Na prvý pohľad sa môže zdať, že Škoda chystá len ďalší crossover, avšak opak je pravdou. Štúdia Vision X rozvíja dizajnový jazyk SUV modelov a zároveň predstavuje aj nové hybridné pohonné ústrojenstvo. To kombinuje pohon na CNG, benzín a elektrinu.
"V spoločnosti Škoda Auto prebiehajú prípravy a práce na vývoji mobility zajtrajška na plné obrátky", hovorí Christian Strube, člen predstavenstva spoločnosti Škoda za oblasť technického vývoja.
"S hybridnou štúdiou konceptu VISION X dávame možnosť nahliadnuť do budúceho vývoja našej modelovej palety. Vozidlá s pohonom na CNG sú čisté a cenovo výhodné. Hybridný pohon predstavuje pre našich zákazníkov vstup do bezemisnej mobility," dodáva Strube.
Koncept teda zaujme nielen svojím výrazným FlexGreen lakovaním, ale tiež kombináciou spaľovacieho motoru na CNG (stlačený zemný plyn), respektíve benzínového motora a dvojice elektromotorov. Štúdia tak vie dosiahnuť hodnoty emisií CO2 na úrovni 89 gramov na kilometer.
Spaľovacím motorom je 1,5-litrový agregát TSI G-TEC, pričom ide o štvorvalcový agregát preplňovaný turbodúchadlom. Vyvinutý je špeciálne pre spaľovanie stlačeného zemného plynu, respektíve benzínu.
Pri jazde na CNG podáva maximálny výkon 96 kW a krútiaci moment 250 Nm. nádrže CNG sa nachádzajú pod zadnými sedadlami a za zadnou nápravou. Spaľovací motor roztáča kolesá prednej nápravy a zadnú nápravu dokáže poháňať osadený elektromotor.
Ten nie je neustále aktívny, zapína sa len v prípade potreby - keď je dôležitá väčšia sila pri rozjazde či pre zlepšenie trakcie napríklad mimo asfaltových ciest. S čisto elektrickým pohonom vie vďaka kapacite kompaktných akumulátorov štúdia prejsť dva kilometre.
Okrem toho, Vision X je prvým automobilom značky s pohonom všetkých štyroch kolies, ktorý nemá kardanový hriadeľ. Výhodou je tak nižšia hmotnosť, čo automaticky znamená aj nižšiu spotrebu.
Spaľovací motor spojený s remeňom poháňaným štartovacím generátorom RSG a druhý elektromotor na zadnej náprave spoločne zaisťujú funkciu pohonu všetkých kolies.
Energiu čerpá elektromotor zo 48-voltového ion-lithiového batériového palubného systému. Vďaka rekuperácii sa batérie počas jazdy dobíjajú: pri brzdení a takzvanom "plachtení" premieňa Vision X kinetickú energiu na elektrickú, ktorú ukladá do akumulátorov.
Maximálny krútiaci moment elektromotoru je 70 Nm a je k dispozícii ihneď od rozjazdu. Štúdia Vision X teda podľa tlačovej správy Škoda Auto jazdí s pohonom predných, zadných alebo všetkých kolies. Zadné kolesá prenášajú na cestu krútiaci moment tisíc Nm a celkový dojazd na jedno natankovanie CNG/benzínu je 650 kilometrov.
Celkový systémový výkon pritom umožňuje autu zrýchliť z nuly na sto kilometrov za hodinu už za 9,3 sekundy. Maximálna rýchlosť je potom 200 kilometrov za hodinu.
Elektrifikácia modelov Škoda by mala odštartovať v roku 2019 príchodom plug-in hybridného vozidla Superb. Krátko potom by mal prísť aj nové sériovo vyrábaný model Škody s čisto elektrickým pohonom.