TASR/Radovan Stoklasa
StoryEditor

Od apríla bude povinnou súčasťou áut aj na Slovensku. Na čo slúži systém eCall?

26.03.2018, 17:40
Na Slovensku začne o 1. apríla 2018 fungovať systém, respektíve služba automatického tiesňového volania s označením eCall.

"Zavedenie systému eCall vo vozidlách kategórie M1 a N1 vyplýva z nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2015/758 z 29. apríla 2015 o požiadavkách typového schválenia pri zavádzaní palubného systému eCall využívajúceho službu tiesňovej linky 112 a o zmene smernice 2007/46/ES (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2015/758“), podľa ktorého všetky novo schvaľované typy vozidiel od 31. marca 2018 musia byť vybavené systémom eCall," informuje hovorkyňa a riaditeľka odboru komunikácie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky Karolína Ducká.

Znamená to, že všetky typy vozidiel schválené pred 31. marcom nemusia byť vybavené systémom eCall, automobily schválené od apríla 2018 však áno. Hoci pravdou je, že niektoré nové modely áut už tento systém zabudovaný majú dlhšie. Od konca marca však toto nariadenie platí povinne a to vo všetkých členských štátoch Európskej únie,teda aj na Slovensku.

"Palubný systém „eCall využívajúci tiesňovú linku 112“ je núdzový systém obsahujúci palubné zariadenie a prostriedky na vytvorenie, riadenie a vykonanie prenosu volania eCall, ktorý je aktivovaný buď automaticky palubnými senzormi, alebo manuálne, a ktorý prostredníctvom verejnej mobilnej bezdrôtovej komunikačnej siete prenáša minimálny súbor údajov a pomocou linky 112 vytvára audiokanál medzi osobami vo vozidle a strediskom tiesňového volania pre eCall," popísala fungovanie systému eCall Ducká.

"SOS tlačidlo" bude teda zvyčajne umiestnené v interiéri pri stropnom osvetlení automobilov a jeho stlačením (prípadne automatickou detekciou senzorov nárazu) sa vo vozidle spustí poplach a všetky potrebné dáta sa automaticky odošlú centru tiesňového volania a auto zavolá na číslo 112.

Následne vie posádka komunikovať už priamo s operátorom záchranného systému, ktorý vie podľa informácii na miesto nehody vyslať potrebnú pomoc. V prípade, že vodič (alebo posádka) nekomunikuje, operátor automaticky vyšle na miesto záchranné zložky.

Slovensko, respektíve jeho tiesňová linka 112, musí byť teda od začiatku apríla povinná prijať správu zo systému eCall. Tento systém má znížiť počet úmrtí v EÚ, ako aj závažnosť zranení spôsobených dopravnými nehodami vďaka včasnému upozorneniu záchranných zložiek. Práve rýchla reakcia a oznámenie nehody býva totiž často kľúčové k záchrane ľudského života či zmierneniu následkov nehody.

01 - Modified: 2024-11-24 10:00:00 - Feat.: - Title: KVÍZ: Viete, aké auto by ste si mali kúpiť podľa znamenia zverokruhu? Otestujte sa 02 - Modified: 2024-11-24 08:00:00 - Feat.: - Title: Veľká analýza: Minimálnou mzdou k biede, nezamestnanosti a inflácii 03 - Modified: 2024-11-23 23:00:00 - Feat.: - Title: Praktický kombík, ktorý nahradí nejedno SUV: Jazdí za babku a nestratí sa v teréne 04 - Modified: 2024-11-23 16:21:06 - Feat.: - Title: Horský priechod Čertovica čaká nočná uzávera, pripravené sú obchádzky 05 - Modified: 2024-11-23 09:10:00 - Feat.: - Title: Domov prešporských múz. Divadelnú budovu postavilo mesto za rok, kvôli tragédii museli najprv upraviť projekt
menuLevel = 2, menuRoute = auto/novinky, menuAlias = novinky, menuRouteLevel0 = auto, homepage = false
25. november 2024 03:23