Vžite sa do situácie pekára, ktorý vyrába svetlé pečivo a celkom sa mu darí. Teda až do doby, než mu niekto dôležite vytkne, že predajom rožkov prispieva u ľudí k obezite a cukrovke, čím neúmerne zaťažuje zdravotný aparát. Po novom mu je teda za povinnosť uložené, aby okrem svojho tradičného sortimentu ponúkal aj pečivo zdravšie, tmavé celozrnné. Prečo?
To, aby predajom celozrnného kompenzoval tú ujmu páchanú na zdraví. A ak snáď predá viac rožkov ako tmavého chleba, bude nad rámec už odvádzaných daní za ten kalorický rozdiel zdravotníkmi penalizovaný. Čo potom taký pekár zmôže s tým, že ľuďom to zdravé celozrnné pečivo tak nechutí a nejde na odbyt? Má to zdravé predávať pod cenou? Prestať piecť tie „nezdravé“ rožky úplne? Alebo má rovno „zavrieť krám“?
Pekársky príklad je pochopiteľne veľmi pritiahnutý za vlasy, ale situácii panujúcej v európskom automobilovom priemysle zase tak úplne vzdialený nie je. Stačí si len za nezdravé tukové rožky a celozrnné tmavé pečivo dosadiť vozidlá so spaľovacími motormi, hybridy a elektromobily.
Automobilky sú totiž povinné platiť – nad rámec daní zo svojich ziskov – aj pokuty za nesplnenie dohodnutých emisných kvót. Ak nimi predávané vozidlá produkujú viac emisií, než koľko je stále sa znižujúci limit, musia rozdiel zo svojej pokladne doplatiť. A pretože sa emisný priemer počíta z celej reálne predanej flotily vozidiel danej značky na európskych cestách, platia tí úspešnejší výrobcovia aj rádovo väčšie pokuty.
Rok 2020 bol len predohra
V roku 2020 automobilky na pokutách doplatili – za nesplnenie cieľov na znižovanie emisií – 510 miliónov eur. Medzi tých najväčších previnilcov sa zaradili automobilky zo skupiny Volkswagen a Jaguar Land Rover. K hriešnikom vtedy patrili aj automobilky Suzuki, Subaru, Bentley, Lamborghini a McLaren.
Zostáva vám 70% na dočítanie.