K úspešnému potopeniu vlajkovej lode ruskej Čiernomorskej flotily v apríli 2022 prispela atmosférická anomália, ktorá strojnásobila dosah ukrajinských pobrežných radarov. V novo zverejnenej štúdii o tom informovali švédski odborníci.
VIDEO: Krížnik Moskva klesá ku dnu
Keď sa krížnik Moskva potopil, bol to pre ruské námorníctvo šok. Aj preto, že plavidlo s päťsto mužmi na palube sa v okamihu zásahu protilodnými strelami Neptún pohybovalo 120 kilometrov južne od Odesy a teoreticky teda malo byť mimo dohľadu nepriateľských radarov.
Ukrajinci využili priazeň počasia
Ukrajincom však pomohol jav známy ako inverzia indexu lomu. Laicky povedané: elektromagnetické vlny vysielané radarom sa za určitých meteorologických podmienok (predovšetkým za teplotnej inverzie, kedy prízemná teplota klesá, ale horné vrstvy atmosféry zostávajú relatívne teplé) ohýbajú smerom dole a takmer kopírujú povrch Zeme.
Také okolnosti panovali v okolí Odesy aj 13. apríla, kde sa nad vojnou zmietaný región od východu nasunul systém nízkeho tlaku vzduchu. Vo vyšších polohách sa nad more hnali od severu teplé a suché vetry z vnútrozemia, zatiaľ čo nízko nad morom sa držal vlhký a studený vzduch.
Nastali tak ideálne podmienky na abnormálne šírenie elektromagnetických vĺn a obsluha ukrajinských radarov Mineral-U zaznamenala presnú polohu pýchy nepriateľského námorníctva. Stačilo dať pokyn kolegom od protilodných raketových striel Neptún a tie dvoma úspešnými zásahmi poslali mocné plavidlo ku dnu.
Najväčšia strata od druhej svetovej
Mobilné pobrežné rádiolokátory Mineral-U ukrajinská armáda otestovala len tri mesiace pred ruskou inváziou. Slúžia na detekciu hladinových cieľov a boli vyvinuté ako hlavný senzor pobrežných raketových komplexov RK-360 Neptún. Pre našincov môže bť zaujímavé, že sa pohybujú na tatrovkových podvozkoch.
Potopenie raketového krížnika Moskva predstavovalo pre ruské námorníctvo najväčšiu stratu od druhej svetovej vojny. Spočiatku sa špekulovalo, že k jeho zameraniu prispeli americké spravodajské lietadlá nad Čiernym morom, vlani v decembri však ukrajinské médiá priniesli správu, že veľkú úlohu zohralo počasie.
To teraz potvrdili švédski vedci, ktorí na základe dát z Európskeho centra pre strednodobé predpovede počasia vymodelovali vtedajšie atmosférické podmienky nad Čiernym morom. „Abnormálne šírenie signálu umožnilo ukrajinskému radarovému systému detegovať ruskú vojnovú loď Moskva ďaleko za radarovým horizontom, čo viedlo k jej skaze,“ potvrdili v časopise Bulletin of the American Meteorological Society.