Začiatkom tohto roka zverejnila londýnska profesijná organizácia zameraná na stavebné inžinierstvo Institution of Structural Engineers aktualizované pokyny pre navrhovanie parkovísk. Rozsiahly dokument sa dotýka všetkých stavieb, kde môžu parkovať automobily, vrátane viacpodlažných a podzemných garáží či garáží v obytných a kancelárskych budovách, a zameriava sa na spôsoby ich navrhovania, výstavby a údržby.
Jeden z vážnych problémov sa týka hmotnosti vozidiel. Podľa organizácie sa priemerná hmotnosť vozidiel v tomto roku zvýšila na dve tony z 1,5 tony v roku 1974. Dôvodom sú podľa nej batérie v elektromobiloch a hybridných vozidlách, no taktiež celkovo rastúci záujem o väčšie automobily a SUV.
Toto dodatočné zaťaženie a meniace sa požiadavky na požiarnu bezpečnosť sú faktory, ktoré treba brať do úvahy nielen u nových parkovísk, ale aj u tých už existujúcich. Člen Institution of Structural Engineers Chris Whapples, ktorý sa na nových pokynoch podieľal, povedal CNBC, že niektoré veľké manažérske vozidlá alebo športovo-úžitkové vozidlá majú teraz váhu aj cez tri tony.
Zverejnené pokyny tak venujú veľkú pozornosť možnému kolapsu niektorých parkovísk pod váhou ťažších vozidiel. „Je to niečo, čo musíme vziať do úvahy, ale netreba príliš panikáriť,“ povedal Whapples CNBC. Väčšina vozidiel je podľa neho stále v rámci konštrukčných možností parkovísk, aj keď sú ťažšie ako pred 40 rokmi. Avšak trend väčších vozidiel zatiaľ neustupuje.
„V súčasnej dobe vidíme stále väčší počet vozidiel SUV, veľkých manažérskych vozidiel – ako na fosílne palivá, tak aj na batérie – a pickupov, ktoré sú nesmierne ťažké,“ dodal. Kumulatívne zaťaženie garáží týmito vozidlami by mohlo za určitých okolností predstavovať problém. „Ak je jeden pickup výrazne preťažený a parkovisko je slabé, môže sa stať katastrofa,“ povedal Whapples.
Odporúča preto skontrolovať parkovisko a uistiť sa, že nič také nehrozí. Jednou z možností je statické posúdenie garáží a v prípade potreby ich spevnenie. Pokiaľ by sa ukázalo, že je to neúmerne drahé, môžu byť vozidlá pred vjazdom do garáží kontrolované a ťažké vozidlá môžu byť „presmerované“ len na prízemie.
V prípade elektromobilov sa potom pozornosť sústredí aj na požiarnu bezpečnosť. Požiare elektromobilov síce nie sú bežné a ani častejšie než u konvenčných vozidiel, ich uhasenie však môže byť veľmi náročné a ťažké, najmä ak horí samotná batéria.
Dôležitú úlohu by podľa Whapplesa mohli v budúcnosti zohrať v podzemných zariadeniach sprinklerové systémy, teda automatické požiarne hasiace systémy. Tie síce neuhasia požiar auta, ale znížia rýchlosť šírenia ohňa na parkovisku, čo by malo poskytnúť čas hasičom, aby sa dostali na miesto a mohli sa následne s plameňmi vysporiadať.
Diskusia o tom, že je potrebné zmeniť parkoviská a garáže, aby vyhovovali novým typom a veľkostiam vozidiel, sa vedú aj v iných krajinách, nielen v Británii. Tento rok vo februári Európska komisia začala činnosť pracovnej skupiny zameranej na rozmiestnenie dobíjacích miest v krytých garážach s ohľadom na požiarnu bezpečnosť.
Súčasťou skupiny je aj Európska asociácia pre elektromobilitu AVERE. Cieľom skupiny je vytvoriť pokyny, ktoré pomôžu zaviesť pravidlá pre vjazd elektromobilov na kryté parkoviská pri zachovaní požiarnej bezpečnosti. AVERE vo vyhlásení zaslanom CNBC pripustila, že vzostup elektromobility prináša nové otázky, vrátane hmotnosti a dopadu na parkoviská.
Zdôraznila, že je dôležité vyvolať diskusiu, do ktorej sa zapojí široká škála zúčastnených strán – od prevádzkovateľov parkovísk a hasičov, cez majiteľov elektromobilov a poisťovne či spoločnosti, ktoré zriaďujú a prevádzkujú dobíjacie miesta. „Neexistuje žiadne univerzálne riešenie týkajúce sa požiarnej bezpečnosti a zvýšenia hmotnosti/veľkosti pre všetky budovy,“ uviedla AVERE.
Podľa Medzinárodnej agentúry pre energiu IEA sa vlani predalo viac ako 10 miliónov elektrických áut. Tento údaj zahŕňa batériové elektrické vozidlá aj plug-in hybridy, ktoré sú poháňané elektromotorom dobíjaným z bežnej elektrickej siete a okrem toho majú malý spaľovací motor, ktorý po vybití batérie môže vyrábať elektrinu pre ďalšiu jazdu. V tomto roku má byť podľa odhadu IEA už každý piaty novo predaný automobil elektrický.