Automobilky to v súčasnosti nemajú rozhodne ľahké, najskôr dostali priamy zásad pandémiou koronavírusu, neskôr prišla na rad čipová kríza či nedostatok dielov s problématickou distribúciou a aktuálne je tu energetická kríza.
Pokiaľ Škoda Auto nebude mať dostatok plynu, znamená to pre ňu veľký problém. Uviedol to týždenník Škodovácky odborář. Posledného zasadnutia Podnikovej rady Škody Auto sa zúčastnil člen predstavenstva Michael Oeljeklaus.
"To, čo však teraz zažívame, to si doteraz nepamätám," uviedol podľa týždenníka Oeljeklaus. Škoda podľa neho spolu s odbormi intenzívne pracuje na sérii opatrení a riešení, aby krízu zvládla. Situácia podľa odborov u niektorých zamestnancov začína viesť už teraz k obavám o prácu.
Odbory spolu s mladoboleslavskou Škodou zaisťujú, aby sa neprepúšťali zamestnanci, využíva sa okrem iného napríklad presunov medzi pracoviskami. "Musíme konať tak, aby sme vždy mohli povedať, že aj napriek rôznym zmenám ľuďom práca zostane, že uživia svoje rodiny," uviedol predseda Podnikovej rady Jaroslav Povšík.
V súčasnosti sa automobilka stretáva predovšetkým s problémami okolo drahých energií. "Každého z nás sa to dotýka súkromne vysokými cenami doma a samozrejme aj dopadom na firmu ako zamestnávateľa," uviedol Oeljeklaus.
Napríklad plyn Škoda potrebuje na vykurovanie hál, ale aj na prevádzku lakovní, pecí a ďalších zariadení. V nedávnom rozhovore na túto tému hovoril aj samotný nový šéf automobilky Škoda Auto Klaus Zellmer, ktorý uviedol, že ak sa dodávky plynu prerušia, nevyrobí značka žiadne auto. "Ak nebudeme mať plyn, je to naozaj veľký problém," dodáva teraz Oeljeklaus.
Firma sa v súčasnosti zaoberá hľadaním náhradných zdrojov tepla. Znamenalo by to však napríklad investície do nových pecí, aj nová plánovaná lakovňa už by mala mať iný zdroj tepla. Riešiť sa naopak darí problémy s nedostatkom čipov, ktoré v posledných mesiacoch aj mnohých iných výrobcov významne trápili. Podľa Oeljeklausa by sa mohli ich dodávky zlepšiť už v budúcom roku.
Škoda Auto tento rok za prvý polrok dodala zákazníkom v celom svete úctyhodných 360 600 áut, čo je však medziročný pokles o 30 percent. Prevádzkový zisk klesol na 676 miliónov eur z vlaňajších porovnateľných 974 miliónov eur.
Pokles spôsobili hlavne vyššie náklady na výrobu a nepriaznivý vývoj výmenných kurzov. Na výsledky má, samozrejme, vplyv aj rusko-ukrajinský konflikt. Tržby za január až jún zostali v medziročnom porovnaní takmer bez zmeny a predstavovali 10,2 miliardy eur.