Sledujte nás na Instagrame

@tyzdennik_temaFacebook
10.05.2020, 00:00

Ladislav Borbély: Koronavírus úplne zmení aj šport. Bude v ňom menej peňazí?

  • Šport pre šíriaci sa koronavírus úplne zastal, mnohé súťaže a šampionáty sú zrušené, olympijské hry odsunuté o rok, obrovský prepad bude v najpopulárnejších športoch, ako je futbal, kde sa generujú miliardy, hráči prichádzajú o peniaze a firmy, ktoré sponzorovali šport, sa prepadajú do červených čísiel.
  • Známy futbalový expert a jeden z najžiadanejších komentátorov PhDr. LADISLAV BORBÉLY (64) hovorí, že ak to potrvá dlhšie, šport prejde veľkou revitalizáciou.
  • Čo sa zmení? Bude sa v športe točiť menej peňazí alebo sa inak rozdelia?
Ladislav Borbély: Koronavírus úplne zmení aj šport. Bude v ňom menej peňazí?
Zdroj: Milan Krupcik

Šport je obrovské odvetvie ekonomiky, ktoré vo svete zamestnáva milióny ľudí, ale teraz stojí. Čo s ním bude ďalej?
Šport ako jedna z najatraktívnejších foriem ľudskej zábavy sa dostal na vysoký piedestál sociálneho a ekonomického zhodnotenia a dovolím si tvrdiť, že až na neprimerane vysoký. Po kríze bude musieť prísť k jeho revitalizácii. Globálna pandémia vytvorila veľmi špecifické podmienky, ktoré sa v spoločnosti objavili po sto rokoch, bude to mať vplyv na všetko, vrátane športu.

​Ak hovoríte o revitalizácii športu, čo to bude znamenať?
To práve ešte nevieme a netušíme, do akej hĺbky pôjde. Ak budeme šport chcieť revitalizovať, budeme musieť zistiť, aké devastačné účinky pandémia spôsobila v globálnej ekonomike, lebo šport je len jej nadstavbová sféra. Takže stav ekonomiky po pandémii bude určovať, ako sa bude šport revitalizovať. Že sa bude revitalizovať, je stopercentné, lebo človek sa týchto zábavných aktivít nebude vzdávať, ani nie je dôvod sa ich vzdať, len spôsob ich ekonomického zabezpečenia bude musieť zohľadňovať tvrdú ekonomickú realitu. Rozhodne musíme počítať s tým, že postpandemická ekonomika bude fungovať so zmenenými pravidlami, čo sa relevantným spôsobom premietne do podpory športu.

Určite je predpoklad, že firmy budú do športu dávať menej peňazí...
Priestor v športe, zvlášť vo futbale, sa stal pre firmy jedným z najatraktívnejších priestorov na sebaprezentáciu, na marketing. O mnohých značkách by sme sa možno nikdy nedozvedeli, ale aj vďaka športu sa stali svetoznáme, lebo sponzorovali kluby, čím získali marketingovú vizualizáciu. Podľa toho, aké budú dosahy krízy na firmy, také budú peniaze v športových kluboch. Najatraktívnejší šport z tohto hľadiska je futbal, vytvára nejaký produkt, ktorý je mimoriadne zaujímavý aj pre televízie. Peniaze za predaj televíznych práv na vysielanie futbalu patria k veľmi dôležitým faktorom, napríklad vo Veľkej Británii zaplatili televízne spoločnosti v predchádzajúcom období za televízne práva zhruba 6 miliárd libier a peniaze išli klubom. Z tohto pohľadu sú slovenské kluby len úbohými sirotami pre televízne macochy.

Nenechajte sa obmedzovať

Tento článok je súčasťou exkluzívneho obsahu týždenníka Téma. Pokiaľ si ho chcete dočítať do konca, predplaťte si balík Digital alebo si nechajte týždenník posielať priamo do vašej schránky.

Tento článok ste dočítali vďaka tomu, že ste predplatiteľom Hospodárskych novín. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.

Denný prehľad správ emailom

Dostávajte každý deň nové informácie zo sveta politiky, ekonomiky a biznisu.

Pred zadaním e-mailovej adresy si prečítajte pravidlá ochrany osobných údajov a používania cookies. Súhlas na odoberanie noviniek môžete kedykoľvek odvolať.