Tatra patrí medzi ikony v automobilovom priemysle a zároveň ide o najstaršiu českú automobilku vôbec. Osobné automobilky začala produkovať ešte v roku 1897, ako prvá v Rakúsko-Uhorsku, pričom ukončenie výroby osobných áut prišlo až v roku 1999. Mimo iných išlo napríklad o dnes už legendárne a často i cenené zberateľské modely Tatra 600 Tatraplan, Tatra 603 (posledný zo slávneho radu osobných vozidiel s prúdnicovou karosériou), Tatra 613 či Tatra Prezident a Tatra 700.
Automobilka však aktuálne uviedla, že sa musí prispôsobiť nariadeniu o všeobecnej bezpečnosti vozidiel General Safety Regulation (GSR), ktoré začne pre všetky novo registrované nákladné vozidlá platiť už od 1. júla budúceho roka. Ako následok bude nutné podľa výrobcu ukončiť jednu éru modelov – tých s manuálnou prevodovkou.
„GSR spoločne s nutnosťou znižovať emisie a tiež spotrebu u nákladných vozidiel preferujú použitie automatických a automatizovaných prevodoviek. Vo svojom dôsledku tieto trendy budú znamenať koniec manuálne radených prevodoviek vo výbave nákladných vozidiel. To sa dotkne aj ponuky modelového radu Tatra Phoenix, ktorý predstavuje hlavný pilier výroby spoločnosti Tatra Trucks pre civilný trh,“ uviedla automobilka.
Obchodný riaditeľ Tatry Trucks Daniel Otáhal uviedol, že po 1. júli 2024 už nebudú v ponuke automobilky manuálne ovládané prevodovky pre modelový rad ťažkých nákladných vozidiel Tatra Phoenix Euro 6. „Do konca tohto roku a v prvom polroku budúceho roka tak budú mať naši zákazníci poslednú možnosť objednať si u nás vozidlá Tatra Phoenix s manuálnymi prevodovkami,“ dodal Otáhal.
Moderné automatizované či plne automatické prevodovky majú podľa Tatry množstvo výhod. Zvyšujú spoľahlivosť a bezpečnosť automobilov a komfort vodičov, znižujú prevádzkové náklady, hlavne v ťažkých terénoch sú efektívnejšie ako manuálne prevodovky a sú tiež často konštrukčne ľahšie, pričom majú pozitívny vplyv aj na emisie.
Tatra Trucks v súčasnosti vyrába sériové nákladné vozidlá aj špeciálne automobily na mieru. Produkuje vozidlá a podvozky pre civilný sektor a aj pre využitie v armáde či v záchranných zložkách. Má vyše 1 400 zamestnancov, ďalších viac ako 700 ľudí však pracuje v dcérskej firme Tatra Metalurgia.
Tatra Trucks patrí do skupiny Czechoslovak Group miliardára Michala Strnada, ďalším jej akcionárom je skupina Promet Group Reného Matery. Vlani automobilka dosiahla tržby 7,12 miliardy českých korún a zákazníkom dodala 1 326 vozidiel.