StoryEditor

V teréne bola neprekonateľná. Legendárna Praga V3S má 70 rokov, stále však ohromuje

03.04.2023, 11:52
  • Vôbec prvá sériová Praga V3S vyšla z dielne výrobcu 2. apríla 1953, v týchto dňoch teda oslavuje úctyhodných 70 rokov. Vyrobilo sa zhruba 130-tisíc kusov, výroba skončila v roku 1990.
  • Terénnym vlastnostiam vozidla sa vyrovnával len máloktorý novší dopravný prostriedok, jazda mimo spevnených ciest bola doménou takzvanej „vetriesky“.
  • Pôvodne armédne vozidlo si postupom času našlo uplatnenie aj v civilnom svete a dočkali sa tiež niekoľkých modernizácií.

Z brán továrne Praga v pražských Vysočanoch vycestovala pred 70 rokmi, 2. apríla 1953, prvá sériovo vyrobená „vetrieska“. Terénny nákladný automobil s oficiálnym označením Praga V3S (vojenský trojnápravový špeciál) vznikol za necelé dva roky od zadania vývoja pre československú armádu, ktorej v tom čase chýbalo ľahké vozidlo schopné poradiť si aj v tom najťažšom teréne.wiki

Podarilo sa, vtedajšia novinka patrila k najlepším terénnym nákladným vozidlám svojej doby. Išlo o trojnápravové vozidlo s pohonom všetkých kolies 6×6, vyznačuje sa rebrinovým rámom, tuhými portálovými nápravami a vzduchom chladeným motorom konštrukcie Tatra.

Praga V3S sa stala najdlhšie vyrábaným československým nákladným automobilom a jedným z najpočetnejších. Prvý prototyp bol zhotovený ešte v roku 1952, v roku 1953 však začala už ostrá sériová výroba, ktorá s prestávkami trvala až do roku 1990. Celkovo sa malo vyrobiť až zhruba 130-tisíc kusov.

Mimoriadne vlastnosti v teréne. Na komfort zabudnite

Produkcia prebiehala najskôr vo vysočanskom podniku Praga, následne sa presunula výroba do priestorov letňanskej Avie, ďalej do opravárenského závodu vo Vinori a ku koncu výroby aj do Bratislavských automobilových závodov. Do výroby vstúpili priebežne aj modernizované verzie M1 a M2. Nech už išlo o akékoľvek prevedenie, pripraviť sa vodič musel na poriadne sparťanskú kabínu, kde sa o príikladnom komforte skutočne nedalo ani len polemizovať.

Tento článok je určený iba pre predplatiteľov.
Zostáva vám 80% na dočítanie.
01 - Modified: 2022-11-25 09:18:08 - Feat.: 1 - Title: V Česku sa zrodila svetová špecialita. Motor má od Godzilly a stojí viac ako milión eur 02 - Modified: 2023-04-02 14:36:02 - Feat.: 1 - Title: Ústupky a desiatky tisíc eur sú nevyhnutnosť. Toto je 10 najlacnejších e-áut na Slovensku 03 - Modified: 2023-03-31 11:35:00 - Feat.: 1 - Title: Testy v autoškolách sa od zajtra zmenia, budú ťažšie. Otesujte sa v ich zvládaní aj vy 04 - Modified: 2023-03-28 09:35:00 - Feat.: 1 - Title: Hroziť môže vážne poškodenie automobilu. Spoznáte významy kľúčových kontroliek? 05 - Modified: 2023-03-27 13:39:51 - Feat.: 1 - Title: Šialená nehoda v Kalifornii: Auto po kurióznom náraze letelo niekoľko metrov vzduchom 06 - Modified: 2023-03-24 23:00:00 - Feat.: 1 - Title: Tlak na emisie môže mať opačný efekt. Malé autá zmiznú, nahradia ich staré jazdenky, znie z Volkswagenu
01 - Modified: 2024-10-30 10:00:00 - Feat.: - Title: Najmenší a najdostupnejší elektrický Hyundai je už na Slovensku. Poznáme i ceny 02 - Modified: 2024-10-29 13:00:00 - Feat.: - Title: Opel vylepšuje svoj malý crossover Mokka. Po modernizácii však upravil aj motorizácie 03 - Modified: 2024-10-29 10:51:50 - Feat.: - Title: Veľký manuál pre motoristov: Všetko, čo potrebujete vedieť o prezúvaní auta doma 04 - Modified: 2024-10-28 13:00:00 - Feat.: - Title: Karbónová beštia od Brabusu: Stvorili šialené kupé, ktorého výkon musia dokonca krotiť 05 - Modified: 2024-10-28 10:05:00 - Feat.: - Title: Škoda Felicia už môže dostať veteránske značky. Takto mohla vyzerať, s menom Favorit
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
31. október 2024 03:15