miestnym médiom 59.ru. "Získať mnoho surovín začalo byť problematické," dodal. Továreň sa navyše musela poobzerať po novom vybavení, keď s ňou prestali spolupracovať dodávatelia z Talianska, Nemecka a Británie.
POMALÝ MOBILNÝ INTERNET
Rýchlosť mobilného internetu LTE v Rusku klesla o priemerne 0,6 megabitu za sekundu v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka. Vyplýva to z marcovej štúdie, ktorú vydala ruská analytická agentúra Telecom Daily. Očakáva sa, že sa problémy s rýchlosťou internetu ešte zhoršia, pretože po odchode európskych telekomunikačných gigantov vrátane firiem Nokia a Ericsson bude ťažšie modernizovať ruské siete.
UZAVRETÉ KREMATÓRIA
Cenami ovenčené krematórium v meste Voronež na juhozápade krajiny muselo tento mesiac zastaviť prevádzku, keď sa rozbila jeho jediná kremačná komora vyrobená v Českej republike. Nie je jasné, či bude možné krematórium opäť otvoriť kvôli zákazu EÚ vyvážať do Ruska technologicky vyspelý tovar.
Ruskí odborníci a zástupcovia českého poskytovateľa kremačného zariadenia firmy Tabo-CS pracujú na oprave kremačnej pece, ale nevedia, ako dlho to potrvá, napísal voronežský spravodajský portál De Facto. Podľa neho je vybavenie českej firmy používané v desiatkach ďalších miest po celom Rusku vrátane Petrohradu a Novosibirsku.
MENEJ AUTOBUSOV
Miestni dopravcovia v 84 ruských mestách tento rok zrušili až 200 autobusových a trolejbusových liniek, uvádza prieskum spoločnosti Simetra. jedným z dôvodov je sankciami narušený dodávateľský reťazec, čo má vplyv na ruských výrobcov vozidiel.
Napríklad ruská vagónka TVSZ (Tichvinský vagonostroiteľny zavod) v Leningradskej oblasti musela počas leta na dva mesiace zastaviť výrobu, pretože jej došli guličkové ložiská vyrábané v USA, ktoré sú pre výrobný proces nevyhnutné.
ODKLON OD NOVÝCH OBČIANSKYCH PREUKAZOV
Už najmenej od roku 2013 plánujú ruské úrady nahradiť súčasný systém preukazov totožnosti digitálnymi občianskymi preukazmi. Testovacie zavedenie nových plastových kartičiek sa malo tento rok spustiť v niekoľkých ruských oblastiach. Ale západné sankcie si vynútili odloženie tohto projektu na neurčito – okrem iného preto, že Rusko nedokáže vyrobiť dostatok čipov a plastu na nové dokumenty, napísal v júni portál Forbes Russia.
PRÁZDNE BUDOVY
Počet voľných priestorov v ruských kancelárskych budovách a nákupných centrách stále rastie kvôli odchodu zahraničných obchodných firiem. Podľa údajov realitnej poradenskej spoločnosti NF Group, o ktorých informoval ruský ekonomický denník Kommersant na začiatku tohto mesiaca, sa odhaduje, že podiel voľných plôch v nákupných centrách v hlavnom meste Moskve dosiahne do konca roka 17 percent a 12 percent kancelárskych budov v Moskve bude do konca roku prázdnych, uviedol zástupca poradenskej spoločnosti CORE.XP, ktorého citoval Kommersant.
ZLE VYCVIČENÍ PILOTI
Po tom, ako turecký národný dopravca Turkish Airlines zakázal ruským pilotom používať svoje tréningové zariadenia na simuláciu letu, majú piloti leteckých spoločností v Rusku menej možností na výcvik. Zákaz bol zrejme vydaný kvôli obavám Turkish Airlines, že sa stanú obeťou sekundárnych sankcií zo strany Agentúry EÚ pre bezpečnosť letectva.
Podľa odborníkov, ktorých začiatkom tohto roka oslovil spravodajský portál The Insider, je rozhodnutie Turecka dosť významné vzhľadom na to, že nie všetky typy zariadení na výcvik pomocou letovej simulácie sú v Rusku alebo spriatelených partnerských štátoch ľahko dostupné.