Sledujte nás na Instagrame

@tyzdennik_temaFacebook
14.02.2020, 15:30

Súboj o ekologickú dopravu: Prečo vyhrá vodík?

  • Už pred dvadsiatimi rokmi sa previezol na vodíkovom aute, ktorým chcú Japonci na tohtoročnej olympiáde v Tokiu propagovať ekologickejšiu dopravu.
  • Ako vynašiel šíriteľ vedy, novinár a pedagóg Jan Tůma (89) v 60. rokoch výučbový počítač, ktorý zaujal aj na Západe, a prečo vozil jeho prototyp po Sovietskom zväze vo vlaku na záchode?
  • A ako dokázal bez internetu spísať atlas svetovej dopravy?
Súboj o ekologickú dopravu: Prečo vyhrá vodík?
Zdroj: Shutterstock

Je pravda, že vodíkový pohon opisuje už francúzsky spisovateľ Jules Verne?
V románe Tajomný ostrov z roku 1874 hovorí autor o tom, ako sa raz bude voda rozkladať elektrinou na prvky a bude sa využívať ako palivo. A keď si vezmete jeho opis ponorky Nautilus, je to presné zariadenie na rozklad vodíka. Ten človek vymyslel predchodcu palivového článku, v knihe sa objavil aj jeho obrázok a my dnes vieme, že Verne výtvarníkom viedol ruku, oni v podstate len graficky vykonali to, čo vymyslel on.

​Vodíkové ponorky vraj v mnohých ohľadoch tromfnú aj tie jadrové. Prečo je však vodíkový pohon aktuálny aj pre osobné autá, keď máme elektromobily?
Elektrický pohon má nevýhodu v tom, že do batérií potrebuje kovy ako lítium, kobalt a ďalšie, ktorých je na celom svete veľmi obmedzené množstvo. Takže predstava, že by súčasných 1,5 miliardy automobilov bolo poháňaných elektricky, je nezmyselná. Ďalšia nevýhoda, ktorú majú elektrické akumulátory, je príliš dlhé nabíjanie. To sa ukazuje v Nórsku, ktoré veľmi stavilo na elektrický pohon. Keď v meste máte garáž s nabíjačkou a cez noc si dobíjate batériu, máte veľké šťastie, ale čo si počnú ostatní, ktorí parkujú na uliciach? Tým pribudne základná životná starosť: mať nabité. Aj keď nabíjačiek na námestiach bude veľa, uspokojiť státisíce áut naraz je zložité. Ďalšia nepríjemnosť bude, že na to dobíjacie miesto budete musieť prísť a potom zasa z neho ísť späť domov – to je zásah do života.

A čo lepšie ponúka plynný a skvapalnený vodík?
Vodík má tú výhodu, že autu vystačí na tisíc kilometrov bez dočerpávania paliva. Zatiaľ sa s vodíkovými autami dosahuje 200 až 300 kilometrov (takými jazdia napríklad členovia japonskej vlády, ktorí chcú do roku 2050 kvôli životnému prostrediu previesť na vodík všetku dopravu – program predstavia na olympijských hrách v Tokiu 2020, pozn. red.). Domnievam sa však, že už v budúcom a potom nasledujúcom roku dokážu automobily natankovať toľko, aby tých tisíc kilometrov prešli. Takže jedine pri ceste na prázdniny alebo nejakej diaľkovej jazde by sa muselo po ceste pričerpávať.

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu týždenníka Téma. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si balík Digital alebo si nechajte týždenník posielať priamo do vašej schránky.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.