Po niekoľkotýždňovom prerušení česká Škoda Auto obnovila výrobu svojho plne elektrického modelu Enyaq iV. Dôvodom pre prerušenie výroby boli obmedzené dodávky káblových zväzkov od dodávateľov z Ukrajiny. Aktuálny vojenský konflikt pritom nie je jediným problémom, ktorý aktuálne automobilky riešia.
Po vlne prísnych opatrení a zatvorených dílerstiev či závodov kvôli pandémii totiž udrela vo veľkom rozsahu aj čipová kríza. Oslabené dodávky a produkcia polovodičov tak znamenala ďalšiu ranu pre automobilový priemysel, no nie iba preň. Čipy sa totiž používajú v obrovskom množstve i technologických produktov alebo bežných spotrebičov.
Nedostatok sa dotkol ešte koncom minulého roka napríklad i výroby a dodávok nového smartfónu od Apple iPhone 13 a jeho derivátov. Na poli automobilov sa bez polovodičov automobilky nezaobídu a preto pristupovali k okliešteniu ponúk výbav či zníženiu produkcie vo svojich závodoch. To všetko sa zároveň podpísalo na natiahnutí času dodania nových vozidiel zákazníkom, čo teraz podporuje aj spomínaný konflikt medzi Ruskom a Ukrajinou. Zvýšené boli i ceny.
Podľa aktuálnych informácií priamo z automobilky mala Škoda Auto vo svojom hlavnom výrobnom závode v Mladej Boleslavi obnoviť výrobu plne elektrického SUV modelu Enyaq iV, ktorý obmedzenými dodávkami káblových zväzkov z Ukrajiny trpel najviac.
Kvôli tomu bolo nutné produkciu na niekoľko týždňov prerušiť. Ponuku pritom aj na Slovensku nedávno obohatila top verzia modelu s označením Coupé RS iV, ktorá sa pýši štýlovo rezanou zadnou časťou a špičkovým výkonom. Pozreli sme si ju počas debutu a v uplynulých týždňoch sa nám dokonca podarilo otestovať jazdné vlastnosti počas prvých jázd v okolí Bratislavy.
Prvé SUV značky s plne elektrickým pohonom predstavuje pre českú automobilku zatiaľ najväčší krok v realizácii svojej stratégie elektromobility. Model Enyaq iV vychádza z modulárnej elektrifikovanej platformy (MEB) materského koncernu Volkswagen. Vozidlo vzniká v hlavnom výrobnom závode spoločnosti Škoda Auto v Mladej Boleslavi a je jediným modelom na báze MEB v Európe, ktorý sa vyrába mimo Nemecka.
Automobilka kvôli modelu prebudovala doterajšiu linku a upravila ju aj pre potreby vozidiel kategórie MEB. Vďaka tomu tu – ako v jedinom európskom závode koncernu VW – prebieha súčasne výroba automobilov so spaľovacími motormi (na modulárnej platforme MQB) a elektromotormi (na platforme MEB). Z rovnakej linky tak okrem plne elektrického SUV schádza napríklad aj najpredávanejší model Octavia.
Teraz sú však dodávky potrebných súčiastok opäť zabezpečené a výrobu v podstate prvého plne elektrického vozidla, ktorý ako elektromobil bol aj od základov navrhovaný, možno obnoviť. Dlhodobým cieľom mladoboleslavskej spoločnosti je zachovanie plnej výrobnej kapacity. "To však závisí od dostupnosti súčiastok, pričom ďalší vývoj v tejto chvíli nie je možné predpovedať," informuje v tlačovej správe Škoda Auto.
Po obnovení výroby sa počíta s týždňovou kapacitou tisíc vozidiel Enyaq iV a táto úroveň sa bude počas nasledujúcich dvoch mesiacov postupne zvyšovať. V dlhodobom horizonte sa má v závode v Mladej Boleslavi denne vyrobiť až 370 automobilov Enyaq iV a jeho štýlovo ladeného súrodenca s označením Enyaq Coupé iV.