StoryEditor

Päť mýtov o elektromobiloch

30.04.2014, 11:46
Autor:
stlstl
Vďaka novým technológiách sú elektromobily stále atraktívnejším vozidlom pre mnohých nových zákazníkov

MÝTUS 1 -  elektromobily sú lenivé 

Nie je pravda. Elektromotor pracuje už od prvej otáčky celou svojou kapacitou. Elektromobil Tesla Roadster, kterého koncepcia vzišla zo športového vozidla Lotus, má zrýchlenie na 100 km/h behom 4 s, teda rovnaké aké dosahuje Porsche 911 Turbo. 

MÝTUS 2 – elektromobily sú drahé

je pravda iba pri pohľade z určitého uhla.  Drahé nie sú ani tak autá ako skôr batérie do nich. V súčasnosti stojí 1 kWh výkonu lithio-iontové batérie približne 1000 EUR. Na to, aby malé elektroauto prešlo iba vďaka elektrickému pohonu 100 km, je potrebná batéria s kapacitou 18 až 20 kWh. No s nárastom masovej výroby batérií, klesá aj ich cena. Očakáva sa, že do konca tohoto desaťročia klesne ich cena na polovicu oproti rokom 2007-8. Samotný elektromotor je lacnejší než spaľovací, a jeho príslušenstvo je minimálne. Pokiaľ ide o náklady na prevádzku, tak malý elektromobil spotrebuje na 100km el. Energiu približne za dve eurá.  

MÝTUS 3 – elektroautá nie sú ekologickejšie než autá na benzín alebo naftu 

Nie je to pravda. A aj vtedy ak spotrebovávajú prúd z parných elektrární spaľujúcich uhlie, pretože neprodukujú ďalšie množstvo spalín a skleníkových plynov. Najlepšie by však samozrejme bolo, keby boli batérie do elektromobilov nabíjané prúdom z veterných alebo solárnych fariem. Navyše ak batérie asi po desiatich rokoch doslúžia, dajú sa likvidovať alebo recyklovať ekologicky šetrným spôsobom. 

MÝTUS 4 – elektromobily majú krátky dojazd

 Kedysi to bola pravda. Dnes to prestáva platiť, pretože v prevádzke sú už vozidlá, ktoré majú dojazd 200 km na jedno nabitie. Vývoj batérií pokračuje ďalej a ich kapacita sa bude ešte zvyšovať. Určitým riešením je aj dobíjanie batérií na dobíjacích staniciach, ktoré sa stávajú súčasťou čerpacích staníc. Veľmi sľubný je tiež vývoj novej lithio-titanátovej batérie s obrovskou kapacitou, ktorú bude možno nabiť až 10 000krát. 

Mýtus 5 – nabíjanie elektromobilu trvá príšerne dlho

Kedysi to bola pravda. Nabíjacie stojany či domáce stanice sú dimenzované na rôzny čas. Od 8 hodín až po pol hodiny. Zavisí od toho, kde sú umiestnené. Na trhu sú dnes už aj také, ktoré nabijú batériu počas pitia kávy. Na stojanoch firmy ABB to trvá napríklad len 15 minút.

Zdroj: www.elektromobily.org

01 - Modified: 2006-04-26 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Americký sen o deviatich milimetroch
01 - Modified: 2024-11-04 14:10:00 - Feat.: - Title: Karta sa obrátila: Suzuki plánuje výrobu úplne nového SUV, dodávať ho bude Toyote 02 - Modified: 2024-11-04 10:09:27 - Feat.: - Title: Nový konkurent Kie i českej Škody. Hyundai poodhalil svoje najväčšie elektrické SUV 03 - Modified: 2024-11-03 12:00:00 - Feat.: - Title: Najlacnejší elektromobil po radikálnych vylepšeniach: Má všetko, čo vlastne treba 04 - Modified: 2024-10-31 10:57:57 - Feat.: - Title: Ford znovuzrodil svoj ikonický model Capri. Ako jazdí s technikou od Volkswagenu? 05 - Modified: 2024-10-31 11:02:22 - Feat.: - Title: Technologické giganty prekonávajú očakávania Wall Street, na nohách však majú okovy
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
05. november 2024 13:06