StoryEditor

Rekordne rýchla Škoda Octavia. Táto dostala 350 koní

28.10.2015, 16:12
Autor:
HNstyle.skHNstyle.sk
Cieľom bolo aj zistiť, o koľko rýchlejšia bude na rovnakej trati 350 koňová Octavia oproti bežnej verzii.

Je to večná dilema. Vziať „fabrický tuning“ a užívať si nie len exkluzivitu malosériovej produkcie, ale aj záruky, alebo si auto vyladiť podľa svojho a bádaním či skúšaním riskovať? Obe stránky majú svoje pre aj proti. Fabrický tuning nikdy nebol lacný. 

 

Má to dôvod. Väčšina z nás si nevie predstaviť, čo všetko musia pri vývoji ostrejších verzií testovať, čo všetko znova homologovať. Nehovoriac o tom, že každý taký "špeciál" musí byť schopný prevádzky po celý rok, teda nezriedka aj v kombinácii so zimnými pneu, reťazami, schopný studených štartov pri teplote hlboko pod bodom mrazu a v neposlednom rade musí mať aj ako celok výdrž a kvalitu. 

Špeciálne fabrické verzie už pre ich morálnu hodnotu väčšina majiteľov ďalej neupravuje a z hľadiska zachovania ceny, ďalšej predajnosti alebo zberateľskej hodnoty je iste najlepšie nechať ich v pôvodnom stave. A na týchto veciach u výrobcu pracuje vývojové oddelenie celé mesiace alebo roky. Desiatky ľudí za túto prácu treba zaplatiť a logicky, mal by tu byť aj nejaký zisk. To sú dôvody, prečo je fabrický tuning vždy na oko “predražený".

Existuje aj druhá cesta. Kúpiť si slušný základ relatívne bežného modelu a potom si ho robiť podľa svojho. Touto cestou sa vybral Igor z Pezinka. Pre Octaviu III RS TSI Combi sa rozhodol hlavne na základe nášho videotestu z roku 2013. Vôbec sa mu nedivím, nás tmavomodrá holka tiež riadne dostala. Kúpil teda sériovú benzínovú RS Combi s manuálnou prevodovkou. 

Presne ako som odporúčal. Som presvedčený, že je to najlepšia kombinácia zo všetkých dostupných modelov Octavie RS III. Igor dobre vedel, že eresa takto dlho neostane. Aj keď v konfigurácii s 19" diskami je mimoriadne pekná. V hlave nosil všakovaké úpravy už predtým. Tie prvé sa týkali hlavne zlepšenia dynamiky a jazdných vlastností, nie vzhľadu. No keď na auto dáte športové pružiny, ktoré zásadne zmenia jeho svetlú výšku, chtiac-nechtiac sa zmení aj vzhľad a postoj auta na ceste. 

V tomto prípade sa o drsnejší vzhľad postarali homologované športové pružiny Eibach kratšie o 30 mm. Kerka na karosérii vhodne zvolenými kontrastnými farbami červenou a čiernou hlbokú modrú metalízu už len veľmi dobre doplnili. Predstavujem vám azda najvýkonnenšiu Octaviu RS III. generácie na Slovensku. A to nie hocijako, na želanie majietľa som ju bol vyskúšať na SlovakiaRingu. 

Cieľom bolo zistiť, o koľko rýchlejšia bude na rovnakej trati v porovnaní s bežnou verziou. Pripomeniem, že už sériová Octavia III RS TSI tu dosiahla prekvapivo dobrý čas 2:46,2. Otázkou bolo, o koľko rýchlejšia bude verzia RS350 APR. V oboch prípadoch sedel na mieste spolujazdca cca 90 kg spolujazdec. V roku 2013 môj kolega Peter, teraz majiteľ auta Igor. Najväčší rozdiel bola teplota vzduchu a povrchu. Vzduch mal pri teste RS350 o viac než 7°C viac (35°C), asfalt pod páľavou slnka snáď aj o 15°C navyše, určite viac než 55°C. A to fakt nie sú ideálne podmienky pre časové rekordy.

Už z nadpisu je zrejmé, čo sa zmenilo zásadne. Označenie RS350 hlása aktuálny maximálny výkon motora EA888. Meranie prebehlo na valcovej záťažovej brzde v spoločnosti Max Motorsport v Bratislave. Pôvodný výrobcom udávaný max. výkon 162 kW je dnes zásadne väčší. Motor totiž pri 6000 otáčkach dosahuje až 256 kW, teda 348 k. 

Maximálny krútiaci moment 350 Nm vzrástol ešte viac, na úžasných 525 Nm pri 2500 ot. Len podotknem, čo je zrejmé aj z grafu merania, že teplota vzduchu bola pri meraní až 35°C! Napriek tomu meranie potvrdilo sľubované hodnoty pre plug and play kit APR Racing. Ten navýšil maximálny výkon o 60% a maximálny krútiaci moment o 50%. Napriek tomu, že tento kúsok má stále sériové brzdy, ani 6 ostrých kôl na superrýchlom SlovakiaRingu ich nezabilo.

Aj keď hlavnou úlohou bolo zistiť, aký čas takto vylepšená mašina na okruhu dokáže, nebola to jediná vec na overenie. Bol som veľmi zvedavý aj na to, či viac než 50% navýšenie sériových parametrov neurobí auto na bežných cestách alebo pri extrémnom použití na trati nebezpečným. Čas 2:42,0 potvrdil zásadne zlepšenie dynamiky (pripomínam, že s majiteľom auta vedľa sa z rešpektu k jeho majteku vždy jazdí o čosi pomalšie) a počasie, ktoré bolo v daný deň naozaj za hranicou toho, čo možno považovať za ideál. 

Bez preháňania si myslím, že Igorova RS350 zvládne SlovakiaRing (aj v mojich rukách) za 2:40,X. Ak vám práve tečú slinky a ste ochotní investovať približne 10% z nákupnej ceny auta za tuning (čím dorovnáte o 2750 € vyššiu cenu verzie Octavia III RS230), môžete sa aj vy tešiť z takého nenápadného dela.

Marian Čabák

Pripravené v spolupráci s TopSpeed.sk

01 - Modified: 2007-10-24 22:00:00 - Feat.: 0 - Title: Blackwater má v Iraku skončiť
01 - Modified: 2024-04-11 17:28:20 - Feat.: - Title: Šéf VW pre HN: Najlepší zamestnanec je Slovák. Iné riešenie ako dovoz pracovnej sily však aktuálne nie je 02 - Modified: 2024-03-20 14:26:48 - Feat.: - Title: Dopravný podnik Bratislava nakúpi od Škody ďalších desať nových električiek 03 - Modified: 2024-03-03 23:00:00 - Feat.: - Title: Nové vlaky majú nahradiť len trojročné súpravy pri Žiline. Podľa analytikov ich viac potrebuje východ 04 - Modified: 2024-03-06 13:20:00 - Feat.: - Title: Otestovali sme odchádzajúcu Škodu Superb. Výkonom síce ohúri, ale na jamách zarmúti 05 - Modified: 2024-02-20 10:25:00 - Feat.: - Title: Doma na diaľnici i okreskách. Škoda Kodiaq sa vyvinula na skvelého spoločníka „pre všetko“
menuLevel = 1, menuRoute = auto, menuAlias = auto, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
25. apríl 2024 03:18