Rýchly rast čínskych internetových obchodov s lacnou módou, ako sú napríklad Shein a Temu, hýbe globálnym odvetvím leteckej nákladnej dopravy. Tieto obchody sa totiž snažia získať stále viac priestoru pre leteckú prepravu svojho tovaru, aby prilákali spotrebiteľov na rýchle dodanie. Kapacita v nákladnej leteckej doprave je však obmedzená, napísala s odkazom na zdroje z odvetvia agentúra Reuters.
Len do USA putuje 600-tisíc balíkov denne
„Najväčším trendom, ktorý teraz ovplyvňuje nákladnú leteckú dopravu, nie je Červené more, ale čínske spoločnosti zaoberajúce sa internetovým obchodom, ako sú Shein alebo Temu,“ povedal šéf čínskych aktivít dopravnej spoločnosti Bollore Logistics Basile Richard.
Shein, Temu zo skupiny PDD a TikTok Shop patriaci firme ByteDance posielajú väčšinu svojich výrobkov zákazníkom priamo z tovární v Číne letecky v balíkoch individuálne.
Ich rastúca popularita zvyšuje náklady na leteckú dopravu z ázijských dopravných uzlov, ako je Kanton a Hongkong. V súčasnosti tak skoro mizne obdobie mimo špičky a kapacita prestáva stačiť, varujú zdroje.
Správa amerického Kongresu z minulého júna ukázala, že firmy Shein a Temu posielajú do USA denne spolu takmer 600-tisíc balíkov. Údaje zhromaždené konzultačnou firmou Cargo Facts Consulting ukázali, že Temu prepravuje denne asi 4-tisíc ton tovaru, Shein 5-tisíc ton, firma Alibaba tisíc ton a TikTok 800 ton. To zodpovedá približne 108 nákladným lietadlám Boeing 777 denne.
Spoločnosť Coresight Research odhadla, že firma Shein sa vďaka vysokému dopytu po svojom lacnom oblečení podieľa na celosvetovom trhu s rýchlou módou jednou pätinou, a že podporuje rast čínskeho odvetvia tzv. e-commerce.
Dramatický nárast
Obchody Shein a Temu vďaka svojmu rastu zabrali priestor v nákladných lietadlách v čase, keď sa globálne firmy snažia nájsť alternatívne možnosti prepravy kvôli narušeniu prevádzky v Červenom mori. „Keď udrela (kríza) v Suezskom prieplave, nebola žiadna kapacita, ktorú by bolo možné kúpiť, pretože internetové obchody ju kúpili celú,“ povedal jeden z vedúcich pracovníkov veľkého leteckého nákladného dopravcu, ktorý si prial zostať v anonymite.
Dopyt po leteckej preprave rýchlej módy začal dramaticky rásť v druhej polovici minulého roka, uviedlo niekoľko zdrojov. Rastúci dopyt z odvetvia rýchlej módy by v rámci boja o obmedzenú kapacitu leteckej dopravy mohol vytlačiť tradičných dlhodobých zákazníkov.
Niektorí dopravcovia reagovali na zvýšený dopyt dodatočnou charterovou kapacitou, tá je ale už dlhodobo silne obsadená, dodal hovorca nemeckej logistickej firmy Schenker.
Obavy z dlhodobého nedostatku kapacít
Náhly prudký rast dopytu po rýchlej móde však tiež zvýšil ceny za leteckú prepravu z Číny a vyvoláva obavy z dlhodobého nedostatku kapacít. „Na základe toho, čo sme videli, nie je tento model (leteckého) internetového obchodu udržateľný, a to ani z hľadiska zisku ani z hľadiska životného prostredia,“ upozornil riaditeľ firmy Cargo Facts Consulting Guillermo Ochovo.
Firmy Shein a Temu sa teraz podľa neho kvôli vysokým nákladom na leteckú dopravu viac zameriavajú na námornú prepravu a zvažujú otvorenie skladov mimo Číny, aby skrátili dobu prepravy do iných regiónov.
Podľa predstaviteľov niektorých nákladných dopravcov sa internetové obchody tiež snažia zaistiť si väčšiu kapacitu priamo u leteckých spoločností.
„Ako sme sa dozvedeli, Temu si chce prenajať 12 veľkých nákladných lietadiel. Skúmajú trh a hľadajú akékoľvek lietadlá, ktoré môžu nájsť. Dokonca sme dostali žiadosť na naše internetové stránky,“ povedal agentúre Reuters výkonný viceprezident pre leteckú nákladnú dopravu vo firme Unique Logistics Marc Schlossberg.
Vplyv nových čínskych gigantov v oblasti internetového obchodu podľa neho mení pravidlá hry. "Stávajú sa tou najdôležitejšou hnacou silou v tomto odvetví," dodal.