Katastrofická implózia, taká, ktorá s najväčšou pravdepodobnosťou spečatila osud posádky ponorky Titan na ceste k vraku Titaniku, je neuveriteľne rýchla a nastane počas iba zlomku milisekundy. Stanici CNN to povedala Aileen Maria Martyová, bývalá námorníčka a teraz vyučujúca na americkej Floridskej medzinárodnej univerzite. Zatiaľ nie je jasné, čo presne implóziu Titanu spôsobilo, ak by ale išlo napríklad aj o drobné narušenie vonkajšieho plášťa, ponorka by čelila tlaku zodpovedajúcemu hmotnosti Eiffelovej veže, napísal portál BBC.
"Celá ponorka by sa zrútila sama do seba skôr, ako by si ľudia vo vnútri vôbec uvedomili, že nastal nejaký problém," povedala Martyová. "Nakoniec z toľkých spôsobov, ako môžeme zomrieť, je tento bezbolestný," dodala.
Stratený kontakt
Ponorka Titan slúžila na prepravovanie bohatých turistov k vraku legendárneho zaoceánskeho parníka. Na svoju poslednú cestu sa vypravila minulý týždeň v nedeľu a kontakt s sprievodnou loďou stratila krátko po ponorení. Po plavidle zhruba 700 kilometrov južne od kanadského ostrova Nový Foundland pátrali lode, lietadlá, diaľkovo ovládané ponorky, robotické mechanizmy určené na prácu v hlbinách a ďalšie zariadenia. Vo štvrtok večer americká pobrežná stráž uviedla, že päťčlenná posádka zrejme zahynula pri implózii, ktorá nastala už v nedeľu.
Nie je jasné, v akej hĺbke sa ponorka v čase nehody nachádzala. Vrak parníka leží na oceánskom dne 3,8 kilometra pod morskou hladinou a Titan stratil kontakt s sprievodnou loďou zhruba hodinu a 45 minút po začiatku inak dvojhodinového zostupu. V hĺbke, kde leží Titanic, pôsobí tlak 381 fyzikálnych atmosfér - teda niekoľkostonásobne väčší, ako na hladine, povedal CNN Rick Murcar z americkej Národnej asociácie jaskynných potápačov.
Katastrofická implózia
Hlavnou otázkou vyšetrovania nešťastia teraz bude, či príčinou bolo zlyhanie konštrukcie. Tlak panujúci v tejto hĺbke by znamenal, že v takom prípade došlo k "veľmi silnej implózii hlavného tela ponorky," povedal BBC Blair Thornton z anglickej Southamptonskej univerzity. Prirovnal tento tlak k drvivej hmotnosti parížskej Eiffelovej veže, ktorá je odhadovaná zhruba na 10 100 ton.
Dostupné informácie a nájdené trosky zodpovedajú "katastrofickej implozii" aj podľa anglického kontradmirála Johna Maugera. Diaľkovo riadené plavidlá totiž na dne oceánu našli dve oblasti trosiek, z ktorých jedna obsahovala chrbát ponorky a druhá konštrukciu na spodnej časti plavidla, čo naznačuje, že sa roztrhlo na kusy.
Úrady, ktoré budú poverené vyšetrovaním nehody, sa podľa bývalého kapitána ponorky britského kráľovského námorníctva Ryana Ramseyho pokúsia zhromaždiť čo najväčšie množstvo trosiek.
"Neexistuje žiadna čierna skrinka, takže nebudeme schopní vysledovať posledné pohyby samotného plavidla," uviedol Ramsey, podľa ktorého sa ale inak postup vyšetrovateľov nelíši napríklad od preverovania havárie lietadla.