Zemný plyn je dnes veľmi dôležitou položkou ponuky Škoda, autá na CNG sú totiž z hľadiska emisií CO2 veľmi výhodné. Automobilka má pritom pripravenú prepracovanú Octaviu G-TEC, ktorá dostane tretiu nádrž na plyn a nový motor.
S motorom 1,4 TSI je v rámci koncernu Volkswagen minimálne v Európe amen. Podľa neoficiálnych informácií už ho nebudú homologizovať podľa noriem Euro 6c a WLTP, ktoré vstúpia do platnosti v septembri tohto roku.
Octavia prejde zmenou
Nahrádza ho nový agregát 1,5 TSI Evo, ktorý naučili motorári nemeckého koncernu spaľovať taktiež zemný plyn. Tisícpäťstovka teda nahradí pod kapotou Octavie o deciliter menší motor.
Preplňovaný štvorvalec dostávajú napríklad modely Karoq alebo Octavia, prevedenie, ktoré vie spaľovať zemný plyn, teraz predstavujú v unikátnom hybridnom pohone konceptu Škoda Vision X na autosalóne v Ženeve. Pri prevádzke na CNG podáva spaľovací motor maximálny výkon 96 kW (130 koní) a maximálny krútiaci moment 250 Nm. V prípade konceptu rátajú s dojazdom 650 kilometrov.
Octavia G-TEC sa teda dočká významnej prestavby. Model je vďaka dlhému zadnému previsu pre zástavbu plynového pohonu veľmi vhodná. Vďaka použitiu zadnej viacprvkovej nápravy, ktorá má vyššiu nosnosť, si totiž vývojári mohli dovoliť nainštalovať pod podlahu kufra dve nádrže.
Podľa informácií iDNES.cz sa má k existujúcim dvom pridať ešte tretia nádrž na plyn, tá sa nasťahuje pred zadnú nápravu na miesto benzínovej nádrže, ktorá sa zmenší.
Octavie navyše ponovom dostanú namiesto pôvodných oceľových kompozitové nádrže. Za všetko hovorí jediný údaj: oceľové vážili 127 kilogramov, tie nové 37 kilogramov, čo je 90 kilogramová úspora hmotnosti.
Vnútorná 1,5 milimetrová vrstva je z polyméru, potom sú tu štyri milimetre karbónového plášťa a cez neho ďalších šesť milimetrov sklolaminátu. Nádrže uchytené pod podlahou kufra zospodu, samozrejme, kryje panel z hrubého plastu, odolnejší než ten pod motorom.
Namiesto doterajších 15 kilogramov CNG (to zodpovedá asi 46 litrom) octavia "načapuje" až 19 kilogramov a miesto 50 litrov benzínu len 10,5 litra. Výrazne sa tak zvýši dojazd na plyn, zhruba niekde na úroveň 600 kilometrov.
CNG pre Fabiu
Úpravy na spaľovanie zemného plynu sa dočká tiež obľúbený menší model Škody. Škála motorov pri faceliftovanej Fabii zahŕňa iba štyri benzínové trojvalcové motory s objemom jedného litra. Dva MPI agregáty s nepriamym vstrekovaním paliva s výkonom 44 a 55 kW a dva preplňované TSI motory s výkonmi 70 a 81 kW (oba už s filtrami pevných častíc). Vždy teda ide o trojvalcové motory. Štvorvalce už sa podľa informácií iDNES.cz do aktuálnej Fabie nedostanú a diesle už vôbec nie.
Škoda sa straty zákazníkov neobáva. "V Českej republike majú diesele podiel hlboko pod 10 percent, ako pri Fabii, tak aj pri Rapide," povedal pre iDNES.cz na autosalóne v Ženeve šéf Škoda Auto Česká republika Luboš Vlček. Zároveň však prezradil, že paletu motorizácií doplnia v dohľadnej dobe aj verzie na stlačený zemný plyn CNG: "Do modelových radov Fabia a Rapid pohon CNG príde." Asi tak pôjde o koncernový agregát 1.0 TGI, použitý napríklad v novej generácii Volkswagenu Polo.
Škoda však chystá ešte jedno prekvapenie. Plynovými modelmi Citigo, Fabia, Rapid a Octavia by to nemuselo končiť. Prvýkrát by sa pohon CNG mohol objaviť v celkom novej triede. "Rozhliadame sa, v ktorých modeloch by CNG našlo uplatnenie. Pozeráme sa aj po jednom menšom modeli SUV," prezradil Luboš Vlček.
Zrejme pôjde o nový crossover, ktorého podobu naznačuje ženevský koncept Vision X, ktorý Škoda predstaví v druhej polovici tohto roka. Pôjde o sesterský model Seatu Arona, pre ktorý španielska značka práve sľúbila uvedenie plynovej verzie TGI na konci tohto roka.