Mníchovská automobilka v poslednom čase poriadne skúša fanúšikov značka. Kontroverzný trend zmien tradičných obličiek - teda masky chladiča - odštartoval luxusný X7 a rad 7 s masívnym nárastom ich veľkosti. K majestátnej limuzíne či prerastenému sedemmiestnemu SUV sa to z nášho pohľadu akosi hodilo a po prvotnom miernom šoku si priaznivci BMW na nový dizajn vcelku jednoducho zvykli.
Tu však proces nafukovania či zmien roky zavedených tvarov a veľkostí masky u modelov s modrobielym znakom neskončil. Výrobca úpravu zaviedol v zásade vo všetkých novinkách za poslednú dobu. Diskusie naposledy poriadne rozprúdil príchod novej generácie BMW radu 4 a športových variantov M3 a M4 s vertikálne orientovanou maskou.
Priznáme sa, že ani u nás nebol prvotný dojem pri pohľade na produktové snímky úplne najlepší, všetko sa však zmenilo po osobnom stretnutí s modelmi, kedy novo poňatý vzhľad vôbec nepôsobí neatraktívne alebo nevhodne. Na kontroverzný trend značky s úpravami či zväčšovaním obličiek teraz nastupuje aj horúca novinka so zameraním na rodiny.
Zdá sa, že BMW napokon segment MPV nezatratí a viac ako 400-tisíc predaných kusov od uvedenia v roku 2014 výrobcovi stačí na to, aby sa investícia do vývoja a produkcie novej generácie radu 2 Active Tourer vyplatila. Treba však doplniť, že automobilka sa v tlačovej správe o modeli nevyjadruje ako o rodinnom MPV, ale skôr ako o dnes populárnych autách typu crossover.
Veľké ľadviny a nové riešenie interiéru
Inšpiráciou pre zväčšenie prednej masky chladiča bol i najnovší elektromobil iX a celkové nadviazanie na dnešnú identitu vozidiel z produkcie mníchovskej značky. Masívne rebriny teda budú súčasťou aj radu 2 Active Tourer a hoci budú znova veľkou témou, nepochybujeme o tom, že si nájdu priaznivcov a v skutočnosti budú príjemne dopĺňať nafúknutý vzhľad vozidla.
Masku vpredu dopĺňajú tenké svetlomety, ktoré budú štandardne dodávané s Full-LED technikou alebo na požiadanie dodávanými adaptívnymi LED svetlometmi s funkciou zatáčania, neoslňujúcimi maticovými diaľkovými svetlami, mestskými svetlami, režimom svetiel na diaľnicu a svetlom do zlého počasia.
Dynamickú siluetu dotvárajú v porovnaní s predchodcom ostrejšie sklonené A-stĺpiky, natiahnutá grafika bočných okien, zapustené kľučky dverí a štíhle C-stĺpiky. Novo navrhnuté obloženie dverí okolo A-stĺpikov má poskytovať lepší celkový rozhľad do okolia a so širokými ramenami či tenkými LED svetlami vyzerá následne zadná časť svalnatejšie.
Hodnota dôležitého koeficientu aerodynamického odporu má byť na pomerne nízkej hodnote iba 0,26 Cx, čomu dopomáhajú i aktívne lamely masky chladiča a nasávacích otvorov v spodnej časti predného nárazníka alebo tiež výrazy na jeho okrajoch pre usmernenie obtekania vzduchu. Koncovky výfuku všetkých variantov sú integrované do zadného nárazníka, čo už dnes príliš neprekvapí.
V závislosti od konkrétnej verzie sú súčasťou štandardu 16- alebo 17-palcové hliníkové disky kolies, na želanie sú potom disky až do veľkosti 19 palcov. Nové BMW radu 2 Active Tourer možno okrem základnej výbavy objednať aj vo výbave Luxury Line alebo s paketom M Sport. Pre exteriér sú k dispozícii dva nemetalické a deväť metalických lakov.
Ako informuje samotná automobilka, usporiadanie kabíny a množstvo detailov vychádzajú z konceptu interiéru technologickej vlajkovej lode BMW iX. To podčiarkuje prémiové prostredie, medzi ktorého kľúčové funkcie patria úzky 10,7-palcový prístrojový panel, zakrivený 10,25-palcový displej infotainmentu, plávajúca lakťová opierka s integrovaným ovládacím panelom a celkové zníženie počtu fyzických ovládacích prvkov.
Pribudol novo navrhnutý priestor na mobilný telefón, ktorý zostáva na očiach vodiča aj spolujazdca a na požiadanie ho možno bezdrôtovo nabíjať, či napríklad vylepšené materiály s dôrazom na udržateľnosť a ekológiu.
Novinka má na všetkých piatich sedadlách v kabíne ponúkať výrazne viac komfortu na dlhé cestovanie než tomu bolo u predchodcu. Praktickosť zvyšuje o 13 centimetrov posuvná zadná lavica s delením operadiel 60:40, čím je možné rozšíriť kufor so základnou hodnotou 470 alebo 406 litrov v hybridnej verzii.
Aj ako výkonný plug-in hybrid
Základnou voľbou pracujúcou pod prednou kapotou sa po uvedení na trh stane motorizácia 218i, ktorá pozostáva z trojvalcového benzínového turbomotora s výkonom 100 kW. O niečo vyššie v hierarchii ponuky agregátov bude stáť mild-hybridný variant 220i s totožným ústrojenstvom doplneným o 48V elektromotor a naladením na 115 kW.
Pre priaznivcov skôr štyroch valcov bude k dispozícii variant 223i s mild-hybridným pohonom a výkonom 160 kW. Vrcholom ponuky verzií so spaľovaním benzínu budú dve naladenia plug-in hybridu.
Slabší 225e xDrive bude vychádzať z 1,5-litrového trojvalca a elektromotora so systémovým výkonom na úrovni 180 kW a pohonom všetkých kolies. Silnejšie prevedenie 230e xDrive sa bude spoliehať až na systémový výkon 240 kW a pohon všetkých kolies.
V útrobách bude uložená batéria s využiteľnou kapacitou 14,9 kWh, ktorej zásoba energie má vystačiť na 80 kilometrov elektro-jazdy. V oboch prípadoch BMW ponúka nabíjanie výkonom 7,4 kW a uvedenie plug-in hybridných verzií na trh plánuje s jemným oneskorením v lete budúceho roka.
Značka však nezabúda ani na naftové pohonné ústrojenstvo a rad 2 Active Tourer 218d bude môcť byť vybavený dvojlitrovým turbodieselom s výkonom 110 kW. Všetky čisto spaľovacie a mild-hybridné prevedenia auta sa budú dodávať výhradne s novou sedemstupňovou automatickou dvojspojkovou prevodovkou.
Pre novú generáciu modelu je k dispozícii doposiaľ najväčší výber systémov na automatizovanú jazdu a parkovanie, ktoré kedy boli k dispozícii pre kompaktný model BMW.
Štandardná výbava obsahuje Systém udržiavania rýchlosti s funkciou brzdenia, teraz i s reagovaním na protiidúcu premávku pri odbočovaní vľavo a na chodcov a cyklistov a pri odbočovaní vpravo (v krajinách, kde vozidlá jazdia vpravo).
Súčasťou štandardnej výbavy je tiež Parkovací asistent vrátane kamery pre cúvanie a Asistenta pre cúvanie. Na požiadanie sa dodávajú prvky ako Asistent riadenia a jazdných pruhov, Aktívny systém udržiavania rýchlosti s funkciou Stop & Go, Aktívna navigácia, funkcia varovania pred výjazdom, BMW Head-Up displej a priestorový pohľad, Diaľkové 3D zobrazenie, BMW Drive Recorder a diaľkový záznamník krádeže Remote Theft Recorder.
V rámci konektivity poteší rozhranie Apple CarPlay a Android Auto, pričom zaujímavou vychytávkou môže byť vnútorná kamera umožňujúca tým, ktorí sú na palube, vytvárať si počas cesty momentky a následne ich odosielať do svojho mobilného telefónu. Nový model bude vznikať v závode spoločnosti BMW Group v Lipsku a na Slovensko by mal prísť začiatkom budúceho roka s cenou zhruba od 30-tisíc eur.